Jump to content

Fritidsbåtskipperkurs via internett


Poseidon

Recommended Posts

God dagen gode båtvenner;

 

Jeg mener å ha lest at noen her på baatplassen har tatt Fritidsbåtskipperkurs via internett - og siden jeg "driver i samme bransjen" hadde det vært spennende å høre hvilke erfaringer man sitter inne med.

 

For å si som sant er, så har jeg fått en henvendelse fra NKS som tilbyr et opplegg for Fritidsbåtskipperkurs via nettet. Men etter som de selv ikke har mulighet for å tilby hverken instrumentkurs, praktisk utsjekk eller andre øvelser så foretrekke de å være "underleverandør" til oss som driver godkjente skoler rundt om i landet.

 

Kursopplegget skal være bygget opp rundt noe som kalles LMS "Learning Management System" og jeg forstår det slik at man arbeider gjennom stoffet i sitt eget tempo, holder kontakten med sin lærer via nettet og sender inn ca 16 "oppgaver" i løpet av kurstiden. Deretter skal den godkjente skolen arrangere instrumentkurs, eksamen, osv og skrive ut vitnemål når så langt kommer . . .

 

Etter som jeg opp gjennom årene har hatt ganske mange henvendelser fra interessenter rundt i landet hadde det vært kjekt å kunne tilby f.eks en internettløsning. Men skal jeg tilby noe; så må det være bra saker!

 

Derfor håper jeg at noen er villig til å dele sine erfaringer fra Fritidsbåtskipperkurs (helst NKS sitt) via internett. Erfaringer med LMS i andre sammenhenger er også av interesse. :wink:

 

Jeg takker på forhånd, og venter i spenning . . . .

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Jeg har erfaring med clas fronter og er administrator for It's learning. Begge er LMS plattformer.

Begge systemene er mye brukt ved høyskoler og videregående skoler. I de siste årene er det også mer og mer utbredt i grunnskolen.

Begge plattformene er egentlig bare tomme skall der en må fylle alt innhold selv. I plattformene ligger endel funksjoner som er flotte til bruk i undervisning.

 

Om du ønsker en tidsbegrenset gjestetitt på en slik plattform så send meg en IM.

Link to post
Share on other sites

Vet jo at denne formen for undervisning er standard for PPL-A, altså privatflyger. Har selv startet på det - men så ble det for mye jobbing og for lite penger...

 

Opplegget er veldig grundig - og teorien er jo ganske imponerende i mengde og dybde. Så det skal sikkert være mulig å finne en form på D5L som er både forsvarlig og bra! Sett i forhold til privatflyger, så er faktisk fritidsbåtskipper både overkommelig og enkelt... Selv strømkoblinger, hehe!

Link to post
Share on other sites

Jeg kan ikke bidra med noen erfaringer men kan si at jeg tror dette kommer det til å bli et stort marked for etterhvert. I fremtiden vil de helt sikkert stille krav til et båtkurs for å kunne føre fritidsbåter. Og etter som båtene stadig blir større og nordmenn flest får romsligere økonomi tror jeg veldig mange som nå har båter på rundt 35fot er mere interessert i å ta fritidsbåtskipperkurs med en gang istedet for feks båtførerprøven. De som har hatt båt noen år ser jo på den som ganske unyttig da de allerede har tillært disse kunnskapen på egenhånd samtidig som fritidsbåtskipperkurset er kjekt å ha hvis de skulle komme til å skaffe seg så stor båt at det er et krav.

Link to post
Share on other sites

Hei

Bra noen prøver og lage til noe med selvstudie for det vil jo bli på en måte som selvstudie men er det ikke mulig og karnsje bedre og satse på et intensivkurs et eller annet sted i landet? Var i kontakt med en maritim skole og der spurte jeg hva de mener om "selvstudie" og det ville de ikke utale seg om(naturlig nok)men mange sluttet på selvstudie og kom heller til skolen.Strykprosenten var høy blant de som tok selvstudie på nette etter det jeg klarte og forstå mellom linjene på dama jeg pratet med.

Er selv ute etter og ta fritidskipper setifikatet men ser litt mørkt på og beynne med det på internett og så er det jo en del år siden man satt på skolebenken.

Redigert av Geirh (see edit history)
Link to post
Share on other sites

I fremtiden vil de helt sikkert stille krav til et båtkurs for å kunne føre fritidsbåter. Og etter som båtene stadig blir større og nordmenn flest får romsligere økonomi tror jeg veldig mange som nå har båter på rundt 35fot er mere interessert i å ta fritidsbåtskipperkurs med en gang istedet for feks båtførerprøven.

Jeg tror en viktigere motivasjonsfaktor enn drømmen om en båt som er 15 meter eller større er at en del forsikringsselskap gir større rabatt for D5L enn for et vanlig båtførerbevis. Det er motivasjon nok for meg (selv om interesse for navigasjon gjør at jeg kommer til å satse på D5LA når jeg først tar meg bryet). Dermed er målet å ta sertifikatet innen neste hovedforfall på forsikringen min. :wink:

 

[...] men er det ikke mulig og karnsje bedre og satse på et intensivkurs et eller annet sted i landet?

En kombinasjon av nettbasert kurs og litt vanlig intensivkurs med repetisjon av pensum ville jeg støttet helhjertet opp om. Redigert av Sjøtummel (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Setter meg uforpliktende på listen over de som ønsker å ta Fritidsbåtskipperkurs via internett til vinteren forutsatt et brukbart opplegg.

 

På jobben bruker vi både Clasfronter, Vortex og vanlig mail.

 

Det er det samme for meg hvilket informasjonssystem man leger seg på.

Link to post
Share on other sites

Jeg tror en viktigere motivasjonsfaktor enn drømmen om en båt som er 15 meter eller større er at en del forsikringsselskap gir større rabatt for D5L enn for et vanlig båtførerbevis.

Selv har jeg Skipper sertifikat klasse 1, men fikk ingen ekstra rabatt da jeg spurte hos Gjendsidige.

 

For noen år siden skulle jeg registrere en skøyte, de spurte om jeg hadde båtførerprøven, jeg svarte nei, men at jeg hadde klasse 2 (overstyrmann), men det kunne hun ikke se at var det samme, så da fikk jeg ingen rabatt i det hele tatt, (dette var ikke Gjendsidige)!

 

Så dette med ekstra rabatt ville vært helt på sin plass synes jeg da!

Link to post
Share on other sites

Har egentlig ikke satt meg noe inn i dette med sertifikater men kan se for meg at en løsning der man studerer via nettet og itilegg har la oss si 3 weekend samlinger. Har tatt andre kurs på denne måten med faste opplegg om hva som skulle være gjennomgått til neste samling

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Hei der Poseidon,

 

vi tok fritidsbåtskipper via jobben, da var det Haugesund Maritime som stod bak, hadde samling ca en gang i måneden og så fikk vi oppgaver som vi gjorde hjemme og maila inn løsningene. For folk som er interreserte i å lære er det sikkert helt greit med internett opplæring men det var en del som sleit med navigasjon(strøm/vind) og med stabiliteten. Idag er det mange som er vant med å ta kurs kun for å få "lappen" , ikke nødvendigvis for å lære noe så akkurat det vanskeligste skulle du prøvd å funnet en god måte å demonstrert på nettet, kanskje fått lagd en film, powerpoint instruksjon eller liknende? ellers ser jeg ingen problem med internett opplæring, lag en skikkelig timeplan med innleveringsfrister, ta for deg et og et kapittel, lag masse eksamensøvelser før eksamen og kanskje du kunne kombinert simulatortimene med gjennomgang med de som ikke har helt taket på det?

 

Uansett, lykke til håper du får dette til da dette er noe mange trenger........

 

Ronny

Link to post
Share on other sites

Jeg har benyttet meg av begge deler da jeg tok fritidbåtskipperkurset. Følte at det ble for tørt for meg å kun lese på nettet. Problemet oppstod når du skulle diskutere noe du ikke forstod og måtte vente 1-2 dager før det kom svar. Var du så fortsatt usikker var det 1-2 dager til med venting.

Da vi tok instrumetlære med en levende person foran et kateter var det en ny verden for oss gamle.... da diskuterte vi så snart noe var uklart.... Pausene ble og flittig brukt til dette....

Å kombinere nettbasert pluss samlinger hadde vært det ideele, ihvertfall for de som ikke akkurat nylig har forlatt skolebenken.....

Tror nok Poseidon kunne hatt noen samlinger i helgene, hvor han seilte litt rundt på kysten og tok for seg de største byene, f.eks. den lille utposten Stavanger, Haugesund, Bergen etc. ...... Men det er jo og et tids og kostnadsspørsmål....

Link to post
Share on other sites

Dette er veldig interessant og en ting jeg kunne tenke meg.

Jeg er mye på reise og det er vanskelig når det kun er klasseundervisning

Det bør da være en kombinasjon mellom klasse- og internettundervisning

 

Tok båtførerbeviset via internett og det gikk veldig greit.

Link to post
Share on other sites

For noen år siden skulle jeg registrere en skøyte, de spurte om jeg hadde båtførerprøven, jeg svarte nei, men at jeg hadde klasse 2 (overstyrmann), men det kunne hun ikke se at var det samme, så da fikk jeg ingen rabatt i det hele tatt, (dette var ikke Gjendsidige)!

Var ute for omtrent det samme. Har Båtførersertifikat som er mer omfattende enn båtføreprøven. Damen sa at det ikke var rabatt, den galt bare båtførerprøven. Jeg ba da om å bli satt over til en annen saksbehandler og vedkommende kunne da opplyse at rabatten galt minst båtførerprøven.

 

Da var det ikke noe problem å få rabatt. :seeya:

Link to post
Share on other sites

Har lappen, men kunne absolutt tenke meg D5L, ikke bare for å ha sertifikatet, men for å lære pensumet slik at det sitter for aktivt bruk.

 

Da tror jeg at man ikke kommer utenom hyppige samlinger/forelesninger.

 

Blir spennende å følge tråden her og se hvilke kombinasjoner av teori og praksis det kan legges opp til.

 

D5L-pensumet er oppdelt i emner. Kan man ta deleksamener i opplegget?

Redigert av Krisida Magni (see edit history)

VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT nssr_logo.gif D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder

Link to post
Share on other sites

Må innrømme at dette høres spennende ut. Om ikke til vinteren, er nok dette noe jeg kunne tenke meg. Det å ikke trenge faste kursdager hvor andre ting må skyves til side, men kunne ta det i ro og mak på nettet høres gunstig ut. Ville tro at det kunne være ok med et diskusjonsopplegg blandt deltagere og andre slik at en kunne aktivt diskutere stoffet. Internt her (om flere på båtplassen følger et slikt kurs) kunne en vel bare opprettet endel "kolokvietråder" med feks: "Kystsskipperkurs, instrumentlære" osv. og man kunne få mere umiddelbar respons på stoffet.

Link to post
Share on other sites

Selv har jeg Skipper sertifikat klasse 1, men fikk ingen ekstra rabatt da jeg spurte hos Gjendsidige.

 

For noen år siden skulle jeg registrere en skøyte, de spurte om jeg hadde båtførerprøven, jeg svarte nei, men at jeg hadde klasse 2 (overstyrmann), men det kunne hun ikke se at var det samme, så da fikk jeg ingen rabatt i det hele tatt, (dette var ikke Gjendsidige)!

Utfordringen er antagelig at den gjennomsnittelige forsikringsselger ikke har all verdens maritime kompetanse. I gamle dager var det noe helt annet, jeg hadde en fast kundebehandler hos forsikringsselskapet og det var lettere å løfte slike problemstillinger oppover i selskapet.

 

I dag spør Gjensidige, under overskriften sikkerhetstiltak, om du har fritidsbåtskippereksamen eller tilsvarende, og dersom båten er mindre enn 15 meter vil det sannsynligvis gi litt rabatt. Dersom kundebehandler ikke vil være med på at et sertifikat klasse 1 sorterer under tilsvarende ville jeg bedt om å få sende den relevante forskriften som dokumentasjon og at saken eventuelt ble løftet oppover i forsikringsselskapet for avgjørelse. (Alternativet er å skrive til Sjøfartsdirektoratet og be om en uttalelse med kopi til forsikringsselskapet, men det kan ta litt lengre tid.)

 

For å fortsette listen med motivasjonsfaktorer for å skaffe seg D5L (eller bedre) så ser det ut til at det er et voksende marked for å eie en andel av en båt. Det dukker opp flere måter å organisere det økonomiske og praktiske på, men felles for de fleste er et krav om sertifikater.

Link to post
Share on other sites

Hei Poseidon !

Du ber om erfaringer med NKS nettstudie. Jeg har nylig mottatt sertifikat etter i mange mange år hatt "lyst" men p.g.a. jobbsitusjon ikke hatt anledning til å følge et tradisjonelt kursopplegg. Så da jeg leste om NKS og nettstudie tente jeg øyeblikkelig. Jeg kunne jobbe med kuset helt etter egen tidsplan, med aktive periode når jeg hadde tid, og med lange opphold når ikke.

Erfaring med NKS er at opplegg og ikke minst kontakt med faglærer fungerte ypperlig. Stor ros til hovedlærer Roar Breivik hos NKS! Derimot, forum og diskusjonsgruppe fungerte overhodet ikke, så flere deltakere med "båtplasserfaring ville nok vært en fordel.

Mitt råd til deg Poseidon er at du benytter deg av dette, men viktig: Det må være NSK og nettstudie som skal være en alternativ og ikke minst, integrert del av DITT opplegg, ikke motsatt.

Link to post
Share on other sites

Kan mindre samtale grupper via skype eller lignende være en ide

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...