Poseidon Startet 19.April.2006 Del på Facebook Startet 19.April.2006 God dagen gode båtvenner; Jeg mener å ha lest at noen her på baatplassen har tatt Fritidsbåtskipperkurs via internett - og siden jeg "driver i samme bransjen" hadde det vært spennende å høre hvilke erfaringer man sitter inne med. For å si som sant er, så har jeg fått en henvendelse fra NKS som tilbyr et opplegg for Fritidsbåtskipperkurs via nettet. Men etter som de selv ikke har mulighet for å tilby hverken instrumentkurs, praktisk utsjekk eller andre øvelser så foretrekke de å være "underleverandør" til oss som driver godkjente skoler rundt om i landet. Kursopplegget skal være bygget opp rundt noe som kalles LMS "Learning Management System" og jeg forstår det slik at man arbeider gjennom stoffet i sitt eget tempo, holder kontakten med sin lærer via nettet og sender inn ca 16 "oppgaver" i løpet av kurstiden. Deretter skal den godkjente skolen arrangere instrumentkurs, eksamen, osv og skrive ut vitnemål når så langt kommer . . . Etter som jeg opp gjennom årene har hatt ganske mange henvendelser fra interessenter rundt i landet hadde det vært kjekt å kunne tilby f.eks en internettløsning. Men skal jeg tilby noe; så må det være bra saker! Derfor håper jeg at noen er villig til å dele sine erfaringer fra Fritidsbåtskipperkurs (helst NKS sitt) via internett. Erfaringer med LMS i andre sammenhenger er også av interesse. Jeg takker på forhånd, og venter i spenning . . . . Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Poseidon Svart 22.April.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.April.2006 Jeg tar sjansen på å løfte denne opp igjen - noen av baatplassens mange brukere må vel ha erfaring fra denne kursformen ? ? Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Sebaldus Svart 22.April.2006 Del på Facebook Svart 22.April.2006 Har ingen erfaring men kunne godt tenkt med å delta på et slikt opplegg. Du har vel noe lignende gående her på Baatplassen med båtførerkurset? Sitér dette innlegget Link to post
Avsluttet2 Svart 22.April.2006 Del på Facebook Svart 22.April.2006 Jeg har erfaring med clas fronter og er administrator for It's learning. Begge er LMS plattformer. Begge systemene er mye brukt ved høyskoler og videregående skoler. I de siste årene er det også mer og mer utbredt i grunnskolen. Begge plattformene er egentlig bare tomme skall der en må fylle alt innhold selv. I plattformene ligger endel funksjoner som er flotte til bruk i undervisning. Om du ønsker en tidsbegrenset gjestetitt på en slik plattform så send meg en IM. Sitér dette innlegget Link to post
hschrde Svart 22.April.2006 Del på Facebook Svart 22.April.2006 Vet jo at denne formen for undervisning er standard for PPL-A, altså privatflyger. Har selv startet på det - men så ble det for mye jobbing og for lite penger... Opplegget er veldig grundig - og teorien er jo ganske imponerende i mengde og dybde. Så det skal sikkert være mulig å finne en form på D5L som er både forsvarlig og bra! Sett i forhold til privatflyger, så er faktisk fritidsbåtskipper både overkommelig og enkelt... Selv strømkoblinger, hehe! Sitér dette innlegget Link to post
loffern Svart 22.April.2006 Del på Facebook Svart 22.April.2006 Jeg kan ikke bidra med noen erfaringer men kan si at jeg tror dette kommer det til å bli et stort marked for etterhvert. I fremtiden vil de helt sikkert stille krav til et båtkurs for å kunne føre fritidsbåter. Og etter som båtene stadig blir større og nordmenn flest får romsligere økonomi tror jeg veldig mange som nå har båter på rundt 35fot er mere interessert i å ta fritidsbåtskipperkurs med en gang istedet for feks båtførerprøven. De som har hatt båt noen år ser jo på den som ganske unyttig da de allerede har tillært disse kunnskapen på egenhånd samtidig som fritidsbåtskipperkurset er kjekt å ha hvis de skulle komme til å skaffe seg så stor båt at det er et krav. Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 22.April.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.April.2006 Mange takk til dere alle for gode og informative tilbakemeldinger; det er nettopp denne typen erfaring jeg ønsker å ta med i betraktning når jeg legger mine planer videre. Hvis noen flere har sine innspill - så er jeg lutter øre! Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Geirh Svart 22.April.2006 Del på Facebook Svart 22.April.2006 (redigert) Hei Bra noen prøver og lage til noe med selvstudie for det vil jo bli på en måte som selvstudie men er det ikke mulig og karnsje bedre og satse på et intensivkurs et eller annet sted i landet? Var i kontakt med en maritim skole og der spurte jeg hva de mener om "selvstudie" og det ville de ikke utale seg om(naturlig nok)men mange sluttet på selvstudie og kom heller til skolen.Strykprosenten var høy blant de som tok selvstudie på nette etter det jeg klarte og forstå mellom linjene på dama jeg pratet med. Er selv ute etter og ta fritidskipper setifikatet men ser litt mørkt på og beynne med det på internett og så er det jo en del år siden man satt på skolebenken. Redigert 22.April.2006 av Geirh (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sjøtummel Svart 22.April.2006 Del på Facebook Svart 22.April.2006 (redigert) I fremtiden vil de helt sikkert stille krav til et båtkurs for å kunne føre fritidsbåter. Og etter som båtene stadig blir større og nordmenn flest får romsligere økonomi tror jeg veldig mange som nå har båter på rundt 35fot er mere interessert i å ta fritidsbåtskipperkurs med en gang istedet for feks båtførerprøven.Jeg tror en viktigere motivasjonsfaktor enn drømmen om en båt som er 15 meter eller større er at en del forsikringsselskap gir større rabatt for D5L enn for et vanlig båtførerbevis. Det er motivasjon nok for meg (selv om interesse for navigasjon gjør at jeg kommer til å satse på D5LA når jeg først tar meg bryet). Dermed er målet å ta sertifikatet innen neste hovedforfall på forsikringen min. [...] men er det ikke mulig og karnsje bedre og satse på et intensivkurs et eller annet sted i landet?En kombinasjon av nettbasert kurs og litt vanlig intensivkurs med repetisjon av pensum ville jeg støttet helhjertet opp om. Redigert 22.April.2006 av Sjøtummel (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
bliss X Svart 22.April.2006 Del på Facebook Svart 22.April.2006 Kunne godt tenkte meg å tatt Fritidsbåtskipperkurs via internett til vinteren, hvis man finner et bra opplegg. Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 23.April.2006 Del på Facebook Svart 23.April.2006 Setter meg uforpliktende på listen over de som ønsker å ta Fritidsbåtskipperkurs via internett til vinteren forutsatt et brukbart opplegg. På jobben bruker vi både Clasfronter, Vortex og vanlig mail. Det er det samme for meg hvilket informasjonssystem man leger seg på. Sitér dette innlegget Link to post
Nøtterøy Svart 23.April.2006 Del på Facebook Svart 23.April.2006 Jeg tror en viktigere motivasjonsfaktor enn drømmen om en båt som er 15 meter eller større er at en del forsikringsselskap gir større rabatt for D5L enn for et vanlig båtførerbevis. Selv har jeg Skipper sertifikat klasse 1, men fikk ingen ekstra rabatt da jeg spurte hos Gjendsidige. For noen år siden skulle jeg registrere en skøyte, de spurte om jeg hadde båtførerprøven, jeg svarte nei, men at jeg hadde klasse 2 (overstyrmann), men det kunne hun ikke se at var det samme, så da fikk jeg ingen rabatt i det hele tatt, (dette var ikke Gjendsidige)! Så dette med ekstra rabatt ville vært helt på sin plass synes jeg da! Sitér dette innlegget Link to post
Jon-Kåre Svart 23.April.2006 Del på Facebook Svart 23.April.2006 Har egentlig ikke satt meg noe inn i dette med sertifikater men kan se for meg at en løsning der man studerer via nettet og itilegg har la oss si 3 weekend samlinger. Har tatt andre kurs på denne måten med faste opplegg om hva som skulle være gjennomgått til neste samling Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post
o.b.lix Svart 23.April.2006 Del på Facebook Svart 23.April.2006 Kunne godt tenkte meg å tatt Fritidsbåtskipperkurs via internett til vinteren, hvis man finner et bra opplegg.Dette gjelder nok både meg og Lillefix også... Sitér dette innlegget Link to post
gammabusa Svart 23.April.2006 Del på Facebook Svart 23.April.2006 Hei der Poseidon, vi tok fritidsbåtskipper via jobben, da var det Haugesund Maritime som stod bak, hadde samling ca en gang i måneden og så fikk vi oppgaver som vi gjorde hjemme og maila inn løsningene. For folk som er interreserte i å lære er det sikkert helt greit med internett opplæring men det var en del som sleit med navigasjon(strøm/vind) og med stabiliteten. Idag er det mange som er vant med å ta kurs kun for å få "lappen" , ikke nødvendigvis for å lære noe så akkurat det vanskeligste skulle du prøvd å funnet en god måte å demonstrert på nettet, kanskje fått lagd en film, powerpoint instruksjon eller liknende? ellers ser jeg ingen problem med internett opplæring, lag en skikkelig timeplan med innleveringsfrister, ta for deg et og et kapittel, lag masse eksamensøvelser før eksamen og kanskje du kunne kombinert simulatortimene med gjennomgang med de som ikke har helt taket på det? Uansett, lykke til håper du får dette til da dette er noe mange trenger........ Ronny Sitér dette innlegget Link to post
Gudrun Svart 23.April.2006 Del på Facebook Svart 23.April.2006 Jeg har benyttet meg av begge deler da jeg tok fritidbåtskipperkurset. Følte at det ble for tørt for meg å kun lese på nettet. Problemet oppstod når du skulle diskutere noe du ikke forstod og måtte vente 1-2 dager før det kom svar. Var du så fortsatt usikker var det 1-2 dager til med venting. Da vi tok instrumetlære med en levende person foran et kateter var det en ny verden for oss gamle.... da diskuterte vi så snart noe var uklart.... Pausene ble og flittig brukt til dette.... Å kombinere nettbasert pluss samlinger hadde vært det ideele, ihvertfall for de som ikke akkurat nylig har forlatt skolebenken..... Tror nok Poseidon kunne hatt noen samlinger i helgene, hvor han seilte litt rundt på kysten og tok for seg de største byene, f.eks. den lille utposten Stavanger, Haugesund, Bergen etc. ...... Men det er jo og et tids og kostnadsspørsmål.... Sitér dette innlegget Link to post
Hallaron Svart 23.April.2006 Del på Facebook Svart 23.April.2006 Veldig spennende dette! Om dette blir en realitet vil jeg gjøre det jeg kan for å få tid til å delta på dette kurset.... Sitér dette innlegget Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005. Link to post
Motoren Svart 23.April.2006 Del på Facebook Svart 23.April.2006 Dette er veldig interessant og en ting jeg kunne tenke meg. Jeg er mye på reise og det er vanskelig når det kun er klasseundervisning Det bør da være en kombinasjon mellom klasse- og internettundervisning Tok båtførerbeviset via internett og det gikk veldig greit. Sitér dette innlegget Link to post
Nemo Svart 23.April.2006 Del på Facebook Svart 23.April.2006 For noen år siden skulle jeg registrere en skøyte, de spurte om jeg hadde båtførerprøven, jeg svarte nei, men at jeg hadde klasse 2 (overstyrmann), men det kunne hun ikke se at var det samme, så da fikk jeg ingen rabatt i det hele tatt, (dette var ikke Gjendsidige)!Var ute for omtrent det samme. Har Båtførersertifikat som er mer omfattende enn båtføreprøven. Damen sa at det ikke var rabatt, den galt bare båtførerprøven. Jeg ba da om å bli satt over til en annen saksbehandler og vedkommende kunne da opplyse at rabatten galt minst båtførerprøven. Da var det ikke noe problem å få rabatt. Sitér dette innlegget Link to post
Frivakten Svart 23.April.2006 Del på Facebook Svart 23.April.2006 (redigert) Har lappen, men kunne absolutt tenke meg D5L, ikke bare for å ha sertifikatet, men for å lære pensumet slik at det sitter for aktivt bruk. Da tror jeg at man ikke kommer utenom hyppige samlinger/forelesninger. Blir spennende å følge tråden her og se hvilke kombinasjoner av teori og praksis det kan legges opp til. D5L-pensumet er oppdelt i emner. Kan man ta deleksamener i opplegget? Redigert 23.April.2006 av Krisida Magni (see edit history) Sitér dette innlegget VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder Link to post
Sofaseileren Svart 23.April.2006 Del på Facebook Svart 23.April.2006 Må innrømme at dette høres spennende ut. Om ikke til vinteren, er nok dette noe jeg kunne tenke meg. Det å ikke trenge faste kursdager hvor andre ting må skyves til side, men kunne ta det i ro og mak på nettet høres gunstig ut. Ville tro at det kunne være ok med et diskusjonsopplegg blandt deltagere og andre slik at en kunne aktivt diskutere stoffet. Internt her (om flere på båtplassen følger et slikt kurs) kunne en vel bare opprettet endel "kolokvietråder" med feks: "Kystsskipperkurs, instrumentlære" osv. og man kunne få mere umiddelbar respons på stoffet. Sitér dette innlegget Link to post
Sjøtummel Svart 23.April.2006 Del på Facebook Svart 23.April.2006 Selv har jeg Skipper sertifikat klasse 1, men fikk ingen ekstra rabatt da jeg spurte hos Gjendsidige. For noen år siden skulle jeg registrere en skøyte, de spurte om jeg hadde båtførerprøven, jeg svarte nei, men at jeg hadde klasse 2 (overstyrmann), men det kunne hun ikke se at var det samme, så da fikk jeg ingen rabatt i det hele tatt, (dette var ikke Gjendsidige)! Utfordringen er antagelig at den gjennomsnittelige forsikringsselger ikke har all verdens maritime kompetanse. I gamle dager var det noe helt annet, jeg hadde en fast kundebehandler hos forsikringsselskapet og det var lettere å løfte slike problemstillinger oppover i selskapet. I dag spør Gjensidige, under overskriften sikkerhetstiltak, om du har fritidsbåtskippereksamen eller tilsvarende, og dersom båten er mindre enn 15 meter vil det sannsynligvis gi litt rabatt. Dersom kundebehandler ikke vil være med på at et sertifikat klasse 1 sorterer under tilsvarende ville jeg bedt om å få sende den relevante forskriften som dokumentasjon og at saken eventuelt ble løftet oppover i forsikringsselskapet for avgjørelse. (Alternativet er å skrive til Sjøfartsdirektoratet og be om en uttalelse med kopi til forsikringsselskapet, men det kan ta litt lengre tid.) For å fortsette listen med motivasjonsfaktorer for å skaffe seg D5L (eller bedre) så ser det ut til at det er et voksende marked for å eie en andel av en båt. Det dukker opp flere måter å organisere det økonomiske og praktiske på, men felles for de fleste er et krav om sertifikater. Sitér dette innlegget Link to post
Regina III Svart 23.April.2006 Del på Facebook Svart 23.April.2006 Hei Poseidon ! Du ber om erfaringer med NKS nettstudie. Jeg har nylig mottatt sertifikat etter i mange mange år hatt "lyst" men p.g.a. jobbsitusjon ikke hatt anledning til å følge et tradisjonelt kursopplegg. Så da jeg leste om NKS og nettstudie tente jeg øyeblikkelig. Jeg kunne jobbe med kuset helt etter egen tidsplan, med aktive periode når jeg hadde tid, og med lange opphold når ikke. Erfaring med NKS er at opplegg og ikke minst kontakt med faglærer fungerte ypperlig. Stor ros til hovedlærer Roar Breivik hos NKS! Derimot, forum og diskusjonsgruppe fungerte overhodet ikke, så flere deltakere med "båtplasserfaring ville nok vært en fordel. Mitt råd til deg Poseidon er at du benytter deg av dette, men viktig: Det må være NSK og nettstudie som skal være en alternativ og ikke minst, integrert del av DITT opplegg, ikke motsatt. Sitér dette innlegget Link to post
Geirh Svart 23.April.2006 Del på Facebook Svart 23.April.2006 (redigert) Mye bra ideer her Jeg støtter internettbasert men da må det i tilleg være noen samlinger har prøvd og lest meg til dette men ga opp. Håper det blir et bra opplegg og om vi må no reise et eller annet sted på vår kyst så lar da det seg gjøre. Redigert 23.April.2006 av Geirh (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Jon-Kåre Svart 23.April.2006 Del på Facebook Svart 23.April.2006 Kan mindre samtale grupper via skype eller lignende være en ide Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.