Jump to content

Fritidsbåtskipperkurs via internett


Poseidon

Recommended Posts

Hei

 

Etter litt søk på nettet fant jeg iallfall en, muligens flere som tilbyr D5L som samlingsbasert studium med innleveringer. Slik jeg ser det ville det attraktive med et slik kurs som Poseidon skisserer være færrest mulig samlinger, særlig for oss som bor litt grisgrendt til.

 

Har også en kompis som seiler halve jorden rundt, han etterlyste nettopp et slikt kurs bare noen dager før denne tråden ble startet. Det sier seg selv at han ikke har mulighet til å delta på samliger.

 

Mvh Emil

Tur- og dugnadsblogg for M/K Straumingen her.
Medlem av Forbundet Kysten

Link to post
Share on other sites

Kan mindre samtale grupper via skype eller lignende være en ide

Om en bruker en LMS plattform er ulike måter å komme i kontakt med medstudenter og lærere integrert i plattformen.

 

Til Poseidon vil jeg si at å bruke LMS er det desidert beste løsningen for å drive undervisning ved bruk av internett. Du får full kontroll over arbeidet til studentene, studentene kan lage sine engen kolloqviegrupper, du kan avtale møter med en eller flere studenter og mye mer.

Det vil bli mye arbeid å bygge opp det faglige innholdet, men når det er gjort til første kurset så trenger du bare gjøre små justeringer til de neste kursene.

 

Håper du lar deg rive med og får lyst til å gjøre dette. Det er spennende arbeid som kombinerer bruk av internett, undervisning og båt.

Link to post
Share on other sites

Håper du lar deg rive med og får lyst til å gjøre dette. Det er spennende arbeid som kombinerer bruk av internett, undervisning og båt.

Takk for mange grundige og kvalifiserte tilbakemeldinger.

 

Jeg pleier ikke være vanskelig friste når det gjelder noe som har med båt å gjøre - så det går nok i retning av internettbasert D5L til høsten :flag:

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

så det går nok i retning av internettbasert D5L til høsten :flag:

Og så jeg som hadde håpet på å få tatt D5LA innen sommeren neste år. :wink:

 

Nettbasert teori, og instrumentkurs/praktisk prøve lagt opp for tilreisende, det er det stor sannsynlighet for at jeg melder meg på.

Link to post
Share on other sites

Hei Sjøtummel,

 

Her må jeg innrømme at jeg ikke er helt sikker på om den pakken som jeg nå tilbys fra NKS også inneholder D5LA; dermed vet jeg ikke om det er lagt til rette for at denne utvidelsen kan gjøres på samme måten.

 

For min egen del har jeg, som det fremgår av Baatskolens hjemmesider lagt meg på en modell hvor vi tar ca halvdelen av undervisningen som teori - og den andre halvdelen "ute på havet" ombord i POSEIDON. På den måten kan vi få tatt noen virkelige astronomiske målinger hvis forholdene er gode.

 

Og hvis forholdene ikke er gode, så får iallefall noen av deltagerne frem den hel realistiske grønnfargen :puke::sailing::puke::sailing::puke:

 

Kjekt har vi det uansett :wink:

Redigert av Poseidon (see edit history)

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

[...] en modell hvor vi tar ca halvdelen av undervisningen som teori - og den andre halvdelen "ute på havet" ombord i POSEIDON.

Høres ut som et trivelig opplegg. Jeg får overveie å skyve litt på planen om påbygningskurs til etter at jeg har flyttet et godt stykke nærmere Poseidons hjemmehavn. Det betyr neste år. Redigert av Sjøtummel (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Er det noen som kunne giddet å gi meg en kjapp innføring i de forskjellige sertifikatnivåer som gjelder feks med tanke på kommersiell trafikk med mindre enn 12 passasjerer?

 

-Er så absolutt i villrede, da det er en god stund siden jeg pløyde meg gjennom halvparten av brevkurset på "Kystskippereksamen", men nå er det en smule aktuelt igjen. Har kun VHF'en fra gammelt av, men det er da en start...

 

Linker til oversikter, kurstilbydere etc hadde vært knæsj! :fishing:

Link to post
Share on other sites

Er det noen som kunne giddet å gi meg en kjapp innføring i de forskjellige sertifikatnivåer som gjelder feks med tanke på kommersiell trafikk med mindre enn 12 passasjerer?

Jeg kan gjøre et forsøk.

 

For å begynne på toppen så er de "kommersielle" sertifikatene D1, D2, D3, D4 og D5. Her er D1 det som kalles "Sjøkaptein" og som i prinsippet gir rett til å føre alle typer skip på alle hav. Det laveste; D5 er det som i dagligtale ofte kalles "Kystskipper".

 

Sertifikatene som er nevnt ovenfor er en del av den såkalte STCW-95 strukturen. Dette er sertifikater som betinger at man seiler jevnt og trutt for å holde dem vedlike. Man må seile minst 1 år i løpet av 5 år for at sertifikatet ikke skal gå ut.

 

Kravet om regelmessig seiling førte bl.a. til at fritidsbåtskippere med store båter fikk vanskeligheter med å seile nok til å opprettholde sertifikatene. Dermed kom den nye gruppen "Fritidsbåtskippersertifikat" inn. Disse heter D5L, som ofte kalles "Kystskipper light" og D5LA som er et utvidet sertifikat med "World Wide" fartsområde.

 

Med D5L kan du føre passasjerfartøyer inntil 15 meters lengde, med inntil 12 pax.

 

Du finner en hel del om dette, med linker videre på hjemmesiden til Baatskolen POSEIDON.

 

Har du flere spørsmål skal jeg gjøre mitt beste for å svare.

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Hei Krapyl,

 

mange takk for advarselen.

Uten å være spesielt datakyndig regner jeg med at dette må ha en sammenheng med måten man har lagt lærestoffet inn i programmet. Det vil trolig være gjort på en annen måte når man står overfor et annet pensum?

Men jeg skal være oppmerksom på problemet når jeg går i nærmere diskusjon med NKS.

 

..... og hvis noen andre skulle ha gjort lignende erfaringer med Fritidsbåtskipperkurset via e-learning så er jeg selvfølgelig veldig interessert i å få høre om det.

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Med D5L kan du føre passasjerfartøyer inntil 15 meters lengde, med inntil 12 pax.

 

 

Har du flere spørsmål skal jeg gjøre mitt beste for å svare.

Det skal vel være OVER 15 meter, Poseidon, og inntil 50 BRT.

Grensen for å føre båt uten sertifikat er 15 meter eller 50 fot.

Regner med at det er en liten "glipp". :confused:

Fairline Mirage 29 er solgt.

Link to post
Share on other sites

Tror nøkkelorder her er "PAX" - betalende passasjerer, og dette gir en innskrenkning i rettighetene.

 

mvh,

Kjell

Her i Sverige er Sjöfartsverket stränga......här gäller 'yrkesmässigt bruk av båt'.....

dvs att en hantverkare, typ snickare som åker med egen båt (säg 6-7m) mellan öar på olike

uppdrag skall ha sertifikat !!! även om han er helt ensam i båten !

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

"Dette er kurset for de mest avanserte fritidsskiprene, D5L-sertifikatet kalles ofte 'Kystskipper light' og det gir rett til å føre fritidsfartøy over 15 meter og inntil 50 brt." Sitat fra Poseidons sider...

 

Det dere sier er at har man en båt på 56 fot må man ha D4 sertifikat :crazy::confused:

 

Faxen

Fairline Mirage 29 er solgt.

Link to post
Share on other sites

Fra Forskrift om kvalifikasjonskrav og sertifikatrettigheter for personell på norske skip, fiske- og fangstfartøy og flyttbare innretninger.

 

(13) Fritidsbåtskippersertifikat med gyldighet til å være fører av fritidsbåt hvis største lengde er 15 meter eller mer tilkommer den som har fylt 18 år og har:

a) erklæring på tilfredsstillende syn, fargesans og hørsel fra allmennpraktiserende lege hvor:

1. krav til synsevnen skal være minst 0,5 når begge øynene undersøkes samtidig. Dersom optisk korreksjon er nødvendig for å oppnå denne synsstyrke, plikter vedkommende å bruke slik korreksjon under virksomhet som skipsfører. Dersom synsstyrken på ett øye er mindre enn 0,05 må synsstyrken på det andre øyet være minst 0,6, eventuelt med optisk korreksjon. Synsfeltet må være normalt på minst ett øye; og

2. krav til normalt fargesyn undersøkt med Ishivaras tavler eller likeverdig test; og

3. krav til hørsel der det ikke skal foreligge større hørseltap enn 40 dB ved frekvensene 500-2000 Hz og 60 dB ved 3000-4000 Hz. Normal hørsel ved bruk av høreapparat kan aksepteres.

4. Ved sykdom eller annen helsesvikt kan utstedelse av fritidsbåtskippersertifikat nektes etter en konkret vurdering i det enkelte tilfelle dersom helsetilstanden medfører en økt risiko for egen eller andres sikkerhet.

Ser ut som fargeblindhet kan bli et problem

Link to post
Share on other sites

Det skal vel være OVER 15 meter, Poseidon, og inntil 50 BRT.

Grensen for å føre båt uten sertifikat er 15 meter eller 50 fot.

Regner med at det er en liten "glipp". :confused:

Poseidon glipper nok ikke så lett, og om noen lurer på hvilken regel det er som gjelder her så er det Forskrift om kvalifikasjonskrav og sertifikatrettigheter for personell på norske skip, fiske- og fangstfartøy og flyttbare innretninger, § 9-4 nr 2:

For å være skipsfører på fartøy med tillatelse til begrenset passasjerbefordring under 15 meter største lengde kreves det fritidsbåtskippersertifikat, godkjent helseerklæring for arbeidstakere på skip og grunnleggende sikkerhetsopplæring.

 

Med andre ord kreves D5L og sikkerhetskurs i tillegg, samt at den aktuelle helseattesten er i orden.

 

betalende passasjerer

Det er kanskje verd å nevne at betalende passasjerer også betyr krav til sertifisering av båt, noe som kan være like mye pes som sertifisering av skipper (om ikke mer). Redigert av Sjøtummel (see edit history)
Link to post
Share on other sites

D5L er vel ment som sertifkat til fritidsbåt, over 15 meter, uten at man snakker om betalende passasjerer.

 

Så da er vel spørsmålet; har du båt over 15 meter til egen bruk, vilket sertifikat???

 

SVAR: D5L!! Dette kan da ikke være til å misforstå!?

Det er vel hva vi populært kaller "Røkke" sertifikat.

 

Faxen

Fairline Mirage 29 er solgt.

Link to post
Share on other sites

Dette blir spennende om det blir slik at Poseidon får til dette med læring via internett for D5L. Jeg har selv tatt PPL-A (Privat flyger sertifikat for fly) på denne måten og det fungerte utmerket.

 

Har dog sett på noen av de tilbud som eksiterer via noen av linkene som ligger i denne tråden og synes vel at det var noe høye priser på internett basert læring, men dette kan diskuteres. Hadde vært flott om det kunne blitt noe ut av dette, da melder jeg meg på så lenge ikke prisen blir avskrekkende.

 

Poseidon! Du burde ta en titt på denne linken: POSEIDON Se HELE traileren.

 

Dette blir jo en MÅ se film for deg tenker jeg, he he.

Link to post
Share on other sites

God dag igjen gode båtvenner,

 

jeg beklager hvis noe av det jeg skrev kunne misforståes. Men spørsmålet gikk på passasjerfart med inntil 12 passasjerer.....

 

Det er rett som man sier at D5L gir rett til å føre fritidsfartøy over 15 meter LOA og inntil 50 brt. Men dette gjelder primært fritidsfartøy.

 

Skal man føre passasjerfartøy med inntil 12 passasjerer, så har direktoratet lagt inn en lengdebegrensning på 15 meter på fartøyet. Det betyr at en slik båt kan man i utgangspunktet føre så snart man er 16 år; helt uten sertifikat - men skal man ha passasjerer ombord i denne båten, så kreves at føreren har minst D5L.

 

Når det gjelder fargesyn, så er det i utgangspunktet de omtalte tavlene som gjelder. Men samtidig vet jeg også at hvis fargesynet er "i grenseland" så kan man bruke alternative metoder, bl.a. noe som kalles "lanternetest" som enkelte øyeleger kan utføre. På mitt siste D5L-kurs hadde jeg 4 leger, herav en øyelege, synstesten ble derfor diskutert i flere sammenhenger - det er tydeligvis ikke så "svart/hvitt" som det kan se ut til i forskriftene :wink:

 

Ellers takker jeg igjen for "oppmuntrende tilrop" - det går nok imot nettbasert D5L til høsten ja . . . .

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Hei Poseidon.

Når du sier passasjerfartøy, så mener du vel betalende passasjerer?

Faxen

Ja, det stemmer.

 

Og samtidig vet jeg at vi er borti en grense som er meget flytende .....

Tenk deg bare at man har en gruppe som er med på en tur, men istedenfor å betale for turen gir de neste vår et passende bidrag til vedlikehold av fartøyet, eller til anskaffelse av ny radar :wink:

 

Men ellers må vi ikke undervurdere det som en annen påpekte i tråden: sertifiseringen av fartøyet til passasjerfart er ofte langt mer omfattende enn å sertifisere føreren :headbang:

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...