Jump to content

Fritidsbåtskipperkurs via internett


Poseidon

Recommended Posts

Sånn praktisk: Hvis jeg inviterer klassen til barnet mitt på en båttur. Det er meg, 9 barn og en lærer.

 

Brytes det noen lover da? Hva må jeg passe på. (Alle har selvfølgelig vester :nono: )

Redigert av Krisida Magni (see edit history)

VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT nssr_logo.gif D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder

Link to post
Share on other sites

ER det ikke forskjell på passasjertrafikk på båter i rute, og charterbåter?

Jeg kan ihvertfall ikke se noen forskjell hva angår mannskapenes sertifikater.....

 

 

Sånn praktisk: Hvis jeg inviterer klassen til barnet mitt på en båttur. Det er meg, 9 barn og en lærer.

Brytes det noen lover da? Hva må jeg passe på. (Alle har selvfølgelig vester :nono: )

Man skal vel ha en temmelig formalistisk grunnholdning for å kjøre hardt på at du bryter noen lover. Men samtidig: HVIS noe galt skulle skje på turen, så kan det fort utvikle seg til en bortimot uendelig papirmølle :headbang::headbang:

 

Jeg hadde selv med "våre" klasser i alle år; helt uten problemer, og alltid med stor begeistring og takknemlighet. Men som et tips: pass også på å få med noen andre foreldre/foresatte på turen for å hjelpe til og med selvsyn se at du er både ansvarlig og forsiktig.

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

ER det ikke forskjell på passasjertrafikk på båter i rute, og charterbåter? Mener å huske slikt fra sist ferjestreik for noen år siden...

kan heller ikke se någon skillnad!

 

skillnad ligger i vilken fart (=område) båten rör sig.......oceanfart, Nordsjöfart kräver annet

sertifikat enn kystnäre osv........

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Skal man føre passasjerfartøy med inntil 12 passasjerer, så har direktoratet lagt inn en lengdebegrensning på 15 meter på fartøyet.

Eller begrensning i fartsområdet til innsjøer og elver (§ 9-5 nr 1). Dog kreves en del kurs i tillegg til D5L dersom du skal ha mellom 13 og 100 passasjerer, men båten kan være over 15 meter. (100 passasjerer i en båt på under 15 meter er antagelig litt i overkant av hva du kan få passasjersertifikat for. :wink: ) Redigert av Sjøtummel (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Fra Forskrift om kvalifikasjonskrav og sertifikatrettigheter for personell på norske skip, fiske- og fangstfartøy og flyttbare innretninger.

Ser ut som fargeblindhet kan bli et problem

Litt O.T. men litt presisering er på sin plass:

Den omtalte testen som forøvrig heter Ishihara og ikke Ishivara , er en litt grov fargesynstest. Med det mener jeg at man kan klare Ishihara testen selv om man er litt fargesvak. Man skiller mellom fargesvak og fargeblind. Etter det jeg kan huske er det en plass mellom 6 og 10 % av norske menn (blandt kvinner er det bare noen få promille) som er fargesvake. Det er bare noen ganske få personer som er 100% fargeblinde.

Som regel er det evnen til å skille rødt og grønt (irriterende i vårt tilfelle :headbang:) som er redusert. I praksis betyr det at man ikke er så flink til f.eks. å plukke tyttebær eller jordbær. Mange har fått høre at de er fargeblinde, mens de i virkeligheten er fargesvake. For noen vil det bety at de likevel kan passere fargetesten og få D5L. Selv om dette er at "halmstrå" som gjelder en relativt lten andel, synes jeg det er riktig å nevne det. Send meg en IM om ytterligere info ønskes..

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Link to post
Share on other sites

Det høres interessant ut med D5L pr korrespondanse med nogo attåt (innlagte praksisdager).

 

Jeg går ut fra at det blir sendt ut beskjed dersom dette materialiserer seg, dersom så ikke skjer ber jeg om å komme på listen over dem som har uttrykt interesse for å delta. Jeg vil tro at NKS har nok erfaring generelt til bare å sette i gang, men dersom man ønsker å pilotere på spesielt tungnemme elever med brukbar datakunnskap stiller jeg gjerne som kanin i det prosjektet også!

Laholm

Link to post
Share on other sites

Er det mulig å si noe om hvordan dette vil komme ut rent kostnadsmessig? (Helt greit med et rundt anslag, jeg aner ikke hva kostnad blir om man tar kystskipperen på ordinær måte heller....)

Såvidt jeg har sett varierer prisen på D5L en hel del. Av naturlige årsaker har jeg best kjennskap til Baatskolen POSEIDON. :wink: Komplett pris for et vanlig D5L-kurs, inklusive 120 undervisningstimer, lærebøker, kart, instrumentkurs hvorav minst 8 timers praktisk seilas, etc ligger nå omkring 11-12.000.

 

Med et internettbasert kurs vil prisen måtte inkludere en avgift til NKS, et gebyr for bruk av LMS og ellers avhenge av bl.a. hvordan man gjør den praktiske delen, instrumentseilasen. Det vil også være nokså avhengig av deltagerantallet. Så vidt jeg kan se foreløpig burde det være mulig å komme under 10.000, kanskje ned mot 8.000 for et nettkurs. Iallefall hvis det tar utgangspunkt i den iveren man ellers finner her på baatplassen og hvis det kan drives rasjonelt ved at et passende antall deltagere har en noenlunde parallell fremdrift.

 

Prisen er foreløpig uforpliktende, men det er jo opp til hver enkelt å sammenligne priser fra ulike leverandører av nettkurs..... :wink:

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Så vidt jeg kan se foreløpig burde det være mulig å komme under 10.000, kanskje ned mot 8.000 for et nettkurs.

Klarer du dette, er et nettbasert opplegg svært fristende..... Om det er mulig å ta (og betale) et og et delkurs, slik at det ikke blir noe "merkbart" innhugg i husholdningsbudsjetter, er det enda bedre...... :wink: . Hold oss orientert!
Link to post
Share on other sites

100 kr timen er ikke så ille for et kurs, egentlig. For min egen del er det en fordel om regningene kan deles i to deler, uten at det er nødvendig at det er like deler. Jeg har anledning til å skrive av et par tusen i halvåret før skatt på diverse kurs som et frynsegode. Det blir en slags rabatt. Kan jeg fordele utgiftene til D5L og praktisk prøve på to halvår og legge til en A den følgende høst er jeg fornøyd så det holder med hva sjøfartsdirektoratet kan bidra med av formaliteter. :smiley: (Jeg skal vel ikke se bort fra at det finnes en variant av trefotssyken som går på sertifikater, men i mitt tilfelle må fortsettelsen bli RYA-sertifisering som jeg ikke kan få i Norge.)

Redigert av Sjøtummel (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Klarer du dette, er et nettbasert opplegg svært fristende..... Om det er mulig å ta (og betale) et og et delkurs, slik at det ikke blir noe "merkbart" innhugg i husholdningsbudsjetter, er det enda bedre...... :wink: . Hold oss orientert!

Tiltredes

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post
Share on other sites

  • 3 måneder senere...

Hei

På min arbeidsplass brukes en del el.plattformer i kommunikasjon (ikke kurs) og personlig tror jeg dette er framtides form for kursvirksomhet. Det er flere typer it hjelpemidler, bl.a. Clasfronter, FirstClass m.fl. På disse kan det opprettes ulike konferanser/drøftingsrom,ikke ulik Baatplassen. En kan kombinere dette med webbkamera f.eks Skype eller Marratec, noe som kan egen seg for mindre samlinger.

Mange vil mene at en eller flere "fysisk" samlinger er viktig for at denne databaserte kursformen skal fungere optimalt. Jeg er ikke kjent med evnt. fagplaner for kurs, men peronlig jeg tror at et innhold med en praksisdel i båt vil være et stort fordel.

Lykke til

Redigert av pettersand (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...