Tranen2 Startet 19.April.2006 Del på Facebook Startet 19.April.2006 Er i ferd med å anskaffe en Suzuki DF90 4-t. I FAQ'en til Suzuki står det at en skal ferskvannskjøre motor 5-10 min etter HVER tur!?! Er det noe som gjør det? Holder det ikke ved hver oppsetting? Hva er lurest; tilte motoren opp så den er fri fra vannet eller la motor være nedtiltet i kjørestilling?? Takknemlig for innspill Mvh AJ Sitér dette innlegget Coronet 24 Midi, Saga 27 AC, Draco 25 TC, Coronet 27 Seafarer II, Blesser 505, Wauquiez Gladiator 33, Antares 580, Grandezza 26 CA, Starfisher 30 Cruiser Fly. Link to post
Boywonder Svart 19.April.2006 Del på Facebook Svart 19.April.2006 (redigert) Å ferskvannskjøre motoren etter hver tur, er det vel ingen i hele verden (som har båten på SJØEN) som gjør.. Tror nok ikke du skal tenke for mye på det. Men hvis du har mulighet til det, kan det være lurt å f.eks. Iblandt kjøre seg en tur opp i en elv som munner ut i sjøen, slik at man kanskje får skylt litt gjennom systemet. Det pleier ihvertfall jeg å gjøre. Om det har noen hensikt når jeg kjører i saltvann for å komme meg hjem igjen, vet jeg ikke... Forresten; spørsmålet ditt: Tilt opp motoren du. Så slipper du groing. Redigert 19.April.2006 av Boywonder (see edit history) Sitér dette innlegget En gang trodde jeg at jeg ikke hadde rett, men jeg tok feil... Link to post
Mouche Svart 20.April.2006 Del på Facebook Svart 20.April.2006 De færreste, om noen, ferskvannskjører motoren etter hver tur, men hvis båten ligger på en båtplass med ferskvann lett tilgjengelig så tar det bare noen få minutter å sette på "øreklokke" og la motoren gå fem minutter mens du rydder opp i båten etter turen allikevel? Helt sikkert en fordel å gjøre det hvis man gidder. Tilt opp motoren, men ikke la den henge på tiltmekanismen, men på de "armene" som er beregnet for formåøet ! Skal kun stå nede hvis det er fare for nattefrost og det er vi vel ferdig med for en stund? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Hulda Svart 20.April.2006 Del på Facebook Svart 20.April.2006 Hvis det er en t-taker, hvordan går det med oljetrykket hvis den tiltes for mye under gange? Sitér dette innlegget Link to post
Ronald Svart 20.April.2006 Del på Facebook Svart 20.April.2006 (redigert) ...så tar det bare noen få minutter å sette på "øreklokke" og la motoren gå fem minutter mens du rydder opp i båten etter turen allikevel?...Mange nyere motorer, og da ganske sikkert også den Suzukien du ser på, har mulighet for tilkobling av slange for gjennomspyling. Du må ha en (spesial-?)nippel som passer til motoren - da er det bare å sette på slange og trykk. Motoren behøver ikke startes. Kan det være en slik "prosedyre" som det henvises til i FAQ'en du referer til? Altså gjennom-spyling, og ikke gjennom-kjøring? Om det er noe stort poeng er imidlertid en annen sak. jeg har en Honda BF75, og der har jeg en slik nippel. Men jeg må innrømme at jeg enda har til gode å gjøre dette - til tross for vannslange rett ved siden av båten Ronald. Redigert 20.April.2006 av Ronald (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ok67 Svart 20.April.2006 Del på Facebook Svart 20.April.2006 Og tilt den opp når du ikke bruker den, sparer anodene og forhindrer groe. Og det er en egen arm som du slår ned etter at du har kjørt motoren opp, deretter senker du motoren litt til vekta hviler på denne støttearmen. Det er beskrevet i manualen. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 20.April.2006 Del på Facebook Svart 20.April.2006 Mange nyere motorer, og da ganske sikkert også den Suzukien du ser på, har mulighet for tilkobling av slange for gjennomspyling. Du må ha en (spesial-?)nippel som passer til motoren - da er det bare å sette på slange og trykk. Motoren behøver ikke startes. Jeg har en Suzuki med den "anordningen", da må man skru ut en skrue og så skru inn den nippelen som igjen må festes til en vannslange. Mere tungvint enn bare å sette på en spylemuffe. Dessuten tror jeg ikke du får noen glede/effekt av den spylingen for du trenger å få varmet opp motoren slik at den "åpner opp"! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
John_Kr Svart 20.April.2006 Del på Facebook Svart 20.April.2006 Hei Folkens I følge noen innlegg over så er jeg vel litt unormal jeg da........ På alle mine påhengsmotorer jeg har eiet har jeg "spylt" motoren innvendig med ferskvann etter hver eneste tur. Det Tranen2 mener er ikke å starte fysisk motoren, for det er jo som sagt litt vaskelig dersom motoren er ute av sjøen (tiltet opp). De aller fleste nye motorer i dag har en ferskvannstilkobling for spyling av motor innvendig. Fordelen med dette er å få ut all salt og urenheter slik at man slipper saltkrystaller og korrosjon. Har åpnet en av mine motorer flere år i bruk og de har vært gulle ren. Så til deg Tranen2, jeg anbefaler at dersom du har muligheter til å spyle motoret etter hver tur så gjør det. Sitér dette innlegget Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post
Avsluttet2 Svart 20.April.2006 Del på Facebook Svart 20.April.2006 Spyler gjennom motoren etter sesongen og om jeg drar vekk på ferie noen uker. Bruker tilkoblingen bak på motoren og motoren går ikke. Jeg lar også motoren stå helt opptiltet og lar den ikke hvile på støttearmen. Prøvde dette, men da kom motoren så lavt at den stod nedi vannet. Spørsmål til kjøring med klokke? Senker dere hele motoren med klokken nedi vannet og så kjører den mens den står nedtiltet eller kjører dere motoren mens den er opptiltet og nærmest vannrett?? Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 20.April.2006 Del på Facebook Svart 20.April.2006 Spyler gjennom motoren etter sesongen og om jeg drar vekk på ferie noen uker. Bruker tilkoblingen bak på motoren og motoren går ikke. Jeg lar også motoren stå helt opptiltet og lar den ikke hvile på støttearmen. Prøvde dette, men da kom motoren så lavt at den stod nedi vannet. Spørsmål til kjøring med klokke? Senker dere hele motoren med klokken nedi vannet og så kjører den mens den står nedtiltet eller kjører dere motoren mens den er opptiltet og nærmest vannrett?? For min 115hk Johnson gjelder: Hvis du skal kjøre med båten på henger eller ikke bruke motoren på en stand så skal du bruke/hvile motoren på "the trailer hitch". Dette betyr vel da at for kortere perioder er det greit å la motoren "henge" på tiltmekanismen. Jeg setter på øreklokker og senker motoren ned til "normal" stilling, starter opp og lar den gå fem minutter. Dette gjør jeg regelmessig, men ikke hver gang jeg har brukt motoren. Hvis du bare skal spyle, uten å kjøre motoren, kan den være tiltet opp. Alt dette i henhold til OMC instruksjonsmanual og uten (min) garanti! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.