Jump to content

Dilemma ang. trimplan!

Wakeboarder

Recommended Posts

Jeg har en båt som har to bruksområder:

1. Som wakeboard båt, og annen vannsport.

2. Som en vanlig daycruiser, ut på vanlige hyggeturer. :cheers:

Jeg kunne tenkt meg at båten går lettere opp i plan, og holder seg bedre i plan når den brukes til vanlige turer på sjøen. Jeg vil også ha muligheten til å rette den opp ved litt skjev last. Har derfor tenkt på å montere trimplan.

Men, dilemmaet er at når båten brukes til wakeboard, så er cluet å få størst mulig bølge bak båten i rundt 20 knop. Båten må da mao. gå dypest mulig i sjøen. Dette gjør den finfint nå, med litt ballast om bord.

Spørsmålet er om båten, med trimflapsene helt på toppen, vil klare å ligge like dypt i vannet i 20 knop, eller vil den sprette opp i plan? :confused:

Har aldri prøvd en båt med trimplan, så jeg vet ikke helt hvordan det fungerer i praksis.

Båten er en Nordkapp 17 AQ115/100

Det er akkurat det jeg lurer på! Om båten vil fungere som om den ikke hadde trimplan, når disse er stilt helt opp?

Ser i brukerveiledningen til et trimplan jeg har liggende her, og der står det at trimplanene skal monteres 5 - 10 mm over nedre kant på akterspeilet, justert slik at det får en negativ vinkel på 2 grader med sylinderene sammen.

Syns det høres ut som om planet vil stå nesten rett ut, når det er helt oppe og da vil jeg tro at dette påvirker planterskelen på båten?

Dette er vel anbefalt montering, men du kan sikkert montere dem slik at de står mer oppover, men da vil du få mindre virkning når du trimmer dem ned da de ikke kan gå så langt ned. Men så lenge de er litt høyere enn vannret så tror jeg det går bra. Ingen her som har erfaring med trimplan ?

HVis det står parallelt med bunnen eller med vinkel oppover så virker det vel lite på planinkgsterskel. Du vil kanskje få litt bedre bærevne akterut da. Det er nok først når du vinkler trimplanene ned at du gradvis vil endre planingsterskel slik at du planer tidligere.

Å lage en liten knekk akterut vil bedre planingsterskel. Bl. a. With drommedille har gjort det. En del selvbyggere av jollet har gjort det også. Ulempen kan være overplaning og lavere toppfart.

Redigert av OLPI (see edit history)

hva med å sette på Volvo sine interceptorer i stedet?

Billigere er det i hvertfall. Og når de ikke er i bruk da bør de ikke påvirke hekkbølgen negativt overhode.

se nederst i høyre hjørne her

Disse virker ved at små finner går ned parallelt med hekken på båten. Finnene trekkes helt inn i den sorte boksen når de ikke er i bruk, og den sorte boksen stikker ikke nedenfor bunnen

Bilde

Bilde

Hvordan blir det å trekke de inn når man har glemt de ute noen dager tro? Tenker på groe ... .

Det hender jo at man kan ligge en del dager på samme plass og da kan det gro en del. Sikkert lurt med auto-inntrekking når man stanser motor. Jeg er veldig påpasselig med å ta trekke opp trimplan før jeg skal legge meg legge meg i ro.

Systemet ser ellers veldig ok ut.

Jeg har trimplan (Lenco) på båten. De er montert ca 0,5 cm over underkant av båtbunnen. Sylindrene er festet slik at planene har en ørliten vinkel oppover når de er i øvre stilling.

På min båt har planene, når de er justert helt opp, ingen innvirkning. Da oppfører båten seg akkurat slik den gjorde før planene ble monter.

Jeg har ingen erfaring med interceptorer, men antar at disse kun har virkning når båten er i plan-fart. Vanlige trimplan, derimot, kan man også ha nytte av i området rundt "halvplanerfart".

Sylindrene har så lang slaglengde at det ikke er noe i veien for å løfte de mere i bakkant ved montering. Det skal svært lite til for å justere båten under fart. Skal du bruke flapsene mye burde du montere på posisjons-givere så du har bedre kontroll. Om disse finnes å få kjøpt til dine flaps vet jeg ikke, men det lar seg gjøre å lage slike selv også.

Om disse finnes å få kjøpt til dine flaps vet jeg ikke, men det lar seg gjøre å lage slike selv også.

Dette finnes det en tråd om en eller annen plass. Jeg har fått leget disse av en tegning som enten var i tråden eller somjeg fikk tilsendt på e-piost fra et av medlemmene, husker jaggu ikke helt jeg. De skal monteres i løpet av uken så da får jeg se hvordan de virker. totalkostnad 400,-

Redigert av jonkare (see edit history)

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...