Jump to content

Montere gjør-det-selv defroster på Volvo Penta MD2B

Frei

Recommended Posts

Hei, jeg går og lurer på å montere defroster i hytta på en gammel 25 foter trebåt. Jeg vil helst gjenbruke en kuperadiator med vifte fra en gammel bil. Jeg har en Volvo Penta MD2B ferskvannskjølt motor. Jeg har noen spørsmål jeg håper noen kan hjelpe meg med..

Hva er ideel driftstemperatur på denne motoren? I dag står det på et termometer beregnet på motor og det viser veldig lite utslag. Er det noen fordel å øke motortemperaturen ved å strøype eller la kjølevannet gå via en defroster?

Kan man montere defroster med gummislange?

Skal defroster monteres parallellt med ferskvannskjølingen?

Er det lurt å montere på en kuleventil for å kutte ut defrosteren? Vil ikke det påvirke motortemperaturen?

Er det noen som har et anbefalt merke på defroster? Jeg vil helst plukke ut av en gammel bil, så det blir billig.

Er det noe anbefalt form for luftstrømning jeg bør tenke på? Varmluft på gulvet og vinduene kanskje?

Er det noen spørsmål jeg har glemt?

Håper noen kan ta seg tid til å svare på et eller flere spørsmål, på forhånd takk :)

Mvh Frei

Link til brukermanualen finnes her, der står temperaturen. Bør være min 80 grader for å få utnyttet en defroster skikkelig.

Du kan bruke gummislange, men jeg foretrekker armert plastslange da dette gir mulighet for å se at sirkulasjonen fungerer.

Defroster skal monteres i parallell med motorens bypass, i praksis vil dette si i parallell med varmeveksler, men på motorsiden av termostaten.

For maks effekt bør innvendig bypass stenges dersom dette er mulig.

Noe kran er unødvendig. Defrosteren avgir minimal varme hvis vifta stoppes. Du må iallfall ikke montere kran hvis du stenger bypassen...

Og ikke kuleventil da pakningen i disse kan svulme opp og stenge ventilen.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...