Jump to content

Seilbåt - Fallvinsjer

Nefertiti

Recommended Posts

Var hos den lokale båtutstyrslangeren idag, og fikk indikert et svært godt tilbud på noen nye selftailingvinsjer. Egentlig hadde jeg tenkt å vente litt med de. Men det var jo en god pris da...

(Er litt redd for å ende opp med enda mer utstyr som jeg ikke rekker få montert...) :headbang:

De jeg har nå 16 uten ST. Disse er 28 med ST.

Er det noe problem at de kan bli for "store"?

...uansett det bekrefter iallefall hvor farlig det er å gå i båtbutikker... :lol:

Var hos den lokale båtutstyrslangeren idag, og fikk indikert et svært godt tilbud på noen nye selftailingvinsjer. Egentlig hadde jeg tenkt å vente litt med de. Men det var jo en god pris da...

(Er litt redd for å ende opp med enda mer utstyr som jeg ikke rekker få montert...) :headbang:

De jeg har nå 16 uten ST. Disse er 28 med ST.

Er det noe problem at de kan bli for "store"?

...uansett det bekrefter iallefall hvor farlig det er å gå i båtbutikker... :lol:

For store vinsjer har jeg ikke hørt om, men tre saker ville jeg tenkt på:

1. Passer de større vinsjene fysisk der de gamle står?

2. En større vinsj gjør også at du får større kraft på det du heiser opp. Pass på at det er godt nok feste i skroget for vinsjen

3. PAss på at du ikke strammer fallet for mye slik at det kiler seg i masta

Hm. funnet ut at de gamle har basediameter 120 mm, de EVT. nye er 125 mm. Den nye er 5 cm høyere. Så plass burde være greit

Det er dette med større kraft. Er jo litt skummelt med stumme fall, men egentlig burde det ikke bety så stor forskjell. Dagens vinsj er i minste laget for å f.eks heise folk opp i masta...

Tror det ligger an til det blir en tur tilbake i morgen, og prute pris...

Går ut fra at det er Andersen 28 ST du har fått tilbud om. Helt prima vinsjer, og til din båt er de helt sikkert ikke alt for store. Men pass på som bitteliten sier, at du ikke får så mye kraft, slik at du skaper problemer for deg selv. Det gjelder vel spesielt om du har med deg uerfarent mannskap som sveiver i vei, og tar i litt ekstra når det blir tungt, men som egentlig burde stoppet opp og lurt på hvorfor det ble tungt. Med ST er det jo lettere å legge mer kraft i sveivingen hvis man håndterer fallet alene.

En fordel er at de gir bedre styrke slik at du kan trimme spinnakeren på hyttetaket. Men sjekk at basen passer, og pass på at de nye hullene kommer et sted med enkellaminat. Hvis ikke må du fjerne kjernematerialet i dekks-sandwichen og fylle med epoksy før du lager nye hull.

Det virker som om ST er noe alle skal ha i dag. Ser masse brukte vinsjer tilsalgs på nettet, men veldig veldig få av dem er ST (jeg var vel heldig som fant 4 nye til bruktpris) :yesnod:

Det var 2 stk Andersen 28ST med støv på som ble hentet frem fra glemselen, og som da selvsagt fristet... Har allerede kjøpt to Andersen 46ST som venter på montering (for Genoa). Er ikke i tvil om kvaliteten. Har vel skjønt at Harken, Lewmar og Andersen og muligens enda flere er omtrent likeverdige på kvalitet.

Kraften...for seilene sin del er nok 16 tilstrekkelig. Det er helst selftailing, særlig når jeg seiler alene som jeg savner. Men har hørt en del banning når jeg har blitt heist opp i mast...og jeg er ikke spesielt tung...og for det formålet hjelper nok litt større vinsj en del. Så får man heller passe godt på at uerfarne ikke drar til alt de har. (Visstnok en veldig vanlig nybegynnerfeil blant seilere. Av en eller annen grunn har mange oppfatning av at alt skal være pinnstramt - alltid...)

Hadde tenkt å bruke de gamle genoavinsjene for spinnaker. Innbiller meg at det er litt mindre sjanse for at spinnakerskjøtet henger seg enn i en ST vinsj... Men det er et poeng...

Er selvsagt litt engstelig for montering ref. denne tråden , men i dette tilfellet vil jeg nok fjerne de Lewmar 16 vinsjene som allerede står der, og bytte ut med disse.

"Alle" sier at det nok er noe mer solid enn balsa i sargene, og muligens også i vinsje/avlaster området. Tror alikevel at jeg må rett og slett sjekke...

Men selv om dette er et "godt tilbud", er det fortsatt mange penger...men nå har jeg heldigvis ingen andre finansministre å overbevise.

Har du no bruk for det da?

Jeg har Lewmar #7 til fallvinsjer. Og Lewmar #40 til genoavinsjer.

Fallvinsjene er helt greie til å betjene rodkick, cunningham, uthal osv.

Til å sette storseilet er de alldeles for små. Da bruker jeg de til bryteblokk og heiser med genoavinsjen.

Store Norske Kullseilingskompani.

Hm. funnet ut at de gamle har basediameter 120 mm, de EVT. nye er 125 mm.

Da tipper jeg det ikke blir noe problem i det hele tatt med huller og distansemateriale. Men det ser du vel best når du har borret nye hull. De gamle er det vel bare å fylle med epoxy. Får håpe det går lettere å få deg til topps med nye vinsjer. Hvis ikke får du vel høre en del morsomme kommentarer om at det kanskje ikke er vinsjen sin feil.... :wink:

Jo, ser det.

Vi har vel alle forskjellige rutiner og prosedyrer i båten.

Men det er faktisk ikke noe særlig krøkkete å bruke genoavinsjen til å få opp storseilet. Og man gjør det jo bare en gang pr. tur. Tusler sakte og forsiktig mot vinden (med vikeplikt for "nyttetrafikk" og snekker, men uten trekant) mens jeg uten anstrengelser hiver opp.

Derfor min kommentar om hvorvidt større fallvinsjer var nødvendig.

Det er mye krefter i genoavinsjene. De blir brukt fra alt fra sine tiltenkte bruksområder til å håndtere gjenstridige ankere til å få masta i posisjon i hyttetaket under rigging.

Men jeg kunne tenkt meg noen skikkelige spinnakervinsjer. Begge genoavinsjene er på grunn av lensetaklene kontinuerlig i bruk under seilas.

Store Norske Kullseilingskompani.

Den nytten man har av en vinsj, (populært kalt kraft), kan uttrykkes matematisk i en brøk hvor teller er radius på vinsjhåndtaket, og nevner er radius på trommelen på vinsjen. Altså: Tynn trommel gir stor kraft. Men en vinsj må ha passe tykk trommel slik at 3 tørn med tauet gir passe mye friksjon, og vinsjen må vøre stor nok til å tåle belastningene.

Den nytten man har av en vinsj, (populært kalt kraft), kan uttrykkes matematisk i en brøk hvor teller er radius på vinsjhåndtaket, og nevner er radius på trommelen på vinsjen. Altså: Tynn trommel gir stor kraft. Men en vinsj må ha passe tykk trommel slik at 3 tørn med tauet gir passe mye friksjon, og vinsjen må vøre stor nok til å tåle belastningene.

Ja, hadde det ikke vært for at en seilbåtvinsj har en utveksling (eller flere) i tillegg, så hadde nok dette stemt. :rolleyes:

mvh tuffff

Bruk for og bruk for. Har jo gått greit sålangt, men vet jeg har bannet litt når jeg bare har to armer, og må reve uten selftailing, så det er egentlig det jeg er ute etter.

Er litt komplisert å bruke Genoavinsjene til fall.

Har sittet og sett i nyere gamle blader som Practical Boat Owners og andre for vet at jeg har sett en annen mulig løsning avertert i et av bladene heg har; En ring av plast/gummi, litt usikker, som man trer over eksisterende winch, og i denne er det spor til å tre fallet/skjøtet (som på en ST winch). Dette vil gjøre en som ikke er ST til en ST for en billig penge! Har tenkt på å kjøpe det selv da jeg har to genoawincher som ikke er ST, men eller i god stand og store nok. La meg vite hvis det høres interessant ut s¨å skal jeg fortsette å lete og la deg vite hvis/når jeg finner annonsen.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Har sittet og sett i nyere gamle blader som Practical Boat Owners og andre for vet at jeg har sett en annen mulig løsning avertert i et av bladene heg har; En ring av plast/gummi, litt usikker, som man trer over eksisterende winch, og i denne er det spor til å tre fallet/skjøtet (som på en ST winch). Dette vil gjøre en som ikke er ST til en ST for en billig penge! Har tenkt på å kjøpe det selv da jeg har to genoawincher som ikke er ST, men eller i god stand og store nok. La meg vite hvis det høres interessant ut s¨å skal jeg fortsette å lete og la deg vite hvis/når jeg finner annonsen.

Noen som vet om disse faktisk virker? Det lyder jo besnærende, da jeg også har et par fallvinsjer uten ST som jeg gjerne skulle hatt en ekstra arm til å betjene i enkelte tilfeller.

mvh tuffff

Hadde sånne på forrige båten. De virker ... sånn omtrent. Kan ikke sammenlignes med ekte ST vinsjer, men funker på fallvinsjene.

Poenget er at linen må surres så mange ganger rundt vinsjen at øverste tørn ligger an mot bunnen av gummiringen (3-4-5 tørn avhengig av dimensjon på linen og høyde på vinsjtrommelen). Man haler altså ikke med linen inne i sporet på gummiringen sånn som med ordentlig ST. Sporet er der bare for å låse tauet etter at man har vinsjet inn.

Hadde ikke turt bruke disse på genoavinsjer - mektig irriterende å 'miste' skjøtet. På fall skjer det ikke noe værre enn at seilet ramler ned og må heises på nytt hvis det glipper.

Redigert av surprise (see edit history)

S/Y Surprise

Man haler altså ikke med linen inne i sporet på gummiringen sånn som med ordentlig ST. Sporet er der bare for å låse tauet etter at man har vinsjet inn.

Nok en gang er jeg imponert over all den kunnskap og erfaring som er her på Båtplassen og hvor fort man får svar og reaksjoner! :flag:

På basis av din erfaring så virker det egentlig ikke som noe stort poeng å kjøpe disse for å sette fast skjøtet klarer jeg fortsatt selv. Penger spart er penger spart, i hvertfall hvis man som resultat ikke ender opp med å kjøpe helt nye wincher da, men klarer seg med det man har!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...