Jump to content

Bunnstoffet detter av, hva nå ?

Tine IV

Recommended Posts

Etter bunnsjau sist vår så bytta jeg farve fra blå til svart , samme merke seajet og selvpolerende . Etter meget kort stund begynte det å flasse litt her og der , men tenkte ikke mye mere på det . Men idag da jeg tok opp båten var det flassa av mye og resten (nesten da ) tok jeg med høytrykken . Hva nå ? Skal jeg bare prime der det må og male på nytt og håpe det beste , eller andre forslag ? Skal ta en prat med butikken imårra får dette må jo være noe som er hoppende galt . Alt blei gjort som jeg pleier , eneste som blei forandra var farven . Regner me lite vellvilje fra sjappa men er lov å håpe på en bra pris , burde fått det gratis . Feil merka boxer , vært frossen et eller anna er feil vaffal , og vil nødig ha dette en gang til . Hva med å bytte bunnstoff merke , bare tull ? Bare vaske å gå over med metllbørsten og prime der det må til og stoffe på nytt å se glad ut , eller ?

Redigert : Fant jo mye ettervært som jeg leita litt mere her og der . Fant ikke svar på hvorfor bunnstoffet har flassa av , men kan jo ha vært max uflax med det meste . Selv om jobben har blitt gjort på samme måte så lenge jeg kan huske .........

Tine II

Redigert av TINE II (see edit history)

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Flassa av nesten med en gang jeg satt ut sist sommer , etter 3-4 dager på land . Prime skal jeg jo bare der det ikke er noe i det hele tatt etter dagens høytrykkspyling .Etter at jeg var ferdig med høytrykken så var 90% av bunnstoffet borte , er vel ikke helt vanlig det vel ? Det var sol og varme dager etter det jeg kan huske , men noe er galt . Kan det være noe med bunnstoffet jeg fikk , vært frossent ? Eller bare rein uflax som jeg pleier å ha nok av ?

Nå har jeg høytrykkspyla og tenkte en runde med metallbørsten før jeg legger på nytt bunnstoff , også pleier jeg å legge 2 lag i vannlinja .Sånn har jeg altid gjort og hva sier du Lotus . Skal jeg bare forsette å gjøre som jeg pleier , eller skal jeg gjøre noe mere ?

Tine II

Flasser selvpolerende bunnstoff? Uansett så må jo det som flasser av for ellers vil jo ikke neste lag, primer eller bunnstoff, sitte? Har hatt bunnstoff stående i utegarasje i alle år og der er det ikke frostfritt, men ikke opplevd noe problem av den grunn.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Etter bunnsjau sist vår så bytta jeg farve fra blå til svart

Sist vår hadde du sjauen og nå flasser nesten alt bunnstoff av og en del av primeren også.

Da har du nok gjort en dårlig jobb. Når noe flasser, så er underlaget for dårlig. Hvorfor er underlaget for dårlig? Fordi underlagsjobben er for dårlig utført eller at kravene i.f.m. påføring ikke er oppfylt:

Epoxyprimeren krever et underlag som er tørt, rent og fettfritt. I tillegg må underlaget være slipt slik at primeren får maksimalt feste. Videre krever epoxyprimeren at påføringstemperaturen er over minimumstemperaturen som angis av produsenten, normalt ca 10 grader, og at det ikke er mulighet for duggfall. Videre skal primeren få etterherde et par døgn på land før båten sjøsettes.

Kan du ikke svare bekreftende på alle disse forutsetningene? Synd for deg. Da er det bare å rykke tilbake til start og prøve på nytt. Korrekt utført er en 4 lags epoxyprimer sterkere enn gelcoaten og selv ikke en særdeles kraftig høytrykksspyler har den minste sjanse til å spyle gjennom det eller løsne det.

Både bunnstoff og epoxyprimer tåler frost.

Gjør primer-jobben en gang til og vær nøye med å følge reglene, så går det nok bra.

Lotus

Nå er det vel ikke noe mål å ha mest mulig lag med bunnstoff?

Om fjorårets lag har flasset bort, så betyr vel ikke det stort (Var båten grodd?). Selvpolerende er ment til å slites. Så lenge primeren er igjen er det ikke grunn til stor bekymring. Men det er bunnstoffet som flasser? Ikke primeren? Primeren skal det normalt mye mer til enn høytrykkspyler til for å fjerne.

Når noe flasser, så er underlaget for dårlig. Hvorfor er underlaget for dårlig?

Det vesentlige er å matte gelcoat'en ordentlig. Dessv. er mange livredde for dette, med det resultat at primeren løsner. Og alt må gjøres på nytt.

Gjør man dette skikkelig første gang så holder det båtens levetid.

Primeren er så tykk at det overhodet ikke har noen betydning om man skulle slipe litt for mye på gelcoaten. Slip heller for mye enn for lite.

Og bruk grovt papir, ikke noe finere enn 100.

Når det gjelder selvpolerende så har jeg brukt slik bunnstoff i 25år og aldri opplevd at det har flasset.

Nå er det bare bunnstoffet som flassa av mange steder , og når jeg tok høytrykken igår så vaska jeg av alt stoffet fra ifjord. Det gammle stoffet fra året før sitter som amen i kjærka . Har nå aldrig sett sånt før , og det har vært mange bortom og sett og sier de samme .Greit at det er bare å spyle av og legge på nytt ( ferdig foresten) men trudde jeg gjorde så god jobb ifjord at det bare var å flekke litt iår . Men selvpolerende bunnstoff er det i utgangspunktet bare og bruke høytrykken og spyle av evt dritt og slimbellegg , så kan du legg nytt selvpolerende rett på igjen .Slik gjør alle jeg kjenner og slik sier Skaane Marine ( en båtbutikk som har drevet på i generasjoner ) . Dem sjønte lite dem også , men fikk en hyggelig pris på primer og nytt stoff . Båten er i dag stoffet , tatt en runde med Autosol , men rakk ikke hardglans (tar det imårra tidlig ) så er det rett på tur . Vært en hard og lang dag for en bestefar , trur kansje en kaffekopp m/batterivann kan gjøre susen nu . :drink:

Tine II

vi hadde oxo problemer med bunnstoff i fjor.og kom ikke her og si at rem ikke gjorde jobbensin. du har også stoffa en båt før, så noe gæli var det .ingen vil vel slurve med dette.Godt at du snart er klar for vannet igjen..og like blid! vi sees på råmen . :sailing:

Kom hjem for ca 1 time sia , fikk tlf fra Astor om og komme en tur i gjestehavna .Etter bunnsjauen og 2 ganger med autosol/hardglans , så er jeg passe trøtt . Hardt arbeid for en gammal bestefar , blåste små jæ.... når jeg dro fra havna istad . Men nå er det bra ute (meldte regn/sol og 12 ms imårra) .Kansje jeg stikker etterpå . Uffameg , har hatt båten på land siden torsdag . På tide med en tur da .

Men det bunnstoffet , som sagt gjort jobben som alltid men .Står i loggen min at bunnstoffet sist sommer ligna mere på vann enn noe anna . Det samme stoffet jeg brukte nå er jo nesten dobbelt så tykt og må røre mye ut . Trur feilen er der jeg , noe galt med stoffet , selv om ikke butikken ga meg nytt stoff så fikk jeg noe avslag. Ser etterpå at dem selger international (Hempel) hos ei sjappe i by'n til 180- boxen . Seajetten er vel 235 ellerno ,men men

Ja håper vi sees på sjøen snart Nikita , dere må få sommla dere hit en tur eller halveis før treffet . Snakka foresten også med Lars .H. på vhf'n ligger på Kommer's dem. Var kaldt inatt sa han ,pyse var jo + grader jo :wink:

Tine II som stikker snart eller tidlig imårra tidlig

:cryin:

Har opplevd akkurat det samme.

- ved båtopptak i fjor høst så alt normalt ut.

- når alt var tørka etter en times tid, begynte bunnstoffet fra våren å flasse av i store flak!

- etter en vask, så er alt borte.

Bunnstoffet ble lagt på vasket og slipt bunnstoff fra året før. Samme farge, samme fabrikat, Hempel selvpolerende.

Har aldri opplevd slikt tidligere, men er ikke bekymra. Sliper lett over bunnstoffet i år og legger et et nytt lag der det trengs. Har en formening om at folk legger FOR mye bunnstoff FOR ofte.

2004 Yanmar 4JH3 72HK Turbo

Er det ikke det som sitter under det selvpolerende bunnstoffet som flasser og da følger det selvp. med? :rolleyes:

NEI , ikke hos meg ..............

Tine II

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...