Jump to content

missfarget treverk

M/B Shanty

Recommended Posts

Hmmm....det kan ikke være det at treet trekker ujevnt, og at når du får tatt et par strøk til så jevner dette seg ut?... Eller at du ikke har fått pusset bort alle lakkrester, slik at ikke olja trekker seg inn enkelte steder?...

Hvor mange strøk/hvor lenge har du holdt på å olje?

Tør nesten ta et veddemål :

Du har antagligvis skrapt ulik dybde over det hele.

Du har sikkert lyse felter som er sjenerende. Ta en sikleskrape/skarp skrape. Skrap på trevirket. Jeg er ganske sikker på at du opplever at lakk blir skrapt av.....

Ergo blir der intet verre enn at du sikler/skraper ned hele arealet på nytt, for deretter å olje.

Som indikasjon før du oljer, er det greit å vaske med rødsprit, for da ser du om der er jevnt farget.

Flekker/blåved sees som oftest uten å olje eller lignende, da det er ganske utpreget.....

Kan nevne at det på vår båt var tilsvarende som du nevner. Jeg måtte dypere ned i trevirket, før jeg fikk jevn farge......

Har ikke peiling på blåved bortsett fra at jeg har hørt at ferro-bet har ett middel som muligens tar det.

Er forøvrig enig med Perlen. Bildet ditt minner mye om hvordan mahogni leideren min så ut etter første gangs oppussing hvor jeg ikke la nok arbeid i å komme dypt nok overalt og bli kvitt alle restene av den gamle lakken. Jobben ble beordra omgjort!

Er du sikker på at du hadde helt lik farge før du oljet? Dette ligner på slik det blir på vår mahogny hvis ikke alle antydninger til "grått" i treverket er borte. Jeg har ikke fått pusset vekk alt hos oss heller for det kan gå dypt inn i treet. (Spesielt der det er små sprekker i treverket.) Ser da at med en gang det blir fukt på så får du de svarte partiene. Jeg ville pusset et stykke videre inn i treet og sett om det ble bedre da.

På bildet her ser du sikkert de partiene som er litt gråaktige. De vil bli mørke ved oljing.

Bilde

Om dette også er blåved er jeg ikke sikker på, men vi har blåved på eik i skøyta og det svart når treet er tørt også.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...