M/B Shanty Startet 20.April.2006 Link til dette innlegget Startet 20.April.2006 mmm, hva kan det være.... har pusset ned treverket på den ene veggen i styrehuset. treet har samme farge. smører på rå linolje og det ser ikke ut! mørke flekker mange plasser. vurderer om det er blåved, men er ikke den synlignår treet er slipt og ikke oljet? Sitér dette innlegget Min hjemmehavn - Feda Småbåthavn Link to post
trulte Svart 21.April.2006 Link til dette innlegget Svart 21.April.2006 Hmmm....det kan ikke være det at treet trekker ujevnt, og at når du får tatt et par strøk til så jevner dette seg ut?... Eller at du ikke har fått pusset bort alle lakkrester, slik at ikke olja trekker seg inn enkelte steder?... Hvor mange strøk/hvor lenge har du holdt på å olje? Sitér dette innlegget Link to post
M/B Shanty Svart 21.April.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.April.2006 har bare lagt to strøk, men fargeforskjellen er emorm. skal prøve å få ut bilde i kveld. Sitér dette innlegget Min hjemmehavn - Feda Småbåthavn Link to post
Verrie Svart 21.April.2006 Link til dette innlegget Svart 21.April.2006 Tør nesten ta et veddemål : Du har antagligvis skrapt ulik dybde over det hele. Du har sikkert lyse felter som er sjenerende. Ta en sikleskrape/skarp skrape. Skrap på trevirket. Jeg er ganske sikker på at du opplever at lakk blir skrapt av..... Ergo blir der intet verre enn at du sikler/skraper ned hele arealet på nytt, for deretter å olje. Som indikasjon før du oljer, er det greit å vaske med rødsprit, for da ser du om der er jevnt farget. Flekker/blåved sees som oftest uten å olje eller lignende, da det er ganske utpreget..... Kan nevne at det på vår båt var tilsvarende som du nevner. Jeg måtte dypere ned i trevirket, før jeg fikk jevn farge...... Sitér dette innlegget Link to post
TMe Svart 21.April.2006 Link til dette innlegget Svart 21.April.2006 Tilsett Xylamon eller Antiparasitt til den rå linoljen, dersom ikke blir det lett soppangrep. Dekke tilslutt med Benarolje slik at linoljen ikke vaskes ut. Sitér dette innlegget Link to post
M/B Shanty Svart 23.April.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.April.2006 Her er ett bilde av missfargingen. det lyseste området tar ikke til seg olje i det hele tatt, regner med at det ligger noe lakkrester igjen. det som plager meg er de helt mørke feltene. tresort er Mahogny. tror dere at dette er blåved?? Sitér dette innlegget Min hjemmehavn - Feda Småbåthavn Link to post
Sigurd Svart 23.April.2006 Link til dette innlegget Svart 23.April.2006 Har ikke peiling på blåved bortsett fra at jeg har hørt at ferro-bet har ett middel som muligens tar det. Er forøvrig enig med Perlen. Bildet ditt minner mye om hvordan mahogni leideren min så ut etter første gangs oppussing hvor jeg ikke la nok arbeid i å komme dypt nok overalt og bli kvitt alle restene av den gamle lakken. Jobben ble beordra omgjort! Sitér dette innlegget Link to post
Sande (exSkjælø) Svart 23.April.2006 Link til dette innlegget Svart 23.April.2006 Er du sikker på at du hadde helt lik farge før du oljet? Dette ligner på slik det blir på vår mahogny hvis ikke alle antydninger til "grått" i treverket er borte. Jeg har ikke fått pusset vekk alt hos oss heller for det kan gå dypt inn i treet. (Spesielt der det er små sprekker i treverket.) Ser da at med en gang det blir fukt på så får du de svarte partiene. Jeg ville pusset et stykke videre inn i treet og sett om det ble bedre da. På bildet her ser du sikkert de partiene som er litt gråaktige. De vil bli mørke ved oljing. Om dette også er blåved er jeg ikke sikker på, men vi har blåved på eik i skøyta og det svart når treet er tørt også. Sitér dette innlegget Sandefjords hjemmeside Mvh Lena Link to post
M/B Shanty Svart 23.April.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.April.2006 Hmm. Satser på at det er kombinasjonen av lite arbeidslys og fargesyn som en muldvarp som er årsaken her. Skal prøve å gå dypere i trevirket . Båndsliper here i come!! Sitér dette innlegget Min hjemmehavn - Feda Småbåthavn Link to post
Sande (exSkjælø) Svart 23.April.2006 Link til dette innlegget Svart 23.April.2006 Klarer du å få vekk de verste "bølgene" og å jevne det ut litt, så blir det litt kamuflert når du har mahognybeis på også. Sitér dette innlegget Sandefjords hjemmeside Mvh Lena Link to post
M/B Shanty Svart 24.April.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.April.2006 Ser ut som jeg måtte dypere i treverket. gikk på med plansliper og 40 papir i dag for å virkelig få skrellt av litt treverk. og jammen ble ikke altså meget bedre. Godt jobba med hodet folkens! takk for fornuftige innspill. Har dere alltid rett.?? Sitér dette innlegget Min hjemmehavn - Feda Småbåthavn Link to post
Verrie Svart 24.April.2006 Link til dette innlegget Svart 24.April.2006 Affe skrev: Har dere alltid rett.?? Nei. Men de fleste av oss har gått i samme fella selv Sitér dette innlegget Link to post
Sande (exSkjælø) Svart 24.April.2006 Link til dette innlegget Svart 24.April.2006 Perlen skrev: Nei. Men de fleste av oss har gått i samme fella selv Sitér dette innlegget Sandefjords hjemmeside Mvh Lena Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.