Jump to content

Årø 875 combi, erfaringer?

Vårsol

Recommended Posts

• 14 år senere...

Hei @Berntsa

Kjøpte båten til Vårsol i 2015, dette er en 1988 modell og er stort sett fornøyd med båten.

Brosjyre og tegninger finnes her: Dokumentarkivet

Jeg har utført en del større og mindre oppgraderingsprosjekter på båten siden jeg kjøpte den og her er prosjekttråden min: Prosjekt oppgradering elektrisk opplegg mm. i  Årø 875

Min båt har en Yanmar 4LH-TE på 105 hk og har en marsjfart på 12-13 knop ved 3000 o/min. Større fart en dette medfører at båten begynner ri på kjølen, noe som er ubehagelig spesielt i følgende sjø. Motsjø takler båten fint og jeg har gått med 8-9 knop i bølger på vel en 1 m. (Nummeret før grønn sjø på fordekket)

En ulempe med båten er det lave akterdekket, og rekker som er litt for høy etter min smak. Det ser ut som om båtbyggeren har prioritert inne/uteplass uten trinn mellom. Dette er noe som også medfører  at det er relativt liten plass i stuerom under dørken.

Innredningen fungerer greit men bordet i salong er litt lite og BB køy er litt kort.

På grunn av stikkøyen er det også trangt og dårlig tilkomst til BB side av motoren, På min båt må salongbord med løftet dørk demonteres for å komme til sjøvannspumpen samt at pumpen må demonteres fra motor for å skifte impeller.

Et svakt punkt på båten min var kryssfiner skott i ankerkasser forut og akter som var helt gjennområtne. Jeg har skiftet disse i begge ender på båten, se prosjekttråd for dette arbeidet.

Redigert av Fiks (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...