Jump to content

Rep. av mulig skade i baug under vannlinjen.

Atco

Recommended Posts

Når jeg høytrykk spylet i høst så "flasset" det av bunnstoff etc i baugen under vannlinjen. Tror dette skyldes at jeg fikk et lite slag i baugen (dønninger fra danskebåten :nonod: ) slik at det har sprukket opp. Det vi ser er som sagt baugen m/metall listen i senter, på venstre side så har ikke allt flasset av. Hvordan bør jeg gå frem her? At jeg må slipe bort et område sier seg selv, men så da? Primer + hardt bunnstoff + selvpolerende? Bør kanskje ha noe anti-pest?

Forslag mottas med takk.

P.S Beklager litt stort bilde, men ville ikke resize det mere for å ha klarhet

Bilde

Ord for dagen: Spis en rå Fjesing til frokost.....så skjer det i alle fall ikke noe verre DEN dagen....

For meg ser det ut som mye bunnstoff har "sparklet igjen" overgangen mellom kjøljern og skrog. Jeg ville skrapt dette helt ned til gelcoat før du bestemte deg for neste steg. Har krapyl rett, er det jo en litt annen jobb enn priming og stoffing, men er det gammelt bunnstoff som har bygget seg opp, kan dette forklare at det kan ha sprukket ved et bølgeslag. Da kan det jo være et signal om at det er på tide å skrape / pusse ned bunnstoffet.

Redigert av Sofaseileren (see edit history)

Hvis dere ser Atcos :nonod: med hensyn til dønninger så tror jeg at han innser (?) at det kan ha vært et lite Joint Venture mellom båt og en hardere

del av moder Norge? :rolleyes: SÅ her må det vel slipes ned til "hard ved" og så ta stilling til hva som videre må gjøres.

Synes det "lukter" litt av pussing,sparkling, pussing, sparkling, pussing, antipest/primer, antipest/primer, bunnstoff og bunnstoff?

La oss vite hvordan fortsettelsen blir!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Deler oppfatningen om at her må man være forberedt på litt mer omfattende arbeid med sliping, pålegging av glassfiber og mye pussing før gelcoat og topcoat.

Baugen tåler en hel del, men det er med utgangspunkt i et slikt bilde lurt å gå grundig tilverks.

Takker for svarene foreløbig :cheers:

Skal ut til båten senere i kveld, for å skrape av litt av det løse som sees på bildet, skal ta nye bilder for å se om vi blir klokere.. :confused:

Ord for dagen: Spis en rå Fjesing til frokost.....så skjer det i alle fall ikke noe verre DEN dagen....

Slip vekk alt løst og sprukket - også bort med eventuell sprukket gelcoat.

Etter at det løse er borte, maler du bar glassfiber og bar gelcoat med epoxyprimer. Første strøk tynnet 5-10% med den anbefalte tynneren for den epoxyprimeren du velger. Antipest og tynner nr. 17 fra Jotun f.eks.

Så grunner du en gang til uten tynning.

Så har du valget: Skal du sparkle?

Nei? Legg da på ytterligere 3 strøk primer og 2 strøk bunnstoff.

Ja? Sparkle i vei med epoxysparkel. Slip jevnt og legg på noen lag med antipest utenpå det hele, samt 2 strøk bunnstoff.

Stikkord er rent, tørt, fettfritt, varmt. 10 grader minimum.

Sparkling eller ikke på disse små greiene er kun et spørsmål om hvor pent du vil ha det under vannlinjen der ingen uansett ser noe som helst. Hadde aldri giddet å sparkle. Epoxysparkel er noe drit å jobbe med og å slipe. Polyestersparkel er bedre å slipe, men har ikke samme festeevne. Gelcoaten din er.... ja nettopp av polyester.

Dessuten er det slik at med sparkel i kombinasjon med litt dunking i moder jord, kan du risikere at fyllingen detter av igjen. Uten sparkling blir det noe ujevne greier som holder uansett hvilke fleksende krumspring og dunking som måtte skje.

Ditt valg.

Lotus

Har skrapet litt mere i kveld. På styrbord side så "bygger" det litt mere enn på bbord. Når jeg skrapte med noe spisst så virket det på meg som jeg kom ned på sparkel på styrbord side, noe som kanskje bekrefter Krapyls antagelser om en lapping. Hvis så er tilfelle, vil det være nok å slipe ned til sparklingen, (er redd for å slipe for mye) og så gå på med primer/antipest etc ?

Ser som sagt ikke ut som det er noen skade/sprekker under bunnstoffet, det har bare flasset av en del.....man ser jo også av bildene at det er endel lag med blått,rødt osv.

Flere bilder:

Bilde

Bilde

Bilde

Ser vel ikke så hakkande ille ut det der vel. Faktisk bedre enn forventa ut fra første bildet ditt mener jeg. Gjør det skikkelig reint ned til sparkel og gelcoat og tett uten å ta snarveier så blir det så bra så.

Forøvrig litt enig med traust; Bunnstoffet er nok fortsatt selpolerende, men det ser ut som nidelven skriker etter å bli skrapt ned til skinnet.

Har hatt den 2 sesonger, kjøpt av en som er medlem her :flag:

Det ligger noen lag med bunnstoff, men det er ikke så ille som siste bilder antyder. De er tatt med blitz, og skarpet opp. Tidligere eier gjorde en grundig jobb for noen år siden såvidt jeg husker, og bortsett fra det som har skjedd i baugen her, så er det så glatt og fint som en barnerumpe på resten av undervanns skroget :cool:

Skal begynne å slipe ned i løpet av et par dager, så får jeg se hva jeg finner :wink:

Har grovslipt i dag, og jeg kan ikke skjønne annet enn at dette er "hel ved". Ingen tegn til skader eller sprekker. Har tenkt å finslipe for deretter legge på 3-4 lag med Hempel 2-komponent primer

og så bunnstoff..........For ordens skyld (ikke lett å se av bildene) feltene intill kjøljernet er ren glatt gelcoat.

Slik ser det ut nå:

Bilde

Bilde

Bilde

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...