Jump to content

Kalesje vask

Mr Muscle

Recommended Posts

Jeg vasket kalesjen min med biltema kalesjevask. Den var over gjennomsnittlig møkkete, var nesten svart istedet for blå. Kalesjevasken tok det meste, men jeg skrubbet den med en myk børste, for å få bort alt. Kalesjen fikk tilbake sin orginale farge. Kalesjevasken virket til å være kraftige saker, så jeg vet ikke hvor mye det sliter på duken. :rolleyes:

:crazy: Hei Hei vasket akurat min i bio tex var kjempe bra lot den ligge i badkar over natten vinduenne ble krystallklare !!!!kan anbefales

Oy Oy, jeg gjore dette for noen år siden med min gamle kalesje, og det ble den våteste sommeren jeg har opplevd. (impringnerte ja da). :diving::diving::blush:

Vasket selv kalesja her om dagen. Brukte 3 skjeer med color vaskepulver i en 10L. bøtte

med varmt vann. Jeg la kalesja ut på verandaen,spyla først med vannslangen, så brukte jeg

levangen å vaske med.Etterpå spyla jeg godt med vann.

Ps. jeg har blå kalesje,derfor brukte jeg color vaskepulver.(tips fra Alf Hansen)

Mvh.

Nikita.

Skal vaske min 3 år gamle kalesje - ikke veldig skitten - før den settes på.

Hva anbefales å bruke? Varmt eller kaldt vann?

Har fått anbefalt bio-tex. Har noen erfaring med dette eller kan anbefale noe annet? :confused:

Hvorfor vasker du den ikke heller med en gang,båten skal opp for vinteren?slik at den slipper å ligge hele vinteren skitten og med salt på seg.Jeg vasker den i badekaret,med kun lunka vann,legger den så ut på gulv,og skrubber den lett med en fin svamp,henger den så til tørk,og pakker den så ned.Da er den helt fin og klar til vår bruk.Da blir ikke imprigneringa ødelagt med såpevann,og du slipper og stadig vekk å måtte imprignere.

Kokka

Hentet min nye kalesje i dag og fikk beskjed om å ikke gjøre noe med den de 3-4 første årene.

og ikke før den var mindre vannavisende enn før

Når det gjaldt vask kunne man selvfølgelig fjerne skitt og sånn men med mildt såpevann

helst ikke såpe i det hele tatt etter som jeg forsto

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Er det noen av dere som har lang erfaring som båtfolk, som kan fortelle meg hvor ofte dere pleier å inpregnere kalesjen. Vår kalesje er fra 2002, og brukt bare om sommeren. Da vi kjøpte båten sist sommer så kalesjen helt fin ut, men vi måtte vaske den et par ganger i løpet av sommeren pga. måkeskitt :headbang: . Er litt usikker på hva slags vaskemiddel som ble brukt første gang, men da den ble vasket etter at båten var tatt på land, brukte vi Nikwax vaskemiddel for inpregnerte tekstiler. Vi hadde overhode ingen lekasjer sist sommer, selv om det regnet hele sommeren her i Trøndelag. Trenger vi da å inpregnere sommerkalesjen før vi setter på denne igjen eller er det best å vente til vi merker at den lekker? Vi har en gammel kalesje vi kan sette på dersom vi trenger å inpregnere i løpet av sommeren.

Ella

"Ja ha, ho e blank no, Folda;berre helgedagen. Men du skal få sjå henne ein dag når ho snakkar alvor. Da er ho eit vaksemenneske." (Olav Duun)
Amicas blogg
Jøa kystlag

Amica, ut fra hva du skriver så ville jeg absolutt tatt på imprignering. Det tar ikke så lang tid, og det koster heller ikke særlig mye (i alle fall ikke sammenlignet med masse annet til båten). Du kan smøre på imprigneringen med kost mens kalsesjen står på båten, så den gamle trenger du ikke å sette på "i mellomtiden". Jeg pleier å smøre "best" / mest på toppen, men lar også sidene få litt for å sikre farvelikhet (neida, den klare farver ikke særlig - men for sikkerhets skyld...). Det hele tørker innen en time eller to hvis været er gunstig. Noen bruker sprayflaske, men jeg foretrekker kost - da har du mest kontroll. Eneste "pes" er å dekke til plastvinduene på kalesjen - du bør unngå å søle på disse.

1 liter koster vel rundt 100 kroner (+/-), og etter hva jeg kan se på bildet av båten din så tror jeg det holder omtrent akkurat. Sett av et par timer til jobben (inkl dekking av vinduene, det tar lengst tid i mitt tilfelle), da tror jeg du er i mål...

Ronald.

Redigert av Ronald (see edit history)

hei

jeg har vasket kalesjen min i badekaret med bio-tex og varmt vann (ca.45grader) hvor jeg ble veldig fornøyd med resultatet siden den ble ren og pen, og sist men ikke minst så krympet den litt så den fikk bedre passform på båten. ( satte den på mens den fortsatt var våt)

deretter har jeg impregnert den med silikonfri impregnering fra biltema og den er potte tett.

Takk for svaret Ronald. Da blir det impregnering av kalesjen før sjøsetting. Grønn som jeg er på området, har jeg flere spørsmål. Hvordan dekker dere til vinduene? Jeg ser for meg at jeg kan bruke maskeringstape til å tape fast plast over vinduene. Det jeg lurer på da, er om jeg skal tape plasten direkte til ruta, slik at jeg kan impregnere sømmen også, eller vil det føre til at jeg skader rutene? Det vil jo da komme impregnering på kanten av ruta, som det er sydd fast på undersiden av presenningen. Alternativet blir å sette tapen over sømmen.

Ella

"Ja ha, ho e blank no, Folda;berre helgedagen. Men du skal få sjå henne ein dag når ho snakkar alvor. Da er ho eit vaksemenneske." (Olav Duun)
Amicas blogg
Jøa kystlag

Jeg pleier ikke å dekke til vinduene, bsørger bare for å tørke vekk eventuelt søl med en gang. Gjelder også søl på gelcoat... Men sømmene rundt vinduene må impregneres ja, ellers vil det lekke der.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

...Hvordan dekker dere til vinduene? Jeg ser for meg at jeg kan bruke maskeringstape til å tape fast plast over vinduene....

Jeg setter gjerne en remse eller to med maskeringstape på selve vinduet helt inntil kalesjekanten. Så tar jeg avispapir over selve vinduet, som da heftes til/overlapper den maskeringstapen som allerede er på vinduet. Men sant skal sies (som jeg også antydet lenger opp) - jeg synes det er litt mye "styr". Jeg ser at index også har svart i mellomtiden, og han mener det er godt nok å bare tørke av. Da er det sikkert riktig - og ikke minst enklere. Men selv har jeg altså ikke prøvd den varianten. Mener å ha vagt i minne at det var vanskelig å fjerne slike flekker (var uheldig en gang), men det kan godt hende jeg husker feil.

Sømmer: Ja, der gjør jeg som index - sørger for at også de smøres inn.

R.

Mener å ha vagt i minne at det var vanskelig å fjerne slike flekker (var uheldig en gang), men det kan godt hende jeg husker feil.

Hvis de ikke fjernes med en gang så kan de sette seg godt ja! Synes derfor det er greit å ha en fille som er lett fuktet med white spirit til å fjerne dette med, særlig når arbeidet blir gjort i varmt og tørt vær. Impregneringen har det med å tørke litt vel fort på vinduer og overbygg i slikt vær. Men som sagt, så lenge det ikke får ligge på og tørke så er det ikke noe problem.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Takk for gode tips. Ettersom dette er første forsøk, kommer jeg nok til å dekke til vinduene før jeg går igang. Kanskje like greit å gjøre det før vi setter på kalesjen. Må bare smøre meg med litt tålmodighet, til vi er ferdig med alt det andre vi skal gjøre før sjøsetting.

Ella

Amicas blogg
Jøa kystlag

Bruker også NixWax vaskemiddel for impregnerte tekstiler, har vasket vår kalesje med dette hver eneste høst siden den var ny i juni 2001 og har ennå ikke måtte impregnere kalesjen. Kalesjen blir ren og er fortsatt tett som ei potte, også i sømmene.

Vi har ikke badekar så jeg tar på badedrakten, og tar kalesjen med inn i dusjen - fukter den med vann, blander NixWaxmiddlet i en bøtte med vann i henhold til bruksanvisningen og bruker en oppvaskbørste og skrubber i vei. Skyller godt med ikke for varmt vann (bruker hånddusjen) og henger den til tørk over dusjveggen. Får et supert resultat.

Måkeskitt som kommer på kalesjen i løpet av sesongen lar jeg tørke og børster så av med en stiv børste og spyler hele kalesjen med rent vann etterpå.

Forøvrig så blir ikke kalesjevinduene ødelagt av dette middelet.

mvh

fru Charente

:seeya:

Redigert av Charente (see edit history)

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...