Bitteliten Startet 21.April.2006 Link til dette innlegget Startet 21.April.2006 I min langt skredne kartomani har jeg gått til anskaffelse av Opplevelseskart for Blindleia. Ser i kartet et kartsymbol som jeg ikke er helt sikker på. Det ligner på dette Men så ser det ut til at dette symbolet følger stort sett alle leder som for meg ser fornuftige ut. Da må jeg riktignok ta forbehold om at det er 20 år siden jeg var der med båt. Stemmer det at det er undervannskabel stort sett midt i de "hovedleia" i Blindleia eller er det jeg som misforstår merkingen? og så et annet spørsmål: hvor store båter kan gå Kassen Kanalen? Sitér dette innlegget Link to post
Sigurd Svart 21.April.2006 Link til dette innlegget Svart 21.April.2006 Antenne toppen min er på ca 6 m og tar ikke oppi brua. Vær forsiktig med propellene dine inn fra syd. Jeg stikker ca 105 og har aldri subba i sanda, men det er ikke rara klaringa på lavt vann. Bredden er ikke noe problem. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 21.April.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.April.2006 Hvordan er bredden på kanalen? Og er det fint inni fjorden etter kanalen? Sitér dette innlegget Link to post
Sigurd Svart 21.April.2006 Link til dette innlegget Svart 21.April.2006 (redigert) "Kanalen" ser ikke ut som noen kanal i hele tatt, nærmest bare ett trangt sund de åpna for å få litt gjennomstrømning i fjorden. Veldig kort strkning hvor det er virkelig smalt i ei naturlig bergslippe hvor de har gravd ut. Kassen-tassen sitter i ei bergskorte og truer deg med kniv i det du passerer det trangeste. Inne i fjorden er det "alltid" fin badetemperatur. God sikt i vannet og mengder med blåskjell overalt. Mest dreggplasser. Noen sideveis rundt øyene. Kjenner ikke eksakt bredde i sundet, men jeg er sikker på det er nok for deg. Vet om en Fairline 40 som har vært igjennom. Når det gjelder bredden på mudringa i sydsida er jeg også usikker, men det er som regel så klart i vannet der at du ser renna. Innafor er det greit. Ha utkikk på baugen. De lokale her kjenner sikkert de ekskte målene. Tar jeg ikke helt feil er det inne i Isefjærefjorden de skal ha treffet sitt. Redigert 21.April.2006 av Sigurd (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
`MINA' Svart 21.April.2006 Link til dette innlegget Svart 21.April.2006 (redigert) Hvis du går inn Kassenkanalen ( som jeg ikke husker brohøyden på), eller om du går inn det vestre innløpet, kommer du til slutt inn til Isefjærfjorden. Dette er en plass jeg virkelig kan anbefale. Har de siste årene blitt mere og mere populær. På det meste har jeg tallt 85 båter rundt holmene her inne. Men det kan også være dager der det ikke er en båt her nesten. Kan ikke tro du vil få problemer i kanalen. Men anbefaler deg å ta det vestre utløpet tilbake. Fin opplevelse å tøffe litt "innlands" også. Dette er vel den eneste plassen jeg savner å kunne gå til etter jeg fikk seilbåten. Mangler 0.5 meter på broa der det vestre og østre løpet møtes. Redigert 21.April.2006 av GeV (see edit history) Sitér dette innlegget Mvh `MINA` Link to post
Victora III Svart 22.April.2006 Link til dette innlegget Svart 22.April.2006 Dette er en plass jeg virkelig kan anbefale. Har de siste årene blitt mere og mere populær. Men anbefaler deg å ta det vestre utløpet tilbake. Fin opplevelse å tøffe litt "innlands" også. Dette kan jeg understreke. Isefjærfjorden byr på mange flott perler godt skjermet om det står på lengre ute. Ville også anbefale deg vestre innløpet. Også trangt og en del grunner du må være oppmerksom på her. Kassenkanalen er i grenseland for din båt Bitteliten. Det er både trangt og relativt grunt - jeg ville ikke gått inn der med to drev på hekken Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 22.April.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.April.2006 I min langt skredne kartomani Detaljkart for Kosters Sødra Skjærgård kom i posten i dag For to dager siden kom tyske båtsportkart over Danmark. Veldig fine Snart ikke et kart jeg ikke har. Det er både trangt og relativt grunt - jeg ville ikke gått inn der med to drev på hekken Jeg får vel legge igjen ett drev på utsiden da Sitér dette innlegget Link to post
Festina Lente IV Svart 23.April.2006 Link til dette innlegget Svart 23.April.2006 Jeg gikk Kassenkanalen for et par år siden. Kjempebra. Har to propeller på strak aksel som sviver rundt 125 cm under vannflaten. Gikk helt greit, men litt nervepirrende rett før vi kom til Knassentassen. Der var det grunt. Det var en kamerat som anbefalte turen. Han har en Storebro Royal Cruiser 40, også med to propeller på strak aksel, og har vært igjennom mange ganger. Du har neppe noen problemer med å gå igjennom, men vær klar over at det er både trangt og grunt et bitte lite stykke. Sitér dette innlegget Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK. Link to post
Andy Svart 23.April.2006 Link til dette innlegget Svart 23.April.2006 I min langt skredne kartomani har jeg gått til anskaffelse av Opplevelseskart for Blindleia. Ser i kartet et kartsymbol som jeg ikke er helt sikker på. Det ligner på dette Men så ser det ut til at dette symbolet følger stort sett alle leder som for meg ser fornuftige ut. Da må jeg riktignok ta forbehold om at det er 20 år siden jeg var der med båt. Stemmer det at det er undervannskabel stort sett midt i de "hovedleia" i Blindleia eller er det jeg som misforstår merkingen? og så et annet spørsmål: hvor store båter kan gå Kassen Kanalen? Opplevelseskartet er et kjempefint kart, bra målestokk og klar og tydelig fargebruk. Både vann og kloakk ligger i selve leia ja. Jeg var på møte med teknisk etat i Lillesand Kommune i forbindelse med at vår hytte nå skal knytte seg til ny offentlig kloakkledning, og fikk se trase-kartet. Kassenkanalen er rett og fin, men noe smal og grunn. Men jeg tror nok du kan lure deg gjennom ganske greit. P.S. Gikk i forgårs kveld gjennom Nilen. Ikke en båt å se, men til gjengjeld fikk jeg se et rådyr stå på fjellet på Kalvøya (midt i bildet), der det pleier å være kjoka fullt med båter sommerstid. Velkommen til Blindleia Sitér dette innlegget Link to post
Allan E Svart 23.April.2006 Link til dette innlegget Svart 23.April.2006 Kan dere ikkegå inn i plan da, båtene deres løfter seg ganske mye. Bare å blåse i fløyta så flytter de seg innover i leia. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 23.April.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.April.2006 Kan dere ikkegå inn i plan da, båtene deres løfter seg ganske mye. Bare å blåse i fløyta så flytter de seg innover i leia.Står om dette i en av de siste utgavene av MBM eller MBY. I et race skulle en båt over et område med en del sandbanker. Den engelske navigatøren var i tvil, den italienske skippern ga jernet og de kjørte over i 80 knop. "Båten stikker ikke så dypt når vi går for fullt" var forklaringen. Sitér dette innlegget Link to post
Fru Charente Svart 26.April.2006 Link til dette innlegget Svart 26.April.2006 Vi gikk Kassen-kanalen for et par år siden ( fra Isefjærfjorden og ut) uten noen problemer. Det var ganske grunt i innkjørselen til kanalen med det gikk fint. Holdt midten av kanalen i sakte fart og hadde ingen problemer. Vi har en Sandvik 945 og vi beregner alltid at båten stikker 120 cm for å være sikre, bredden vår var ikke noe problem. Er også enig i at Isefjærfjorden er en perle som man burde besøke. Badetemperaturen ligger også en 2-3 grader høyere enn ute i selve Blindleia. God tur. mvh Fru Charente Sitér dette innlegget Link to post
Gabi Svart 10.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2015 Nå ligger vi i Isefjærfjorden og tok det vestre løpet inn. Var veldig kult å kjøre der! 19grader i vannet og sol gjorde dette til en deilig sommerdag med bading, kajakktur og jollekjøring. Endel aktivitet her med på fjorden med ungdommer i racing-båter og diverse andre vannsportaktiviteter. Flott plass altså! Minner veldig om ferskvannsområdet hele stedet her med furu-moer etc. I morgen tenkte vi å prøve å kjøre ut østre løp, dvs Kassen-kanalen. Noen som har kjørt den i det siste? Vi stikker ved snaue meteren i Balticen vår, minimumdybden er 1.5m står det på kartet.... Sitér dette innlegget Link to post
Gabi Svart 11.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2015 Turen gjennom Kassen-kanalen gikk bra :-) Fint og kult gjennom der og ganske smalt på det smaleste og ditto med strøm. Siden det var spesielt 3 grunner på maks 1,6 m i kartet og siden vi ikke kjente nøyaktig plassering samt evnt andre grunnet som ikke var merket så tok vi det veldig med ro og mann i bauen. En annen båt foran oss lot vi være en stor avstand til i tilfelle noe skulle oppstå, for å være på den sikre siden. Når vi begynte å nærme oss det smaleste fikk vi en stor FB-båt i hekken, maks 20m bak. Altfor nærme etter min bedømmelse av forholdene. Nedenfor broen ved en grunne tok vi det ekstra med ro og ved ett tilfelle ble mann i bauen usikker på dybden og gjorde tegn til stopp. Jeg satt i fri og så satte i revers for å stoppe. Det var imidlertid trygt vann så vi kjørte på igjen. Men båt bak skreik at vi måtte se bak oss også når vi kjørte! Og når vi kom ut av kanalsystemet fortsatte han å skrike med det samme greiene. Sikkert en som kjente forholdene kanskje? Før han fortsatte videre, brød seg ikke om vikeplikt for mindre båt fra høyre, virret så til venstre og brøt vikeplikt for ny båt fra høyre. Så da fikk jeg ikke så mye respekt for hverken den "kjeften" han brukte på oss eller kjøringen hans forøvrig. 16grader i vannet nedstrøms kanalen og 19 grader ovenfor tilsier at hit kan vi godt tenke oss å komme tilbake igjen! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.