oddgeir Startet 22.April.2006 Link til dette innlegget Startet 22.April.2006 Torsdag skal jeg inspisere min nye båt. Truck er bestillt, men jeg lurer på: Hva ser jeg etter, og hvordan går jeg frem? Det er snakk om en 32 fots seilbåt med finnkjøl. (Rush 97) Jeg er som dere forstår, rimelig uerfaren på dette. Sitér dette innlegget "hvis vannlinje er det viktigste.... kjøp en tømmerstokk" (Lano2) Link to post
roaldbj Svart 22.April.2006 Link til dette innlegget Svart 22.April.2006 Dersom du ikke har inspisert skrog før, vil jeg anbefale deg å ta med en båtvant person som kan inspisere skroggjennomføringer og ikke minst tegn på kjøl/kjølfeste til tidligere grunnstøtinger. Det kreves en del erfaring å kunne observere dette i det en del småsprekker kan oppstå i bakkant av kjølfestet - ikke forkant som de fleste ville tro uten erfaring med seil båt. Dersom seilbåten har ligget ute om vinteren er det viktig å få observert tegn til osmose og begynnende "plastpest". Propell og roroppheng krever også nøye inspeksjon. Ellers er stoffingen og jevnhet på denne et kontrollpunkt. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 22.April.2006 Link til dette innlegget Svart 22.April.2006 Har lest gjennom en test av båten i bladet Seilsport fra mai 1983 og båten fikk meget pen omtale både hva angikk bruksegenskaper såvel som kvalitet på utstyr og bygging! Det er ikke påpekt noe spesielt som man skal være klar over hva teknisk/holdbarhet angår. Du skriver "din nye båt" som vel betyr kjøpt/betalt, men at du skal ha en inspeksjon av skroget/bunn/kjøl for å finne eventuelle skader som ikke er oppgitt av selger? Hvis det er tilfelle så er det meget viktig å ha med en erfaren båtmann/fagmann for det er nå det gjelder, senere blir det langt vanskeligere med eventuell reklamasjon! Kanskje han også kan/burde gå over mast,rigg osv samtidig? Lykke til! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
GeirT Svart 22.April.2006 Link til dette innlegget Svart 22.April.2006 Det er kanskje unødvendig å nevne det, men ta deg tid til å rengjøre farts-loggen og område rundt for evt. groe og sjekk at skovlen løper fritt. Likeledes transducer for ekkolodd om dette finnes. Sjekk tilstand på anoder - tæring/innfesting. Ha ny(e) for hånden, sånn at de kan skiftes mens du har båten ute av vannet. Sjekk og rengjør kjølevannsinntak. Lykke til. Geir Sitér dette innlegget Geir Link to post
oddgeir Svart 22.April.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.April.2006 Tusen takk for gode råd. Da har jeg fått kontakt med en som har mer erfaring enn meg på dette, så da er det bare å vente på jomfruturen førstkommende torsdag. Sitér dette innlegget "hvis vannlinje er det viktigste.... kjøp en tømmerstokk" (Lano2) Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.