Jump to content

Båtløft og inspeksjon

oddgeir

Recommended Posts

Torsdag skal jeg inspisere min nye båt. Truck er bestillt, men jeg lurer på:

Hva ser jeg etter, og hvordan går jeg frem?

Det er snakk om en 32 fots seilbåt med finnkjøl. (Rush 97)

Jeg er som dere forstår, rimelig uerfaren på dette.

"hvis vannlinje er det viktigste.... kjøp en tømmerstokk" (Lano2)

Dersom du ikke har inspisert skrog før, vil jeg anbefale deg å ta med en båtvant person som kan inspisere skroggjennomføringer og ikke minst tegn på kjøl/kjølfeste til tidligere grunnstøtinger. Det kreves en del erfaring å kunne observere dette i det en del småsprekker kan oppstå i bakkant av kjølfestet - ikke forkant som de fleste ville tro uten erfaring med seil båt. Dersom seilbåten har ligget ute om vinteren er det viktig å få observert tegn til osmose og begynnende "plastpest". Propell og roroppheng krever også nøye inspeksjon. Ellers er stoffingen og jevnhet på denne et kontrollpunkt.

Har lest gjennom en test av båten i bladet Seilsport fra mai 1983 og båten fikk meget pen omtale både hva angikk bruksegenskaper såvel som kvalitet på utstyr og bygging! Det er ikke påpekt noe spesielt som man skal være klar over hva teknisk/holdbarhet angår. Du skriver "din nye båt" som vel betyr kjøpt/betalt, men at du skal ha en inspeksjon av skroget/bunn/kjøl for å finne eventuelle skader som ikke er oppgitt av selger?

Hvis det er tilfelle så er det meget viktig å ha med en erfaren båtmann/fagmann for det er nå det gjelder, senere blir det langt vanskeligere med eventuell reklamasjon! Kanskje han også kan/burde gå over mast,rigg osv samtidig?

Lykke til! :flag:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Det er kanskje unødvendig å nevne det, men ta deg tid til å rengjøre farts-loggen og område rundt

for evt. groe og sjekk at skovlen løper fritt. Likeledes transducer for ekkolodd om dette finnes.

Sjekk tilstand på anoder - tæring/innfesting. Ha ny(e) for hånden, sånn at de kan skiftes mens du har båten ute av vannet.

Sjekk og rengjør kjølevannsinntak.

Lykke til.

Geir :seeya:

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...