GP - Rune Startet 22.April.2006 Link til dette innlegget Startet 22.April.2006 Fordeler /ulemper med med ovennevnet motorer? (Servicevennlighet, kvalitet etc.) Er det noen som har noen erfaringer? Hva bør eks. prisforskjellen være ? Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 22.April.2006 Link til dette innlegget Svart 22.April.2006 Mine erfaringer fra Nidelv 690 Kristians erfaringer fra Nidelv 610 Jeg har ikke testet VP D3 130 selv, men skulle jeg valgt hadde jeg nok valgt VP i dag - selvom jeg var godt fornøyd med Mercruiseren min. Først og fremst fordi jeg anser D3 å være en mer moderne motor. Men det hadde kommet an på prisforskjellen også. Jeg har ikke sjekket siste prisliste, men jeg tror det skiller ca 20.000 på en Nidelv 590. Det hadde jeg betalt. En bekjent hadde D3 160 som er samme motor som D3 130 (men annen motorstyring), og VP'en går roligere på tomgang og har lavere støynivå generelt. 130 hk mot 120 hk bør også gi et knop eller to høyere toppfart/marsjfart. Maks turtall på Mercruiseren er 4400 Omin. VP'en har maks turtall på 4000Omin. Både Mercruiser 1,7DTI og VP D3 har lavt drivstofforbruk. Jeg brukte ca 10-15 liter i timen i snitt over to sesonger. Konkrete problemer jeg kjenner til på Mercruiseren er oljelekkasje når motoren har vært varm og så blir kald - da drypper det noen dråper fra veivhuslokket. Jeg har også hørt om ett og annet turbohavari (Kristian). I tillegg er det en skjønnhetssvaket ved at det ut fra småhull i toppen av kjølevæskelokket spruter noen små dråper blå kjølvæaske under gange. Ikke noe problem - bare litt rart at motoren er konstruert slik (hvilket Mercruiser sier den er - løsningen er å ikke ha på maks med kjølevæaske) Fordelen med Mercruiseren er at det er en enklere motor om du skal skru selv. Den har ikke common rail - så dieselsystemet er mer forståelig for oss dødelige. Den har heller ikke elektronisk styring, hvilket VPæen har (den har et styringssystem som kalles EVC light - med mekanisk gass) Sitér dette innlegget Link to post
Stevens Svart 22.April.2006 Link til dette innlegget Svart 22.April.2006 Her blir det sikkert mye synsing fremover og det er sikkert mange gode grunner til å foretrekke det ene fremfor det andre. Jeg har selv en slik Mercruiser motor og er veldig godt fornøyd hittil. Dette er nå en gjennomprøvet konstruksjon som nå synes å være veldig pålitelig. Tidligere års turbohavarier skyldes visstnok at wastegaten korroderte fast, og her er konstruksjonen visstnok blitt endret underveis for å eliminere problemet (men jeg gjengir bare det jeg har lest på diverse båtfora og har egentlig ikke peiling på det jeg her skriver om). Beskrivelsene finner du her: http://www.volvo.com/NR/rdonlyres/3EE585B3...63B/0/D3_DP.pdf http://www.cmdmarine.com/PDFs/4081824_1104.pdf Dersom det var fritt valg på øverste hylle ville jeg idag kanskje valgt Volvo, tror jeg. Hvorfor? Tror konstruksjonen er nyere og derved mer avansert. Duoprop!! (=stort pluss for meg). Drev som ikke går så varmt og som derved nok lever lenger. Antakeligvis mer stillegående. Vesentlig mer kraft med omtrent samme vekt. Sikkert vanskeligere å mekke på uten at det betyr så veldig mye. Mulighet for chip-tuning ( http://www.finn.no/finn/boat/object?finnkode=7332295 ) for de som tar sjansen på slikt. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.