Jump to content

Mercruiser 1,7 DTI vs. Volvo Penta D3-130

GP - Rune

Recommended Posts

Mine erfaringer fra Nidelv 690

Kristians erfaringer fra Nidelv 610

Jeg har ikke testet VP D3 130 selv, men skulle jeg valgt hadde jeg nok valgt VP i dag - selvom jeg var godt fornøyd med Mercruiseren min. Først og fremst fordi jeg anser D3 å være en mer moderne motor. Men det hadde kommet an på prisforskjellen også. Jeg har ikke sjekket siste prisliste, men jeg tror det skiller ca 20.000 på en Nidelv 590. Det hadde jeg betalt. En bekjent hadde D3 160 som er samme motor som D3 130 (men annen motorstyring), og VP'en går roligere på tomgang og har lavere støynivå generelt. 130 hk mot 120 hk bør også gi et knop eller to høyere toppfart/marsjfart.

Maks turtall på Mercruiseren er 4400 Omin. VP'en har maks turtall på 4000Omin.

Både Mercruiser 1,7DTI og VP D3 har lavt drivstofforbruk. Jeg brukte ca 10-15 liter i timen i snitt over to sesonger.

Konkrete problemer jeg kjenner til på Mercruiseren er oljelekkasje når motoren har vært varm og så blir kald - da drypper det noen dråper fra veivhuslokket. Jeg har også hørt om ett og annet turbohavari (Kristian). I tillegg er det en skjønnhetssvaket ved at det ut fra småhull i toppen av kjølevæskelokket spruter noen små dråper blå kjølvæaske under gange. Ikke noe problem - bare litt rart at motoren er konstruert slik (hvilket Mercruiser sier den er - løsningen er å ikke ha på maks med kjølevæaske)

Fordelen med Mercruiseren er at det er en enklere motor om du skal skru selv. Den har ikke common rail - så dieselsystemet er mer forståelig for oss dødelige. Den har heller ikke elektronisk styring, hvilket VPæen har (den har et styringssystem som kalles EVC light - med mekanisk gass)

Her blir det sikkert mye synsing fremover og det er sikkert mange gode grunner til å foretrekke det ene fremfor det andre.

Jeg har selv en slik Mercruiser motor og er veldig godt fornøyd hittil. Dette er nå en gjennomprøvet konstruksjon som nå synes å være veldig pålitelig. Tidligere års turbohavarier skyldes visstnok at wastegaten korroderte fast, og her er konstruksjonen visstnok blitt endret underveis for å eliminere problemet (men jeg gjengir bare det jeg har lest på diverse båtfora og har egentlig ikke peiling på det jeg her skriver om).

Beskrivelsene finner du her:

http://www.volvo.com/NR/rdonlyres/3EE585B3...63B/0/D3_DP.pdf

http://www.cmdmarine.com/PDFs/4081824_1104.pdf

Dersom det var fritt valg på øverste hylle ville jeg idag kanskje valgt Volvo, tror jeg.

Hvorfor? Tror konstruksjonen er nyere og derved mer avansert. Duoprop!! (=stort pluss for meg). Drev som ikke går så varmt og som derved nok lever lenger. Antakeligvis mer stillegående. Vesentlig mer kraft med omtrent samme vekt. Sikkert vanskeligere å mekke på uten at det betyr så veldig mye. Mulighet for chip-tuning ( http://www.finn.no/finn/boat/object?finnkode=7332295 ) for de som tar sjansen på slikt.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...