Jump to content

Suzuki som nekter å gå på tomgang!

Sinten

Recommended Posts

Her er nokon bilde eg tok til "Suzuki 9,9hk eller 16hk???- tråden". Bileta er ikkje tatt direkte av forgassaren men det kan hende de får eit glimt av de alikevel.

http://i76.photobucket.com/albums/j37/sindrebo/PC040015.jpg

http://i76.photobucket.com/albums/j37/sindrebo/Fullgass.jpg

http://i76.photobucket.com/albums/j37/sindrebo/PC040006.jpg

Er den tingen som "ligg utompå" forgassaren pumpa?

"Hadde gud ment at det skulle finnes plastbåter,hadde han skapt plast trær"

my_ads.gif

Har repp bok til Suzuki. I følge den er det integrert pumpe i forgasseren på DT8 fra 1988, og på DT 9.9 og DT15 fra 1985 og nyere. Pumpa er nok den klumpen som vi der helt nederst i det siste bildet. Men tror ikke det er pumpa som er årsaken til problemene, da burde du hatt problemer på maks fart og ikke på tomgang. Du får snart en IM..... :wink:

Redigert av ok67 (see edit history)

Skru av forgasseren, blås den rein, ikke noe graving. Sørg for at du kjører forgasseren tom for bensin før du legger den i vinteropplag hvert år, bytt olje og plugger samtidig. Kjør den i ferskvann også.

Sil alltid bensin som ikke kommer rett fra pumpen.

95% av feilmeldinger på påhengsmotorer er brukerfeil der det har blitt brukt gammel bensin, urein bensin, mangefull årsservice. Partikler og kondens i forgasseren er stort sett alltid feilen. Sjekk det først, før du begynner å fikle med andre ting. Det er en enkel operasjon.

Den dysa på toppen er sannsynligvis blandeskrue luft/bensin på tomgang. Ikke juster denne før du vet at det er noe feil her. Skal du ha den ut, så skru helt inn og tell tørn i 1/4-deler før du eventuelt tar den ut. Den dysa jeg siktet til i tidligere innlegg, er ikke satt på samme måte her. - Tror derfor at du kan se bort i fra denne slik jeg har beskrevet det tidligere. Resten av dysen i forgasseren er faste, slik at du kan ta de ut og gjøre rent. Start i flottørkammeret og jobb deg innover. Pass på og ikke bøye fjærene som regulerer flottørhøyden i kammeret. Renslighet, ro og gode skrutrekkere som passer godt i sporene på dysene er veldig viktig. :smiley::smash: Bruk øynene godt og ta bilder eller notater før du løsner noe. Vær forsiktig med pakningene, lirk og fukt med f.eks 5-56 slik at de gradvis løsner. Bruk god tid! Ta pauser og la stoffet jobbe hvis du ikke får det løs med en gang. En boks med trykkluft til rensing av elektronisk utstyr er veldig kjekt og ha.

Og iallefall, prøv alle andre gode råd du har fått her nå, før du begynner å skru :flag:

Lykke til! :yesnod:

P.S Prøv å unngå og åpne pumpa; den er nok iorden...

D.S

Redigert av rago63 (see edit history)

....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO...

-Og blås forsiktig, - mister du dysene på gulvet i verkstedet er de pokker meg ikke lette å finne igjen.... :wink::lol::lol:

....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO...

Vedr. kjølevannet, da jeg hadde en Mercury 5 skjedde dette hvert år. Jeg brukte trykkluft og blåste motsatt vei, dvs. inn der hvor strålen kommer ut. Har du den i stamp vil du se om det er god gjennomstrømning(luftbobler). Det er ofte små salt-krystaller som setter seg fast.

Tok meg ein tur bort i flor'n i dag (der motoren står) (sjølv om eg er sjuk). Drog i snora eit par gonger og motoren starta.(altså ikkje tungstarta slik som, sist) Så "pirka" eg" litt der kjølevatnet skal komme ut og jammen kom det og.

Så "rusa" eg motoren godt og tok litt "førstehjelp". Men så fann eg ut at det skulle ikkje mykje vridning på gasshandtaket til for å holde motoren i livet. Så eg berre skrudde eit par omdreiningar på tomgangsskruen og det trur eg skal holde denne sesongen. Det vil jo sikkert løsne meir drit frå forgassaren når den får "kjørt seg" litt i sommar.

Men uansett, takk for hjelpen alle sammen. Slike opplysningar er jo greit å ha uansett :wink:

my_ads.gif

Eit lite spørsmål til, kan rusk i forgassaren hemme efekten til motoren? Altså gå ut over toppfarten?

JA .

Det KAN gå utover effekten i hele registeret , du vet aldri hvor "ruske" befinner seg , det kan tette dysene helt/delvis ,det kan løsne og komme seg ut av forgasseren og inn i motoren ( ikke nødvendigvis noe problem da det anntagelig går rett igjennom ) .

Du vet aldri hva som skjer, alt eller ingenting eller noe imellom :crazy: .

Er du usikker , ta av forgasseren og rens den , følg rådene ,ta deg god tid , eventuelt søk hjelp .

Lykke til

Arne Kjetil

Ja, tror den vil komme seg nå, bare den blir brukt litt :smiley: -Ikke by noen på kappkjøring nå, før du vet at alt er iorden :wink::lol::lol:

- God bedring, forresten... -kanskje Suzi´n har en sympatisykdom? :lol:

Har vi en optimist her :smiley:

:yesnod::wink:

Ikke by noen på kappkjøring nå, før du vet at alt er iorden :wink::lol::lol:

Var derfor eg spurte :lol: . Viss dei andre kjører fortare så vert det rett heim å mekke :lol::wink:

God bedring, forresten... -kanskje Suzi´n har en sympatisykdom? :lol:

Takker... Ja det forklarer jo ein del :lol:

my_ads.gif

• 6 måneder senere...

Etter ein noko sein sjøsetting er Suzuki'en og båten no komt på land igjen :cryin:

Mot slutten av sesongen byrja den å bli litt tung starta og vrien og ha med å gjere, dersom ein ikkje gjorde akkurat som den ville :wink:

Så i løpet av vinteren tenkte eg at eg skulle få tatt ein forgassar-rens, samt muligens få bytta propell og malt undervasshuset. Pluss eventuelt andre ting eg måtte finne på viss eg skulle få for lite å gjere på i vinter :wink:

Så det hadde vore greit med ei Rep.håndbok til denne motoren så eg har noko å sjå etter dersom motoren skulle verte veldig "deformert" etter all skruinga mi? Er det nokon som veit kor det går ann å få tak i noko slikt til ein billig penge? Har sett på Eurofritid.com, men synst 400 pluss frakt og slikt virkar noko dyrt.

Skulle også hatt tak i eit Rep.sett til forgassaren, viss det er mogeleg å få tak i? Tenker då på nye dyser, ventilar og pakningar. Meiner å ha høyrt at det skal gå ann å få tak i eit slik sett.

Så viss nokon veit om noko slikt så er det berre å skrike ut :yesnod:

Redigert av Sinten (see edit history)

my_ads.gif

Takker :flag:

Har googla litt og funne ut at det er Clymer dei har på Eurofritid. Ser dei har desse til omtrendt halve prisen i USA, men då gjer vel frakten og slikt at eg er oppe i noko som liknar på den norske prisen igjen, eller?

Uansett, eg kom over denne sida http://www.alibris.com der dei sel blandt anna den same boka som dei har på eurofritid berre til rundt 200 kr (Clymer). Vil dette lønne seg, og er det til å stole på? Kom også over denne boka her som skal handle om påhengsar generelt og det til halve prisen :wink: . Men det spørst vel om den er grei noko til midt bruk...

Den boka frå boatfix dekka ikkje 1987 modell så vitt eg kunne sjå så den kan eg nok ikkje bruke.

my_ads.gif

• 3 uker senere...

Hei

Var borte og såg til motoren i dag, har nettopp kjørt den i ferskvatn, så den stod i tønna endå. I bunnen av tønna var det ein svart oljeflekk :eek: , og den same oljefargen var også den halefinnene (støtavtager?) som stikk nedafor propellen.

Det første eg tenkte på var girolja, så eg skrudde ut bunnpluggen og tatta litt av den Men girolja var slettes ikkje svart, den såg ut slik som den skal, og var verken tynn eller melkeaktig. Så skrudde eg av propellen og arbeida meg innover, alle pakninger rundt akslinga såg ut til å vere i orden, men så kom eg til del 11 på skissa nedanfor og den var skikkelig stygg inni, prøvde å få den av men den var grodd fast. For å få den laus prøvde eg å slå forskjellige plassar på sida, men då knakk det jammen meg av ein bete :headbang: . Så kor kan denne olja komme i frå? Kan det vere at eksosen kjem ut gjennom propellen og dette berre er olje som ikkje er blitt forbrent?

skisse_av_girhus.jpg

Uansett så må eg ha ny av del nr 11, og undervasshuset ser ganske stygt ut, så anten byte eg heile skiten, eller male det. Går det i så fall ann å bruke denne her, eller er vil den berre flasse av? Eller kan eg likegreit bruke Biltema sin, nokon som har erfaring med den? Og nokon som veit om ein plass dei sel billige Suzuki delar?

my_ads.gif

Huffda, dette var leit... - Oljen er garantert uforbrent 2-taktsolje som har rent utav eksosen. Lekkasje i fra girhus er lys/ lysgrå og ganske seig, enten ved propellaksel eller i nerkant av del 11.

Verre med den delen du har ødelagt, den er ikke helt enkel å bytte med mindre du har rett verktøy. Ta og skru av hele undervannshuset og lever det inn, du Sinten - det skal bli tett når det monteres igjen også, med nye tetningsringer....Bør trykktestes.... Hør i hvertfall hva det vil koste. Et annet alternativ er å prøve å få tak i et brukt undervannshus

Ikke skru på påhenger uten å spørre på Baatplassen først! :nono:

Oljen er garantert uforbrent 2-taktsolje som har rent utav eksosen

Flaks, vart litt redd der.

Er del nr 11 vanskelig å bytte, korleis då? Trudde det berre var ein ters som skulle til. Men eg har montert heile greia igjen no, ingen skade skjedd (trur eg) kan ta eit bilete av skaden, ser litt stygt ut men skal ikkje ha noko mekanisk innverknad. Er berre ein liten bete som er knekt av.

Lagt til:

Teikninga visar om lag korleis skaden ser ut, propellen snurrer i allefall uforstyrra.

proppeler_houseing2.jpg

my_ads.gif

-Vi får håpe at det har gått bra med o-ring og tetninger. Selve såret har ingen betydning, men du må følge opp girolja når du får den på vannet til våren. Disse kan sitte ganske leit, og det er som regel spesialterser som er angitt i verkstedbøkene som bør brukes - særlig på små motorer... Har smidd min egen som jeg har brukt på en Tohatsu engang, men å få den rett på plass i gjen var vondt...

Edit; du er sikker på at den ikke har sprukket innover?

Redigert av rago63 (see edit history)

Er 99,9% sikker på at det ikkje har sprukke innover :yesnod:

Etter snart eit år med internett surfing har eg endeleg funne ein starter til denne motoren, ikkje så galen pris helle. Men tannhjulet rundt er det verre med :headbang:

(trykk ctrl+f og søk etter) "Starter 15hp 83-88 9.9hp 1983"

my_ads.gif

Har du sjekket at du kan ettermontere tannkrans? - På Vmax én måtte jeg kjøpe nytt svinghjul for å få ettermontert el-start....

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...