Lense Lars Startet 22.April.2006 Link til dette innlegget Startet 22.April.2006 Jeg har forgjeves søkt etter fargekoden til den "blågrønne" fargen som er på eldre Sabb motorer (2H 18 hk 1972 modell). Er det noen på dette fabelaktive forumet som kan svare meg på dette? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 22.April.2006 Link til dette innlegget Svart 22.April.2006 I følge Sabb så lar denne seg ikke skaffe lengre. Høres egentlig litt merkelig ut.. men kanskje basen denne er blandet på er utgått? Den nyere blå Sabb fargen derimot er tilgjengelig. Kjøpte selv en boks av denne i fjor. Ellers så kan det jo være en mulighet å ta med en del (for eksempel innsugsdemperen) til en fargehandel og lad dem ta en fargeprøve av den. Da burde du kunne få noe som er rimelig nær i det minste.. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Sofaseileren Svart 22.April.2006 Link til dette innlegget Svart 22.April.2006 Dette har vært tatt opp på baatplassen før også. Og jeg er enig: det høres unektelig merkelig ut. Nå kan det tenkes at det skyldes at fabrikanten bruker et annet fargesystem enn oss. Det finnes en standard for industrilakk (pulverlakkering) som heter RAL. Utvalget i RAL er relativt begrenset, og såvidt jeg vet ikke beregnet på spesialblanding av farger. Når vi får blandet maling i butikken, brukes et system som heter NCS, (Natural Color system) hvor man kan blande svært mange farger. Det er en god idè som index foreslår å få fargeprøvet en motordel. Om dette gjøres og fungerer er det jo fint å kunne legge ut NCS koden på forumet. Om dette ikke skulle lykkes finnes det en annen (og langt mer omstendelig...) mulighet. Kontakte Saab og få RAL nummeret på den utgåtte fargen. Det finnes konverteringsnøkløer mellom NCS og RAL. Om man kontakter NCS (eller prøver litt rundt blandt større fargehandlere / interiørarkitekter / Arkitekter), kan man trolig få noen til å finne fram en eldre konverteringsnøkkel, og få oppgitt nærmeste NCS-kode. Så er det jo bare å håpe at malingstypen man skal anvende lar seg blande utfra NCS...... Sitér dette innlegget Link to post
Gudrun Svart 22.April.2006 Link til dette innlegget Svart 22.April.2006 Men het den ikke sjøgrønn da? Sitér dette innlegget Link to post
Lense Lars Svart 23.April.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.April.2006 Takk for gode svar. Det eneste stedet på motoren hvor den originale fargen er synlig, er bak svinghjulet, resten er flasset og slipt bort. Det blir et himla prosjekt å frakte motoren inn til fargehandleren... Jeg foretok et nettsøk på Sjøgrønn, og fant et Jotun (linoljemaling) fargekart som pdf fil. Jeg synes vel ikke at denne fargen var veldig lik den som har vært på Sabben. Dersom det er noen som kunne demontert en motordel å fått lest av fargen er det sikkert flere enn meg som ville sette stor pris på det. Sitér dette innlegget Link to post
Jon-Kåre Svart 23.April.2006 Link til dette innlegget Svart 23.April.2006 Takk for gode svar. Det eneste stedet på motoren hvor den originale fargen er synlig, er bak svinghjulet, resten er flasset og slipt bort. Det blir et himla prosjekt å frakte motoren inn til fargehandleren... Her kan man låne farge måleren med seg fra byggmakker, hør om dette i malingsforettninger Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post
Gudrun Svart 23.April.2006 Link til dette innlegget Svart 23.April.2006 Hmmm. mener det stod sjøgrønn på den boksen vi hentet malingen fra da vi skulle sprøyte. men husker ikke leverandøren... men nå var dette et restparti med 20(?) litere som ble solgt ut på begynnelsen av 80 tallet.... Brukte alltid 2 strøk med en rød primer under, de hørte sammen. Ellers har de jo skiftet over til blå. Men bli skuffet nå jeg ser de som maler de gamle Sabben'e med svenske farge. Huff, da grøsser jeg....... Sitér dette innlegget Link to post
Sofaseileren Svart 23.April.2006 Link til dette innlegget Svart 23.April.2006 "Sjøgrønn" vil kunne være et hav av nyanser, avhengig av hvilken produsent som leverer det. Fargen er blått med en viss tilsetning av gul. Som sagt er jeg usikker på hva slags maling som bør brukes på motor (Er feks Bengalack" et alternativ?) Om bengalack eller annen NCS - kompatibel maling kan brukes kan også alternativet være å få lånt en komplett fargevifte (spør pent, kostet drøyt 1000lappen sist jeg undersøkte) holde denne opp mot fargen på motoren. Alternativt kjøpe en stor boks klar blå og en liten boks gul (bør være "nøytral" uten rødt i seg) og forsøke å blande selv. Dette kan være enklere sagt enn gjort dersom fargen er brukket (dvs dempet med sort). Da kan det bli mange parametere å holde styr på. Sitér dette innlegget Link to post
allsidius Svart 12.Oktober.2011 Link til dette innlegget Svart 12.Oktober.2011 (redigert) Fant noe originallakk på min 1974 10 hester. Den fargeprøven som var nærmest var Bengalac S4055 B40G. Den kalles deep cyan. Ganske frisk, men ikke langt unna. Med noen år på nakken blir det dead on. Skal legge ut bilde når den er klar. Redigert 12.Oktober.2011 av allsidius (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
allsidius Svart 15.November.2011 Link til dette innlegget Svart 15.November.2011 Vanskelig å fange den fargen skikkelig, det er er spesiell blågrønn farge. Matcher originallakken, men er ørlite grann friskere, kanskje på grunn av alderen! Sitér dette innlegget Link to post
Anders Nilsen Svart 16.November.2011 Link til dette innlegget Svart 16.November.2011 skal selv plekke motoren min en 2 syl saab 18hk diesel. de på fargehandelen sa at jeg skulle ta med et flak av fargen på motoren så kunne de blande lik farge Sitér dette innlegget Link to post
GURIMALLA Svart 31.Oktober.2020 Link til dette innlegget Svart 31.Oktober.2020 Gudrun skrev On 23.4.2006 at 10.04: Hmmm. mener det stod sjøgrønn på den boksen vi hentet malingen fra da vi skulle sprøyte. men husker ikke leverandøren... men nå var dette et restparti med 20(?) litere som ble solgt ut på begynnelsen av 80 tallet.... Brukte alltid 2 strøk med en rød primer under, de hørte sammen. Ellers har de jo skiftet over til blå. Men bli skuffet nå jeg ser de som maler de gamle Sabben'e med svenske farge. Huff, da grøsser jeg....... Var det noen av motorene, serier som ble levert røde? Mener å ha lest noe om dette ett eller annet sted...? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.