Lars H. Startet 12.August.2003 Del på Facebook Startet 12.August.2003 Hei alle sammen! Bare en liten hilsen fra kaptein og mannskap på Trudelutt. Nå ligger vi i Skärhamn helt syd på Tjörn, like nord for Marstrand. Kom fra Käringön der vi hadde värt i 4 dager igår. Imorgen drar vi videre sydover til Dyrön. Som dere som sliter og jobber vel har observert er väret helt fantastisk! Den siste tiden har vi omtrent ikke hatt vind (ikke bölger), lufttemperatur på 23 - 30 grader og sjötemperatur på rundt 23 grader. Alle gjestehavnene her i området har så klart vann at vi kan bade rett fra båten. Nå er det ikke mange norske båter å se, og ingen med vimplel for baatplassen.no. Lenger nord traff vi to fra baatplassen, Suzuki og en til. Og så har jeg hatt kontakt med Jo-Erik på Tjöme radio noen ganger. Radioforholdene med höytrykk har värt helt utrolig. Hörer Tjöme klart og tydelig helt her nede, og norsk radio kommer inn som et skudd. Også norsk TV taes krystallklart inn med retningsvirkende antenne. Innimellom får vi også inn TV-Norge! Sitter nå på web-café og skriver. I ettermiddag skal jeg en tur innom kiosken (lotto, aviser, godis osv.) for å hente en leveranse av rödvin og ankerdramm fra Systembolaget. Det er greit med utlämningsställen for vin og sprit i kiosker! Bestiller den ene dagen og henter neste. Får väre nok i öyeblikket, får sjekke litt mail også. Feriehilsen fra en svett kaptein på Trudelutt! Lars H. PS. Logger av nå, men tror jeg kommer innom i 5-tiden i ettermiddag. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Festina Lente IV Svart 12.August.2003 Del på Facebook Svart 12.August.2003 Ja, bar gni det inn Lars Man får kanskje som fortjent. Jeg hadde ikke spesiellt fint vær de to første ukene i juli, men du har sikkert vært snillere Ha en fortsatt fin ferie, jeg unner deg det av hele mitt hjerte. Det gjør sikkert de andre også. Sitér dette innlegget Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK. Link to post
bliss X Svart 12.August.2003 Del på Facebook Svart 12.August.2003 Ha en fortsatt fin ferie, Lars. Ser på Båtmagasinet at du har truffet på selveste havgapet Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 12.August.2003 Del på Facebook Svart 12.August.2003 Hej Lars! "Som dere som sliter og jobber vel har observert er väret helt fantastisk! Den siste tiden har vi omtrent ikke hatt vind (ikke bölger), lufttemperatur på 23 - 30 grader og sjötemperatur på rundt 23 grader. Alle gjestehavnene her i området har så klart vann at vi kan bade rett fra båten." Sånn har vi det alltid........tenk nu på att du er på late latituder............... När du kommer till Dyrön, da er du bare 20min fra Gunga Din's hjemmehavn Nordön ! Synd att jag sitter i Oslo på jobb annars kunde jag kommit över o hälsat på ! Du får ha en fortsatt god ferie ! Har du hunnit o vare inom Bassholmen eller tar du det på returen? Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Lars H. Svart 12.August.2003 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.August.2003 Hei igjen. Nei Gunga Din, har värt på Bassholmen mange ganger för, men ikke i år. Blir det dårlig vär ved Islandsberg, kan det bli aktuelt i år også. Men slik väret er nå, tror jeg det ville blitt ulidelig hett på Bassholmen. Og Lasse, at jeg virkelig har truffet Havgaapet!! Takk for tipset. Tok en titt innom Båtmagasinet og la inn et svarinnlegg der. Husker dessverre ikke episoden og hvilken type båt han hadde. Har nå värt i kiosken og hentet polvarene. Det var godt med en liten Cognac nå, har värt uten ankerdram noen dager. Ellers går det mye i 2,8% öl, skulle jeg drukket den mengden som behöves i varmen her, hadde jeg gått dritfull hele tiden. Nå har det blåst opp litt med vestlig vind, og ifra imorgen ettermiddag skal det öke på. Torsdag skal visst en front passere. Så det blir å starte tidlig imorgen. Har en liten bit på 10min för Dyrön der havet står rett inn. Ellers leser jeg e-mail til kapteinen@trudelutt.com via SMS til mobilen. Har ikke PC i båten. Hörer dere ikke mer fra meg, er jeg hjemme 1. september! Kommer til å sende noen korte SMS'er som kan sees överst på siden her. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Lars H. Svart 19.August.2003 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.August.2003 Hei. Nå har vi värt på Dyrön i 5 fantastiske dager, riktignok en dag med kuling (14 m/s målt), deretter en dag på Björholmen, og nå ligger vi på Henån der Najad varvet ligger. Da vi kom til Dyrön var vi 6 båter, men det vi ikke var klar over var at i helgen var det Dyrön-dager pluss Tjörn rundt. Så natt til söndag var vi 40 båter i havnen. Vi lå kailangs med 4 båter utenpå hverandre. Men stemningen var kjempefin uten noen former for bråk. Köen til de to dusjene ble imidlertid lang. Tjörn rundt var litt av et skue, 800 båter passerte rett rundt odden. Bilder kommer når jeg er vel hjemme. Idag har det tidligere värt gråvär, men nå skinner solen. Ligger over en dag da det er meldt 12 m/s fra vest. Kommer tilbake imorgen på nettet. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
jada Svart 19.August.2003 Del på Facebook Svart 19.August.2003 Det var godt med en liten Cognac nå, har värt uten ankerdram noen dager. Lars H. Godt å lese at noen unner seg en skikkelig ankerdram.... Sitér dette innlegget Link to post
Pjolter Svart 19.August.2003 Del på Facebook Svart 19.August.2003 Høres ut som du har det deilig Lars. Kos deg i ferien det gjør vi. Er igang med siste uke nå. men har det deilig her utenfor Kragerø.. Pjolter Sitér dette innlegget I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter Link to post
Lars H. Svart 20.August.2003 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.August.2003 Hei. Er fremdeles på Henån, nå blåser det fordömrade igjen, 10 m/s inne på havnen her inne i landet. Men vi har fremdeles en og en halv uke igjen, så vinden gir seg nok för vi skal over Gule Humpen nord for Grebbestad. Og her har vi det godt, 22 grader og delvis sol, og Systembolag og internett-tilgang (her på biblioteket) i 5 min gangavstand fra båten. Ellers er det ikke mye å fortelle om, vi lever laaaaangsomt! Hilsen alle ombord på Trudelutt. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Lars H. Svart 29.August.2003 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.August.2003 Hei. Nå er båtferien sommeren 2003 over, kom hjem i går. Etter Henån gikk turen til via Strömmerna til Fiskebäckskil. Selvfølgelig godt med plasser også her på denne tiden. Ble også her liggende over pga. uvær "utpå". Fikk rapporter om 15 - 20m/s. Spurte en seiler som hadde komet inn ved Lysekil om bølgehøyden. Da reiste han seg helt opp i cocpiten, strakk seg, løften hånden helt opp og sa: "Sånn her!" Men i Fiskebäckskil ligger en trygt. Siste natten var det ingen som gadd å komme for å ta havneavgift. Fikk også baatplassen.no besøk der. Andreas var på biltur for å ta en tur på "åpent varv" i Ellös, og tok en tur innom oss til kaffe, - slikt er riktig hyggelig! Hei Adreas med kone! Deretter gikk turen til Hunnebostrand. Underveis passerte vi et hyggelig svensk par vi hadde truffet på Käringön tidligere, - mye vinking og takk for sist roping. Traff forresten gubben på bryggen i Fiskebäckskil også. I det hele var det mange vi traff igjen flere ganger, også folk vi hadde truffet tidligere år. I Hunnebo var det 3 båter da vi kom og til natten økte det til fantastiske 12 båter! Neste stopp ble Grebbestad. Der var vi 4 gjestebåter om natten! Ingen havnavgift der heller. Så var planen å gå over Gule Humpen til Kalvön, men det var kommet et litt kjøligere nordlig drag i luften og det var kulingvarsel for kvelden med usikre værmeldinger på lang sikt også. Så vi valgte å gå direkte til Strömstad for nødvendig "provianteringsstopp" og så videre til Hankø før kulingen kom. Men utenfor Hvaler økte vinden, og med 1 1/2 meter sjø inn fra WNW var det ikke noe trivelig med 2 1/2 time igjen til Hankø. Da var vi like ved Akerøy, så det ble 90 graders sving og inn til Brattestø der vi la oss trygt og godt bak moloen. Etter en dag landligge bar det i går hjem til hjemmehavnen i Son. I starten 1 1/2 meter høye og svært lange dønninger med 20cm vindbølger på toppen, så vi bare duvet dovent nordover. Etter hvert nærmest vindstille og speilblank sjø. Nå har jeg klippet plenen (glad jeg kun har rekkehushage), og kona vasker klær, maskin etter maskin. Legger ut noen bilder fra turen etter hvert, både her på forumet og på min egen hjemmeside. Håper jeg ikke har vært for selvopptatt med disse turmeldingen her på hovedforumet og SMS forumet. Vil med det samme takke Jo Erik på Tjøme radio for mange hyggelige samtaler de periodene vi hadde VHF-kontakt med Tjøme. Idag er vel siste dagen han har "sommerjobb" på Tjøme, så nå drar han tilbake for "vanlig" jobb på Florø Radio. Hilsen mannskapet på Trudelutt som har hatt en utrolig fin ferie. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Batdilla Svart 29.August.2003 Del på Facebook Svart 29.August.2003 ...Håper jeg ikke har vært for selvopptatt med disse turmeldingen her på hovedforumet og SMS forumet.Jeg synes det bare har vært hyggelig med litt oppdateringer. På denne tiden av året er de fleste ferdig med årets båtferie og da er det litt artig å kunne følge med andre på ferie. VELKOMMEN HJEM! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.