Siggen50 Startet 22.April.2006 Link til dette innlegget Startet 22.April.2006 Hei. Jeg har et problem når det gjelder valg av motor til en daycruiser. Motorene det står mellom er: Volvo D4 Diesel 260 hk DP, Yanmar Diesel 315 hk DP og Mercruiser 4,2L Diesel 320 hk. Er det noen der ute som kan fortelle meg litt om forskjellene på disse motorene, eller om erfaringer de har hatt ved bruk av disse? Det er stor prisforskjell på de tre alternativene så derfor er jeg nysgjerrig på hva disse prisforskjellene kommer av. Håper det er noen som har mye bedre peiling på dette enn meg ...... Mvh. Siggen50/Mulig båtkjøper Sitér dette innlegget Link to post
Nefertiti Svart 22.April.2006 Link til dette innlegget Svart 22.April.2006 Den ene motoren har vel 20% mindre krefter... Sitér dette innlegget Link to post
Slagskibet Svart 22.April.2006 Link til dette innlegget Svart 22.April.2006 Skal du kjøpe båt eller motor ? Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 22.April.2006 Link til dette innlegget Svart 22.April.2006 Jeg regner med at det er hekkagregat på båten ettersom det er en daycruiser. Om det er det så har VP D4 260 kompressor, og et kraftig dreimoment fra lavt turtall. Det gjør at båten kommer raskt opp i plan Når det gjelder kvaliteten på de ulike merkene er det antakelig flere meninger enn båteiere Sitér dette innlegget Link to post
vannoverallt Svart 22.April.2006 Link til dette innlegget Svart 22.April.2006 (redigert) Du kan jo bruke dette som en rettleding https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=945 men det skal vel en del til før man inrømmer at man har en dårlig motor eller er missfornøyd, ivertfall om man har kjøpt den ny. Ville i grunn vurdert verkstedet også jeg, nærmeste merkeverksted og er de omtalt noe steder her på godt eller vondt. Blir det noe issues er det dit du må og hvordan de er er vel den største prraktiske betydingen, ivertfall om det er en motor med mye elektronikk. Delepriser er jo horrible for alle merkene, men det kan jo handles fra utlandet. Kom foresten på at hvilken diselmotor er best sier ingenting om alderen på motorene, har alle yanmar eierene som er missfornøyd 20 år gamle motorer og volvo eierene som er misfornøyd 5 år gamle motrorer er bildet annerledes (eller omvendt mellom merkene selvsagt) Redigert 22.April.2006 av vannoverallt (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
torbi Svart 22.April.2006 Link til dette innlegget Svart 22.April.2006 Hvis det var meg tror eg ville ha valgt minste turtall på full omdr..... lavere turtall gir lengre levetid på motoren, ellers vil eg si lykke til med å jakte etter ny motor. Sitér dette innlegget Folkeparken 22, Saga 27 ac, Viksund 900 Futura. Link to post
MT. Svart 22.April.2006 Link til dette innlegget Svart 22.April.2006 Du har ikke vurdert bensinmotor, da? Den koster mindre, veier mindre, og bruker ubetydelig mer. I 2008 vil ikke "avgiftsfri" diesel lenger være å få kjøpt, og da vil dieselbåter falle i verdi mens bensinbåtene stiger i verdi. That's life... Sitér dette innlegget baatplassen.no Din kommunistiske hjemmehavn på nettet! Link to post
Birchwood 320 Svart 22.April.2006 Link til dette innlegget Svart 22.April.2006 Velg Steyr.. 250 hk veier 322kg.. Sitér dette innlegget Fjord 27 AC TMD40 Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knopWellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.Firmanavn: Motordeler.com Link to post
Bitteliten Svart 22.April.2006 Link til dette innlegget Svart 22.April.2006 I 2008 vil ikke "avgiftsfri" diesel lenger være å få kjøpt, og da vil dieselbåter falle i verdi mens bensinbåtene stiger i verdi.er du et avgiftsorakel, eller kjenner du Kristin, eller baserer du deg på det Lotus skrev i en annen tråd? Sitér dette innlegget Link to post
Walter_S Svart 22.April.2006 Link til dette innlegget Svart 22.April.2006 ....... og da vil dieselbåter falle i verdi mens bensinbåtene stiger i verdi. Åffor det?Det vil vel avhenge litt av bruken, vil jeg tro. Det er mange båteiere som vurderer litt anderledes. Driftssikerhet, uavhengighet av strøm til enhver tid, sikkerhetsrisiko (brann / eksplosjon), o.s.v........ Det at dieseldrevne båter vil falle i verdi, sammenlignet med bensindrevne, er vel å drømme litt.... Ja, jeg vet, det er en brannfakkel, men det får våge seg. Synes bare at det mangler noen argumenter for å komme med en slik påstand. Sitér dette innlegget Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag" Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o) HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975 Walter's HJEMMESIDE ><((((º> Link to post
REM Svart 22.April.2006 Link til dette innlegget Svart 22.April.2006 I 2008 vil ikke "avgiftsfri" diesel lenger være å få kjøpt, og da vil dieselbåter falle i verdi mens bensinbåtene stiger i verdi.Noen som har røyka sokka sine på lørdagskvelden, hmmm? Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Bitteliten Svart 22.April.2006 Link til dette innlegget Svart 22.April.2006 Noen som har røyka sokka sine på lørdagskvelden, hmmm? That's life... Sitér dette innlegget Link to post
Birchwood 320 Svart 22.April.2006 Link til dette innlegget Svart 22.April.2006 Bruker ikke en dieselmotor noe mindre drivstoff med like mange hester og da. Er vel fortsatt noe billigere i brukt. Sitér dette innlegget Fjord 27 AC TMD40 Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knopWellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.Firmanavn: Motordeler.com Link to post
vannoverallt Svart 22.April.2006 Link til dette innlegget Svart 22.April.2006 (redigert) Vet intet om det utover rykter,som har versert her og der osv, men Sv har ivertfall år om annet spurt finansdepartementet om effektene av dette: http://odin.dep.no/fin/norsk/dok/statsbuds...031/dok-bn.html Og FRP spurte om det samme i fjor http://odin.dep.no/fin/norsk/dok/statsbuds...684/dok-bn.html så hvem vet, penger inn i statskassen er alltid velkommen Men tviler jo på at dette bidrar noe til svar på det opprinnelige spørsmål om motorvalg. Redigert 22.April.2006 av vannoverallt (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 22.April.2006 Link til dette innlegget Svart 22.April.2006 Vet intet om det utover rykter,som har versert her og der osv, så hvem vet, penger inn i statskassen er alltid velkommen Rykter er alltid populært. Takk for oppklaringen. Det teoretiske avgiftstapet for staten ved å gi lav avgift på båtdiesel er 19 millioner kroner. AV en total inntakt på noen hundre milliarder kroner er ikke det stort nei. Og tenk bare hvilket bråk Syvert&Co og alle vi her kommer til å lage. I England klarte en bra organisert aksjon å stanse inntill videre regjeringens forsøk på å harmonisere avgiftene med resten av EU - dvs fjerne avgiftsfri diesel Det er mulig at en femmer ekstra på dieselen vil påvirke noen båtbrukere - men jeg tror ikke det vil på virke det store flertallet. Selv i EU der det ikke finnes avgiftsfri diesel selges det mye båter med dieselmotorer Og vedr motorvalgsråd: Jeg ville valgt VP - fordi jeg har en eller annen oppfatning om at det er best. Men den er totalt ubegrunnet - bare det jeg føler meg trygges med. Og det er det viktigste for meg. Om det skal heggagregat på båten ville jeg ikke valgt Yanmar med tanke på at du da får to produsenter å forholde deg til om drevet ryker. Er det Yanmar eller Mercruisers feil at drevet røk? Ikke vet jeg - men jeg ser dette som en potensiell "alle skylder på alle " situasjon. Cummins Mercruiser motorene blir hvite fremover - sikkert enklere når man skal lete etter oljelekkasjer (det vet jeg av egen erfaring - svart olje på svart motor er ikke morro) Så for min egen del står jeg da igjen med to alternativer CMD 320 VP D4 260 Her er litt konkret info om motorene CMD 320 - effekt- og forbrukskurver VP D4 260 Om jeg skal våge megpå en tolkning av kurvene kan det se ut til at dreimomentet på begge motorer er omtrent like høyt, men at D4 når maks dreimoment betydelig tidligere. Dvs at du får båten raskere i plan og får en mer fleksibel motor om du kjører aktivt i stor sjø. Forbruket på D4 ser også ut til å være betydelig lavere enn på Mercruiseren. Om vi antar at du kan marsje på 3000Omin bruker D4'en ca 35 liter i timen, mens Mercruiseren bruker ca 55 liter i timen. Du vil få høyere toppfart med CMD 320 ettersom den har mer hk enn D4. Sitér dette innlegget Link to post
MT. Svart 22.April.2006 Link til dette innlegget Svart 22.April.2006 Jeg anså Lotus som såpass pålitelig og opplyst at jeg tok hans påstand i en annen tråd for god fisk. Jeg innser nå at det ikke var helt i tråd med virkeligheten. Men: - Lastebilnæringen er lei av å konkurere med utenlandske sjåfører som "tar feil" ved pumpene, og slipper å stå til rette for det. - Mange båtforeninger har mast om "båtbensin" uten innbakt veiavgift, på lik linje med "avgiftsfri" diesel. - Vi har en rødgrønn regjering som garantert ikke vil fjerne skatter og avgifter. De gikk til valg, og vant, på at skattene skal økes. Altså vil de nok gripe denne gavepakken med begge hender, og jevne ut forskjellsbehandlingen ved å øke skattene. Konklusjon: Nyt avgiftsfri diesel så lenge dere kan. Men jeg ville ikke kjøpt ny båt med dieselmotor. Sitér dette innlegget baatplassen.no Din kommunistiske hjemmehavn på nettet! Link to post
SvartRøyk Svart 22.April.2006 Link til dette innlegget Svart 22.April.2006 Båter over 30 fot blir mer og mer vanlig. Det finnes ikke noe særlig bra alternaliv til diesel vet jeg. Princess 45 med 4 v8 bensinmotorere skulle jeg likt å sett :-) Eneste jeg kommer på er Rolls Royce V12 bensin. Blir brukt til traktor pulling......Likevel kan det ikke måle seg med diesel mht dreimoment som betyr alt i båtverden. Uansett dieselpris vil det nesten alltid lønne seg med diesel tror jeg. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 22.April.2006 Link til dette innlegget Svart 22.April.2006 dreimoment som betyr alt i båtverden.Og akkurat der har VP's D serie et fortrinn mot CMD motorene. Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 22.April.2006 Link til dette innlegget Svart 22.April.2006 Forbruket på D4 ser også ut til å være betydelig lavere enn på Mercruiseren. Om vi antar at du kan marsje på 3000Omin bruker D4'en ca 35 liter i timen, mens Mercruiseren bruker ca 55 liter i timen.Grei nok at du er blind VP fanatiker Bitteliten, ikke så rart kanskje når du ikke har hatt noe annet å velge i selv.Men du kan ihvertfall i anstendighetens navn sammenligne epler med epler her, og lese av riktig kurve. Nemlig forbruks kurven ved beregnet propellerlast for begge motorer. Da vil du se at D4'n bruker 35 liter og CMD'n ca. 25 liter v/ 3000 rpm. Sitér dette innlegget Link to post
MT. Svart 22.April.2006 Link til dette innlegget Svart 22.April.2006 Et offtopic-moment til, ang bensin/diesel: Motorjournalist Jon Winding-Sørensen har gjort noen særs interessante betraktninger rundt effekten de siste års stigende salg av diesel kontra bensin-motoriserte biler vil få på prisingen av de respektive drivstoff. Artikkelen finner dere her. ACEA antyder at halvparten av alle nye biler i Europa i år vil være dieseldrevet. For 15 år siden representerte denne nisjen 14 prosent. Dermed har vi hatt et dieselforbruk som har økt med 4 prosent hvert år, mens bensinforbruket har sunket med nesten 3 prosent p.a. Fra et forbruk på 200 millioner tonn diesel i år, vil vi trenge 250 millioner om ikke så veldig mange år. Den mengden finnes ikke, og for å få den frem må det bygges kanskje ti store cracking-anlegg som kan omforme den bensinen som stadig færre vil ha, til diesel og flydrivstoff. Halvparten bør være klar i løpet av de neste fem år, og her snakker vi store penger. Penger som blir hentet inn fra pumpeprisen slik at det ikke vil ta lang tid før diesel blir vesentlig dyrere enn bensin, med mindre dieselglade myndigheter igjen favoriserer dieselen med fiskale fordeler. Det har de jo gjort før, det er den eneste forklaringen på dieselmotorens voldsomme utvikling de siste 20 årene. Det er greit å håne mine meninger, men til opplysning: Jeg slutta med røykinga for 3 år siden. Inkludert røyking av sokker. Sitér dette innlegget baatplassen.no Din kommunistiske hjemmehavn på nettet! Link to post
Mix Svart 22.April.2006 Link til dette innlegget Svart 22.April.2006 Og akkurat der har VP's D serie et fortrinn mot CMD motorene.Mnja, VP er iallefall sleipe nok til å komme med kurven for dreiemomentet på veiv og ikke propellerkurven midt inni her. Sitér dette innlegget Link to post
liberty Svart 22.April.2006 Link til dette innlegget Svart 22.April.2006 Jeg har Yanmar 315 hk og har tenkt å hive den ut og montere Volvo D6 eller Mercruiser 4,2L. Jeg har dårlig erfaringer med Yanmar til å kunne stole på den Sitér dette innlegget Link to post
Petterøe Svart 22.April.2006 Link til dette innlegget Svart 22.April.2006 Hei. Jeg har et problem når det gjelder valg av motor til en daycruiser. Motorene det står mellom er: Volvo D4 Diesel 260 hk DP, Yanmar Diesel 315 hk DP og Mercruiser 4,2L Diesel 320 hk. Er det noen der ute som kan fortelle meg litt om forskjellene på disse motorene, eller om erfaringer de har hatt ved bruk av disse? Det er stor prisforskjell på de tre alternativene så derfor er jeg nysgjerrig på hva disse prisforskjellene kommer av. Hei ! Har selv lang erfaring fra bruk av Volvo Penta`s 41 motor med 290 duoprop drev, samt noe erfaring med Volvos nye D6 med DPS drev (noen i familien har denne). Har i tillegg de siste 7 mnd hatt båt med Mercruisers 4,2 D-tronic motor 250 hk versjonen, i kombinasjon med bravo 2 x drevet. Det synes for meg som om volvos mix motorer/drev er mer velykket mht. støy og vibrasjon. Opplever at mercruisers "ekvipasje" avgir langt mer vibrasjonsstøy enn både volvos 41 motor/290 drev og særlig D6 motor/DPS drev. I all rettferdighets navn må det da sies at begge volvos drev er av typen douprop, mens bravo 2 er med singelpropell. På vår ferielastede NB 840 fikk vi testet drivstofforbruket i påska, og med fin marsjfart på ca 21 knop (alt etter strømforhold),- turtall på ca 3100 o/min ville mercruiseren ha et snitt på 1,45 l/n.mil, noe som gir ca. 30 l/timen. Min gamle båt, en fjord 24 weekender ville med Volvos 41 motor /290 dp, i samme fartsområde ha ca 26 - 28 l/ time. Har ingen nøyaktig referanse på forbruket på Sun 33 med D6 310 m/DPS, men i fartsområdet ca 21 - 22 knop oppgis ett forbruk på "minst 45 l/timen". Tatt i betraktning båtstørrelse og vektforhold, synes jeg det ser ut som om mercruiseren kommer rimelig godt ut mht forbruk. Har noen der ute praktisk erfaring med bruk av Bravo 2 OG bravo 3 ? Er bravo 3 et "stillere" og mer balansert drev enn bravo 2? En STOR forbedring som merkes fra 41 motoren er kaldstartsegenskapene til mercruiseren. Avgir ikke røyk selv ved kaldstart på vinterstid. 41 motoren røykla alt og alle selv på sommerstid. Denne forbedringen gjelder forøvrig også på Volvos D6. Skal du ha nymotoren koplet til ett utenbordsdrev, ville jeg valgt motor og drev fra samme fabrikant, dette utelukker for min del yanmar. (Har forøvrig ingenting galt å si om yanmar!) Registrerer at Mercruiser nå altså henter ut 320 hk ut av 4,2 literen. Er dette samme motoren som jeg har (bygges av VM i Italia) ? Lykke til med motorvalget ! Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 22.April.2006 Link til dette innlegget Svart 22.April.2006 Grei nok at du er blind VP fanatiker Bitteliten, ikke så rart kanskje når du ikke har hatt noe annet å velge i selv. Men du kan ihvertfall i anstendighetens navn sammenligne epler med epler her, og lese av riktig kurve. Nemlig forbruks kurven ved beregnet propellerlast for begge motorer. Da vil du se at D4'n bruker 35 liter og CMD'n ca. 25 liter v/ 3000 rpm. Blind er jeg nok ikke - jeg kan i hvertfall skrive. Mulig jeg tok feil av kurvene. Fanatiker vet jeg heller ikke om jeg er. Men når folk ber om råd er det jo dumt å ikke skrive det man mener. Men det er kanskje det som er feil for deg Jolo Og det er positivt feil at jeg ikke kan velge. Windy leverer de motorer kunden ønsker. De leverer båter med VP, Yanmar og Mercruiser. Ut over det står vel jeg også fritt til å velge båtmerke som alle andre. Men at jeg p.t foretrekker de grønne fremfor de svarte - det stemmer så lenge det er snakk om hekkagregat. Hadde det vært rett aksling hadde jeg nok valgt Yanmar Sitér dette innlegget Link to post
vannoverallt Svart 22.April.2006 Link til dette innlegget Svart 22.April.2006 Jeg har dårlig erfaringer med Yanmar til å kunne stole på denIntresangt, kan du utdype det litt ? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.