Jump to content

Hjelp til valg av motor!


Siggen50

Recommended Posts

Hei.

 

Jeg har et problem når det gjelder valg av motor til en daycruiser. Motorene det står mellom er: Volvo D4 Diesel 260 hk DP, Yanmar Diesel 315 hk DP og Mercruiser 4,2L Diesel 320 hk. Er det noen der ute som kan fortelle meg litt om forskjellene på disse motorene, eller om erfaringer de har hatt ved bruk av disse? Det er stor prisforskjell på de tre alternativene så derfor er jeg nysgjerrig på hva disse prisforskjellene kommer av.

 

Håper det er noen som har mye bedre peiling på dette enn meg ......

 

Mvh.

 

Siggen50/Mulig båtkjøper

Link to post

Du kan jo bruke dette som en rettleding https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=945 men det skal vel en del til før man inrømmer at man har en dårlig motor eller er missfornøyd, ivertfall om man har kjøpt den ny.

Ville i grunn vurdert verkstedet også jeg, nærmeste merkeverksted og er de omtalt noe steder her på godt eller vondt. Blir det noe issues er det dit du må og hvordan de er er vel den største prraktiske betydingen, ivertfall om det er en motor med mye elektronikk.

Delepriser er jo horrible for alle merkene, men det kan jo handles fra utlandet. :smiley:

 

Kom foresten på at hvilken diselmotor er best sier ingenting om alderen på motorene, har alle yanmar eierene som er missfornøyd 20 år gamle motorer og volvo eierene som er misfornøyd 5 år gamle motrorer er bildet annerledes (eller omvendt mellom merkene selvsagt)

Redigert av vannoverallt (see edit history)
Link to post

....... og da vil dieselbåter falle i verdi mens bensinbåtene stiger i verdi.

:confused:Åffor det?

Det vil vel avhenge litt av bruken, vil jeg tro. Det er mange båteiere som vurderer litt anderledes. Driftssikerhet, uavhengighet av strøm til enhver tid, sikkerhetsrisiko (brann / eksplosjon), o.s.v........

 

Det at dieseldrevne båter vil falle i verdi, sammenlignet med bensindrevne, er vel å drømme litt....

 

Ja, jeg vet, det er en brannfakkel, men det får våge seg. Synes bare at det mangler noen argumenter for å komme med en slik påstand.

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post

I 2008 vil ikke "avgiftsfri" diesel lenger være å få kjøpt, og da vil dieselbåter falle i verdi mens bensinbåtene stiger i verdi.

Noen som har røyka sokka sine på lørdagskvelden, hmmm?

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post

Vet intet om det utover rykter,som har versert her og der osv, men Sv har ivertfall år om annet spurt finansdepartementet om effektene av dette:

 

http://odin.dep.no/fin/norsk/dok/statsbuds...031/dok-bn.html

 

Og FRP spurte om det samme i fjor

http://odin.dep.no/fin/norsk/dok/statsbuds...684/dok-bn.html

 

så hvem vet, penger inn i statskassen er alltid velkommen

 

:flag:

 

Men tviler jo på at dette bidrar noe til svar på det opprinnelige spørsmål om motorvalg.

Redigert av vannoverallt (see edit history)
Link to post

Vet intet om det utover rykter,som har versert her og der osv,

 

så hvem vet, penger inn i statskassen er alltid velkommen

Rykter er alltid populært. Takk for oppklaringen.

 

Det teoretiske avgiftstapet for staten ved å gi lav avgift på båtdiesel er 19 millioner kroner. AV en total inntakt på noen hundre milliarder kroner er ikke det stort nei. Og tenk bare hvilket bråk Syvert&Co og alle vi her kommer til å lage. I England klarte en bra organisert aksjon å stanse inntill videre regjeringens forsøk på å harmonisere avgiftene med resten av EU - dvs fjerne avgiftsfri diesel

 

Det er mulig at en femmer ekstra på dieselen vil påvirke noen båtbrukere - men jeg tror ikke det vil på virke det store flertallet. Selv i EU der det ikke finnes avgiftsfri diesel selges det mye båter med dieselmotorer

 

Og vedr motorvalgsråd: Jeg ville valgt VP - fordi jeg har en eller annen oppfatning om at det er best. Men den er totalt ubegrunnet - bare det jeg føler meg trygges med. Og det er det viktigste for meg. Om det skal heggagregat på båten ville jeg ikke valgt Yanmar med tanke på at du da får to produsenter å forholde deg til om drevet ryker. Er det Yanmar eller Mercruisers feil at drevet røk? Ikke vet jeg - men jeg ser dette som en potensiell "alle skylder på alle " situasjon.

 

Cummins Mercruiser motorene blir hvite fremover - sikkert enklere når man skal lete etter oljelekkasjer (det vet jeg av egen erfaring - svart olje på svart motor er ikke morro)

 

Så for min egen del står jeg da igjen med to alternativer

CMD 320

VP D4 260

 

Her er litt konkret info om motorene

CMD 320 - effekt- og forbrukskurver

Bilde

 

VP D4 260

Bilde

Bilde

Bilde

 

Om jeg skal våge megpå en tolkning av kurvene kan det se ut til at dreimomentet på begge motorer er omtrent like høyt, men at D4 når maks dreimoment betydelig tidligere. Dvs at du får båten raskere i plan og får en mer fleksibel motor om du kjører aktivt i stor sjø.

 

Forbruket på D4 ser også ut til å være betydelig lavere enn på Mercruiseren. Om vi antar at du kan marsje på 3000Omin bruker D4'en ca 35 liter i timen, mens Mercruiseren bruker ca 55 liter i timen.

 

Du vil få høyere toppfart med CMD 320 ettersom den har mer hk enn D4.

Link to post

Jeg anså Lotus som såpass pålitelig og opplyst at jeg tok hans påstand i en annen tråd for god fisk. Jeg innser nå at det ikke var helt i tråd med virkeligheten.

 

Men:

 

- Lastebilnæringen er lei av å konkurere med utenlandske sjåfører som "tar feil" ved pumpene, og slipper å stå til rette for det.

 

- Mange båtforeninger har mast om "båtbensin" uten innbakt veiavgift, på lik linje med "avgiftsfri" diesel.

 

- Vi har en rødgrønn regjering som garantert ikke vil fjerne skatter og avgifter. De gikk til valg, og vant, på at skattene skal økes. Altså vil de nok gripe denne gavepakken med begge hender, og jevne ut forskjellsbehandlingen ved å øke skattene.

 

Konklusjon: Nyt avgiftsfri diesel så lenge dere kan. Men jeg ville ikke kjøpt ny båt med dieselmotor.

 

:lol:

baatplassen.no

Din kommunistiske hjemmehavn på nettet!

Link to post

Båter over 30 fot blir mer og mer vanlig. Det finnes ikke noe særlig bra alternaliv til diesel vet jeg.

Princess 45 med 4 v8 bensinmotorere skulle jeg likt å sett :-)

Eneste jeg kommer på er Rolls Royce V12 bensin. Blir brukt til traktor pulling......Likevel kan det ikke måle seg med diesel mht dreimoment som betyr alt i båtverden. Uansett dieselpris vil det nesten alltid lønne seg med diesel tror jeg.

Link to post

Forbruket på D4 ser også ut til å være betydelig lavere enn på Mercruiseren. Om vi antar at du kan marsje på 3000Omin bruker D4'en ca 35 liter i timen, mens Mercruiseren bruker ca 55 liter i timen.

Grei nok at du er blind VP fanatiker Bitteliten, ikke så rart kanskje når du ikke har hatt noe annet å velge i selv.

Men du kan ihvertfall i anstendighetens navn sammenligne epler med epler her, og lese av riktig kurve. Nemlig forbruks kurven ved beregnet propellerlast for begge motorer.

Da vil du se at D4'n bruker 35 liter og CMD'n ca. 25 liter v/ 3000 rpm.

 

 

Link to post

Et offtopic-moment til, ang bensin/diesel:

 

Motorjournalist Jon Winding-Sørensen har gjort noen særs interessante betraktninger rundt effekten de siste års stigende salg av diesel kontra bensin-motoriserte biler vil få på prisingen av de respektive drivstoff.

 

Artikkelen finner dere her.

 

ACEA antyder at halvparten av alle nye biler i Europa i år vil være dieseldrevet. For 15 år siden representerte denne nisjen 14 prosent. Dermed har vi hatt et dieselforbruk som har økt med 4 prosent hvert år, mens bensinforbruket har sunket med nesten 3 prosent p.a. Fra et forbruk på 200 millioner tonn diesel i år, vil vi trenge 250 millioner om ikke så veldig mange år.

 

Den mengden finnes ikke, og for å få den frem må det bygges kanskje ti store cracking-anlegg som kan omforme den bensinen som stadig færre vil ha, til diesel og flydrivstoff. Halvparten bør være klar i løpet av de neste fem år, og her snakker vi store penger. Penger som blir hentet inn fra pumpeprisen slik at det ikke vil ta lang tid før diesel blir vesentlig dyrere enn bensin, med mindre dieselglade myndigheter igjen favoriserer dieselen med fiskale fordeler. Det har de jo gjort før, det er den eneste forklaringen på dieselmotorens voldsomme utvikling de siste 20 årene.

Det er greit å håne mine meninger, men til opplysning:

 

Jeg slutta med røykinga for 3 år siden. Inkludert røyking av sokker.

baatplassen.no

Din kommunistiske hjemmehavn på nettet!

Link to post

Hei.

 

Jeg har et problem når det gjelder valg av motor til en daycruiser. Motorene det står mellom er: Volvo D4 Diesel 260 hk DP, Yanmar Diesel 315 hk DP og Mercruiser 4,2L Diesel 320 hk. Er det noen der ute som kan fortelle meg litt om forskjellene på disse motorene, eller om erfaringer de har hatt ved bruk av disse? Det er stor prisforskjell på de tre alternativene så derfor er jeg nysgjerrig på hva disse prisforskjellene kommer av.

Hei !

Har selv lang erfaring fra bruk av Volvo Penta`s 41 motor med 290 duoprop drev, samt noe erfaring med Volvos nye D6 med DPS drev (noen i familien har denne). Har i tillegg de siste 7 mnd hatt båt med Mercruisers 4,2 D-tronic motor 250 hk versjonen, i kombinasjon med bravo 2 x drevet. Det synes for meg som om volvos mix motorer/drev er mer velykket mht. støy og vibrasjon. Opplever at mercruisers "ekvipasje" avgir langt mer vibrasjonsstøy enn både volvos 41 motor/290 drev og særlig D6 motor/DPS drev. I all rettferdighets navn må det da sies at begge volvos drev er av typen douprop, mens bravo 2 er med singelpropell. På vår ferielastede NB 840 fikk vi testet drivstofforbruket i påska, og med fin marsjfart på ca 21 knop (alt etter strømforhold),- turtall på ca 3100 o/min ville mercruiseren ha et snitt på 1,45 l/n.mil, noe som gir ca. 30 l/timen.

Min gamle båt, en fjord 24 weekender ville med Volvos 41 motor /290 dp, i samme fartsområde ha ca 26 - 28 l/ time. Har ingen nøyaktig referanse på forbruket på Sun 33 med D6 310 m/DPS, men i fartsområdet ca 21 - 22 knop oppgis ett forbruk på "minst 45 l/timen".

Tatt i betraktning båtstørrelse og vektforhold, synes jeg det ser ut som om mercruiseren kommer rimelig godt ut mht forbruk.

Har noen der ute praktisk erfaring med bruk av Bravo 2 OG bravo 3 ? Er bravo 3 et "stillere" og mer balansert drev enn bravo 2?

En STOR forbedring som merkes fra 41 motoren er kaldstartsegenskapene til mercruiseren. Avgir ikke røyk selv ved kaldstart på vinterstid. 41 motoren røykla alt og alle selv på sommerstid. Denne forbedringen gjelder forøvrig også på Volvos D6.

Skal du ha nymotoren koplet til ett utenbordsdrev, ville jeg valgt motor og drev fra samme fabrikant, dette utelukker for min del yanmar. (Har forøvrig ingenting galt å si om yanmar!)

 

Registrerer at Mercruiser nå altså henter ut 320 hk ut av 4,2 literen. Er dette samme motoren som jeg har (bygges av VM i Italia) ?

 

 

Lykke til med motorvalget ! :smiley:

Link to post

Grei nok at du er blind VP fanatiker Bitteliten, ikke så rart kanskje når du ikke har hatt noe annet å velge i selv.

Men du kan ihvertfall i anstendighetens navn sammenligne epler med epler her, og lese av riktig kurve. Nemlig forbruks kurven ved beregnet propellerlast for begge motorer.

Da vil du se at D4'n bruker 35 liter og CMD'n ca. 25 liter v/ 3000 rpm.

Blind er jeg nok ikke - jeg kan i hvertfall skrive. :wink: Mulig jeg tok feil av kurvene. Fanatiker vet jeg heller ikke om jeg er. Men når folk ber om råd er det jo dumt å ikke skrive det man mener. Men det er kanskje det som er feil for deg Jolo :rolleyes:

 

Og det er positivt feil at jeg ikke kan velge. Windy leverer de motorer kunden ønsker. De leverer båter med VP, Yanmar og Mercruiser. Ut over det står vel jeg også fritt til å velge båtmerke som alle andre.

 

Men at jeg p.t foretrekker de grønne fremfor de svarte - det stemmer så lenge det er snakk om hekkagregat. Hadde det vært rett aksling hadde jeg nok valgt Yanmar

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...