Jump to content

Hjelp til valg av motor!

Siggen50

Recommended Posts

bensin er best uten sammenlikning helt til man skal selge båten kanskje.

skikkelige bensinmotorer slår dieselene i alt untatt en marginal forskjell i J/gr fuel.

riktig motor riktig preppet og proppet er nær nok til at forbruket er en "non-issue" samt at bensinmotorer har mye lavere vedlikeholdskostnader.

noe å gøye seg med: http://www.pursuitboats.com/2860den/perf.asp

volvo 7.4 gsi 3.2 sek til å plane en 3 tonns båt

Bilde

merc 7.4 mpi 3.2 sek til å plane en 3 tonns båt, 740 nm dreiemoment

Bilde

noen som snakket om dreiemoment?

mye høyere komforfaktor er inkludert.

diesel er tull- passer kun for slepebåter.

Hadde det vært rett aksling hadde jeg nok valgt Yanmar

Hvorfor det Bitteliten?

Ex 1963 Furuholmen 52 Detroit V8-71 - Ex 1986 Fairline Forty VP TAMD 60C 

Ex 1994 Bayliner 4788 Pilot House Hino WO6D-TI - Ex 1984 Coronet 38.1 Mediterranean VP TAMD 70E

Ex 2006 Bavaria 42 Sport VP D6-310 IPS 500 - Ex 1997 Fairline Squadron 50 VP TAMD122 HP

2003 Fairline Squadron 55 VP D12-715

Hvorfor det Bitteliten?

Hadde Yanmar hatt egne hekkagregat hadde jeg nok vurdert Yanmar nå også. Egentlig bare fordi jeg tror på japansk kvalitet - selv om Toyota Corollo nå lages i Tyrkia :rolleyes:

Men når jeg tenker etter så kommer det også an på hvor store motorer det er snakk om. Kommer man opp i store motorer over 500 hk så er det annet å velge i også.

Men når folk ber om råd er det jo dumt å ikke skrive det man mener. Men det er kanskje det som er feil for deg Jolo :rolleyes:

Vel når Bitteliten bommer med ca. 100 % på en forbruks sammenligning det bare påpekes at fanatismen har gått for langt. :lol:

Ps. Skulle Jolo hatt båt med hekkans aggregat (Gud Forby at så skjer).

Hadde nok valget fallt på VP ja. Men det kommer nok aldri til å skje. :nonod:

Yanmar sin LP serie (Toyota stammen) er heller ikke min favoritt. Båtmotor med registereim frister lite. Og noe skurrer når LP har halve timetall serviceintervall og halve timetall garantitid kontra Yanmars egenproduserte motorer.

Vel når Bitteliten bommer med ca. 100 % på en forbruks sammenligning det bare påpekes at fanatismen har gått for langt. :lol:

Det er helt feil regnet. Forskjellen mellom 55 liter og 29,9 liter er 83,9%. Jeg synes ikke du skal overdrive fanatismen min så mye. Man måste kolla pjosenten vet du :lol:

Godt å se at du ikke er fanatisk drev hater :yesnod:

Men 140.000 i prisforskjell mellom VP og CMD får meg til å stoppe opp ett sekund eller to. Og nå skal jo alle Mercruiserne bli lakkert hvite også. Da blir de nok mye bedre :yesnod:

us baserte bensin v8 er rett verktøy. enkelt og gjennomprøvd samt veldig robust.

dreiemoment som bøffler.

Det er riktig det, BMW bruker også det på M5, men særlig økonomisk er det ikke. Hvis drivstoff-

økonomien er i bilde, er lavere volum med hjelp av turbo,kompressor ønsket. Det er vel total-bildet for kunden som bør være i fokus.

Vi sees!

QUOTE(The Scrutinizer @ 23.04.06 00:55)

us baserte bensin v8 er rett verktøy. enkelt og gjennomprøvd samt veldig robust.

dreiemoment som bøffler.

Merkelig at vi ikke ser flere nye båter med denne motoriseringen da. Mulig alle andre tar feil

total misfortsåelse.

lett å bevise men noe tidkrevende. imidlertid har både båtmagasinet og båtliv mer eller mindre motvillig måttet bite i det sure eplet ved sine nyeste beregninger og akseptere at bensin er best for vanlige båtbrukere. alt annet er hype og misforståelser.

skal se om jeg får tid tiil å utdype og dokumenetre dette senere.

Redigert av The Scrutinizer (see edit history)

total misfortsåelse.

lett å bevise men noe tidkrevende. imidlertid har både båtmagasinet og båtliv mer eller mindre motvillig måttet bite i det sure eplet ved sine nyeste beregninger og akseptere at bensin er best for vanlige båtbrukere. alt annet er hype og misforståelser.

skal se om jeg får tid tiil å utdype og dokumenetre dette senere.

Jeg kan knapt vente ...Ser fram til neste nøye vurderte innlegg

Redigert av eslettha (see edit history)

Microship

"Båt er bedre investering enn aksjer"

Du har ikke vurdert bensinmotor, da?

Den koster mindre, veier mindre, og bruker ubetydelig mer.

I 2008 vil ikke "avgiftsfri" diesel lenger være å få kjøpt, og da vil dieselbåter falle i verdi mens bensinbåtene stiger i verdi.

That's life...

Ja jeg tror særlig 2t V8 påhengere fra åttitallet vil bli veldig etterspurt :lol:

Sist jeg byttet bil fik jeg halvert drivstoffutgiftene, kjører nå avgiftsbelagt diesel.

• 5 måneder senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...