Jump to content

With passbåt, ekstrem oppussing...

Hebbe

Recommended Posts

De gærne har det godt...

Etter å ha ”skannet” over innlegg i "jeg fant jeg fant trenger du det" her på båtplassen så ringte jeg på en annonse der en gammel båt og ekstremt sliten båt skulle gis bort. Jeg kjøpte ("fikk") den usett... Det passet bra da den kun lå 20 km nord for der jeg bor.

Vel i dag satte jeg min lille tilhenger på Peugeoten og kjørte for å hente mitt nye vidunder...

Fikk tatt noen bilder under veis…

Bilde

Her laster vi den opp. ( Jeg er den som står nærmest).

Bilde

Her er ekviparsen kommet hjem.

Bilde

Fine linjer

Bilde

Fine linjer 2

Bilde

Båten er full av løv og annen dritt og det eneste jeg skal gjøre med denne nå er å få bort all møkka og skaffe meg en viss oversikt over hva som skal gjøres. Det som skal gjøres med denne er noe helt vanvittig… En masse er ødelagt så mye av det eksisterende vil kun bli benyttet som maler for nytt…

Båten er Bror With båt på 16 fot, visstnok produsert i 1962. Vet at jeg er i stand til å sette denne i stand, vet også at jeg ikke rekker å være ferdig før om 2 år med den. Dette skal kun være kosejobb… Før jeg kommer i gang med denne har jeg et nytt bad å ordne, så en konfirmasjon, så skal jeg gifte meg, så ny konfirmasjon…...

Min kjære rederinne syntes nok også at dette er et rimelig stort prosjekt å gå løs på. Men det blir spennende…

Men det blir moro om et par år å starte en påhengsmotor på 60-80 hk på denne. og kruse av gårde i 30 knop på flatt vann…

Ja det er som jeg sier "det er de gærne som har det godt"....

Båten har sin faste plass i hagen.......

Velkommen til trebåtverden, min forrigee båt var en 17 fots passbåt veldig lik den du har der. Antar det skal være vindskjerm of fremdekk til den. Jeg gjode 20 knop med en 25hk yamaha

:cheers:

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Disse ble levert som 14 og 15 fot, og bygget hos Nilsens båtbyggeri i Arendal, nåværende Nidelv, hvis ikke husken spiller meg et puss. 15-foteren var ofte litt mer luksuriøst innredet. En nydelig båt, som går praktfullt i sjøen. Mine beste lykkeønskninger for prosjektet.

mvh

M.

Marna

De gærne har det godt...

Velkommen etter :lol:

Jeg var i fjor og hentet makan båt, muligens litt i dårligere forfatning enn din men jeg har ihvertfall vinduene intakt :rolleyes:

Jeg har desverre ikke hatt tid til å gjøre så mye med denne foreløpig, men kanskje vi skulle pushe hverandre fremover ??

Kanskje konkurranser oss i mellom ? Vi kan begynne med denne :

-hvor mange bæreposer løv, jord, graps, greiner klarer du å ta ut av jolla??

Dette er aldeles nydelige joller, finnes ikke makan. Gratulerer med ervervelsen!!

Dette gir barndomsminner! Familien hadde en slik, åpen versjon, tror kjøpt i 1961 og en av de aller første som ble laget. Nydelig båt, god bæring, men slår i sjøen som alle ekte With-joller!

Lykke til med prosjektet og flott å se at noen orker å gå løs på dette og ta vare denne kulturarven, for det er det virkelig!

:flag:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Jeg var i fjor og hentet makan båt, muligens litt i dårligere forfatning enn din men jeg har ihvertfall vinduene intakt :rolleyes:

Kanskje konkurranser oss i mellom ? Vi kan begynne med denne :

-hvor mange bæreposer løv, jord, graps, greiner klarer du å ta ut av jolla??

Om din er i dårligere forfatning enn min vet jeg ikke noe om, men min er vanvittig dårlig.

Rota rundt i løv og jord oppi den i dag og sannelig dukket alle omrammingene til vindskjermen opp, er glad for det.

Regner med at det er mellom 3 og 4 trillebører med løv og jord i den, skal prøve å få fjærnet dette så jeg kan få pakket den inn og den kan begynne å tørke litt.

Hele bunnen akter er meget dårlig is har sprengt i stykker en masse bord, et hull på 10 * 15 cm er det også. Ser ut som det er slått med øks eller hammer. Det vil bli å bytte mange bord under vannlinja før den igjen kommer til å flyte. Får vel starte med å samle mahogni så jeg har litt materialer før jeg starter med jobben med å pusse opp.

Skal få tatt noen flere bilder når jeg har fått ut all jorda og løvet i den.

Båten har sin faste plass i hagen.......

Dette ser ut til å være spreke greier. Arbeidsmessig, altså. Imponert over redskapen du hentet med. Du synes du har for lite å gjøre du også - med konfirmasjon, bryllup, konfirmasjon, Saga'en, badet og nesten ikke noe annet å drive med? Det sies at det er greit med altfor mange prosjekter - når man går lei, er det bare å switche prosjekt. Jeg har ikke sett den helt store gevinsten i dette så langt - kunne heller tenkt meg og blitt ferdig med noe etter hvert. Blir spennende å se fortsettelsen når du får ryddet den helt ren. Lykke til!

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...