Jump to content

lekkasje fra vannpumpa, aq145a

puteunderarmen

Recommended Posts

starta opp min aq145a i dag og oppdaget at den har pådratt seg en lekasje fra vannpumpa(sjøvannspumpa). dvs jeg tror det er der. jeg tror det må være lekasje på akslingen, men fant ikke ut fra verkstedhåndboken om det er noe tettning på akslingen mot pumpa eller om det er impelleren som tetter dette. Noen som kan fortelle meg om jeg trenger en slik tettning eller om jeg bare kan bytte impeller?

Her er det et par ting som må sjekkes innenfor impeller.....

Bak impeller er det en simring som tetter for at sjøvann ikke skal lekke inn bak registerdekselet. Videre er det den blanke aksel som må være fri for skader (gravrust ved anleggsområde til simring) og ikke ha slakk sideveis (i messinghuset) da dette er en opplagring for at akslel skal gå rett. Her brukes ordentlig fett når pumpen settes sammen. Videre er den innenfor en "meddriver" i gummi/metall som bør være hel. OBS. Sjekk hvilken vei denne sitter.

Mener det finnes rep-sett for disse pumpene som består av: aksel,impeller,pakninger og simring.

Har noe kjøleutstyr for AQ 140 liggende deriblant ei pumpe hvis det skulle være behov. Dette er så godt som samme motoren.

Mvh Jørgen

www.drevia.se har kampanje på ny original pumpe, SEK 1.875. De sender gjerne til Norge, men du får naturligvis moms og porto på toppen av prisen. Ca NOK 2.200 ferdig på postkontoret antakelig.

Mulig norkse Volvo sjapper har tilsvarende kampanje.

Hvis du vil spare litt og reparere - pumpa er vel en Johnson Pumps ? Distribueres i Norge av http://www.stroem.no/ Jeg fikk bra hjelp der med deler og bedre priser enn hos Volvo P(usher) da jeg nylig skulle ha deler til min pumpe.

Du bør nok bytte simring, lager (ved lekkasje i simring får du saltvann i lageret og da holder det ikke lenge...), washer og O-ring (hvis det er O-ring på din variant). Og sjekk at akselen ikke har slitespor etter simringer el andre skader. Hvis slitespor kan du muligens "jukse" ved å legge skiver bak simringen sånn at simringen setter seg litt lenger ut på akselen.

evenR4u

evenR4u • Som en virvelvind i 8 knop.

men du får naturligvis moms og porto på toppen av prisen.

Den svenske momsen skal vel i tilfelle trekkes fra før det legges på norsk moms?

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Fant katalog på Norpart.no. Noen som har erfaring med de? Er det originaldeler de selger eller? De selger flere av de kombinasjonene av deler som nevnes her, men akslingen er selvfølgelig bare med i den komplette pumpa.

...lite priser å finne på nettet i alle fall. Noen tips?

hvis det er samme sjøvannspumpa som aq140 finnes det et org vp repsett til ca 750 hvis jeg husker riktig. følger med 2 lager/foringer aksel, guide for impeller og simmerring dvs alle slitedeler men ikke impelller tror jeg.

bemerkelsesverdig kort levetid på aksel/simring.

tror jeg skiftet min hver 2-3 år og da var det slitt spor i akslen.

Redigert av The Scrutinizer (see edit history)

jøss så ofte... mye i bruk da :smiley: ..ja det er samme pumpa.

de settene i katalogen var ikke akkorat som du beskriver men de delene du nevner er alle slitedelene utenom pumpa og det er jo greit å skifte omden pakken finns.

Hvor kjøpte du dette?

holmen nesbru. standard vp package.

rustfritt stål i aksel. denne typen lekkasje er lite ønskelig da drevet som kamreima går om er av veldig, veldig lite sjøvannsbestandig materiale sammen med at sjøvannet følger med kamreima rundt og rundt og og ....

hadde noen sesonger med 100 - 200 timer men likevel,... tålte vel ikke turen fra skagen til larvik da folka på peter wessel ble sjøsyke da de fulgte etter oss....

Holmen Slipp Motorservice AS

1394 Nesbru 66 84 57 15

Postadresse: Postboks 28, 1378 Nesbru

Nå også med avdeling i Son! Tlf: 64957394

Den svenske momsen skal vel i tilfelle trekkes fra før det legges på norsk moms?

Ikke "skal, men "kan". Trur ikke Drevia "gidder" ved et mindre kjøp. De må antakelig fylle ut en masse utførelsbyråkratidokumenter. Men, det er jo bare å spørre.

evenR4u

evenR4u • Som en virvelvind i 8 knop.

Norpart på Lørenskog hadde repsettet i hylla, 860 kroner. blir gull. var uten den meddriveren. Den får holde til neste gang.

Må være vintern som tok knekken på akslingen da dette var tett da det ble kjørt i opplag, så det er ikke blitt griset saltvann inn i kamreimskåpa. opdaget det før jeg sjøsatte.

da er allt skiftet, men nå har jeg fått et nytt problem. Pumpa suger ikke opp vann. båten står på land og jeg bruker bare en balje med vann. kan det tenkes at pumpa ikke klarer å suge fordi det er luft i systemet og at "vannstanden" er for lav for å få igang sirkulasjon? noen triks for å få det igang?

mener å huske at pumpa ikke klare å suge opp vann fra et kar uten videre.

jeg pleide alltid å sette en hageslange rett i slangen fra drevet slik at jeg fill fylt pumpa og systemet med vann og lagde det slik at tilførselslangen kunne kobles fra og vippes rett ned i en dunke med glycol for vinterkonservering. sirkulerende system.

hvis du bare skal teste systemet bør du skaffe deg et par øreklokker som du kan dette over vanninntaket på drevet. hvis dette er tett nok og du har en passende slangestump tilgjengelig kan du veklse til et kar med vann mens motoren går - den skal da fortsette å suge/sirkulere vannet. lett å sjekke om det fortsetter å komme ut med eksosen.

det er en standard "gardena" kobling på øreklokkene. koster en hundrings på biltema tror jeg.

tenkte på å gjøre akkorat det faktisik, men kom ikke så langt i dag. men selv om jeg fyller den slangen er det jo fortsatt det rørkneet inn på 280-drevet luftfyllt. Men det må da vel pumpa greie når den får dratt det som er i slangen. ville pumpa klart å dra inn vann om jeg hadde sjøsatt? da må jo pumpa bare suge 20 cm istedet for en meter.

kan jeg starte motoren når drevet er tiltet helt opp? noen som mente det ikke var bra for knuten.

så sant du har fått kilen riktig på plass aksel/impeller er det ikke noe problem for den å suge opp vann når båten er sjøsatt. bare kjenn på eksosmanifolden med hånda. den skal forbli tydelig kald så lenge motoren går på tomgang og motortemperaturen er lav. kjenner du at manifoiltemperaturen øker rimelig raskt - jeg snakker fortsatt om lunk+ kan det være et problem. lettest er det kanskje å merke dette ved gummibelg mellom manifold/bend. går kjølevannet er temperaturen stabilt lav.

hvis du tar av lokket på sjøvannspumpa pg tørner motoren kan du se om impelleren beveger seg eller ikke. hvis ikke er det normalt at kilen har glidd bakom. sekundært at medbringeren er problemet men den har du jo sjekket og går akslen rundt er denne ok.

pleide å spraye litt crc inn i pumpa for at det skulle være lav frikson for impelleren til vannet kommer frem.

denne sjekken bør gjøres før båten sjøsettes.

ta deg tid til å la den gå så lenge nok ved kai at du er rimelig sikker på at alt funker og når du legger fra kjører du i lav fart i ca 5 min, legger du hånda på manifolden igjen skal den kun være lett lunka. får den ikke kjøling blir den skikkelig varm men du skal kunne merke dette ved ren tomgang før du legger fra.

og selvfølgelig, argusøyne på temp, oljetrykk og lading - spesielt de første turene - og alltid ellers ;-)

du må ikke kjøre med drevet helt oppe. tror jeg vil anbefale ca halvstilling som max. på drev med tilt indikatorer er det vist hvor mye. i manualen anbefalt under er dette vist.

det finnes en grei vp rep håndbok som er veldig nyttig. anbefaler deg å skaffe den. mye som blir enklere med den selv om den ikke er helt fullstendig og litt "medel svensson".

mja, og første turen går selvfølgelig oppstrøms om alternativet finnes.

Redigert av The Scrutinizer (see edit history)

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...