Jump to content

Trimsylinder VP 290

GIH

Recommended Posts

Etter en vanskelig(trang) jobb er trimsylindrene demontert.

Takker alle for gode tips i forb. med dette (Båtmagasinet).

Har funnet lekkasje(tæring) i endestykket som er festet på drevhuset.

Så er spørsmålet om det er noen som har en sylinder eller to som er defekt men som kan brukes i mitt tilfelle?

Hos VP får man bare kjøpt komplett sett, d.v.s. 2 stk syl. m/rør(dyrt).

Send noen ord eller spørsmål i forb. med dette.

Mvh

Geir Inge

• 1 år senere...

Hei

Den ene trimcylinder på mit Volvo Penta 290 DP-A sveder lidt olie ud ved stempelstangspakningen - ikke meget men nok til at man kan se at den ikke er 100% tæt. Kan man renovere en sådan cylinder ? Den ser ud til at kunne skilles ad ved stempelstangen ( Indvendig skrue med pin huller) VP har bare komplet cylindersæt. Men kan man få et nyt paknings/renoverings sæt? Er der nogen der har erfaring med dette?

Som det vises til i ene linken fra Sags er det mulig Sylinderteknikk kan bidra i saken.

Her er i alle fall linken:

Sylinderteknikk

Som det blir nevnt koster et komplett sett fra VP en del penger, det hadde derfor vært kjekt å kunne reparere.

Lykke til.

Aldri en dag uten båt.

Medlem KNBF. NSSR. Båten reg. i Skipsregisteret og Småbåtregisteret

• 2 år senere...

Hei!

Jeg skal gjøre det samme på mitt VP 290drev nå.

Ifølge VP verkstedmanual, skal man "bare" skru ut de to mindre boltene som står innenfor sylinderfestet ute på bakplata. Så skal man skru inn fettnipler og deretter presse inn fett. Da skal akselpinnene som holder sylindrene pent komme glidene ut og sylindrene kan skiftes. Ja, så enkelt kan det skrives og man kan sikkert gjøre dette første eller andre uken etter at dette er montert som nytt.... Volvo har også en litt kraftigere løsning: De har en fettpressevariant hvor man kan slå inn stemplet med en høvelig hammer for å få høyere trykk.... (Forøvrig, det er låsebolter på innsiden som må fjernes + at det må være fysisk plass på innsiden for at akselpinnene skal kunne gli ut på siden av drevplata...)

Jeg har lest her på baatplassen.no om en reparatør (var det i Kristiansandområdet??) som hadde laget et hydraulisk trykksystem som han benyttet for å få trykket ut akselpinnene. Det krever som oftest stort trykk!

Og derfor:

Det vanlige som VP servicefirma gjør / må gjøre(?), er at de tar ut drevplata og deretter trekker ut akselpinnene. Det skal være gjenger i enden på dem som man fester en bolt i og trekker akselen ut. For å få ut drevplata, må enten motoren flyttes forover dersom det er plass til det, eller så må den tas ut av båten...... Tidsforbruk er ca 14 - 20 timers arbeid.

Jeg har just nå løsnet motoren min og den er klar for å flyttes fremover. Deretter må servosylindre etc etc løsnes før bakplata kan løsnes. Så er det å håpe at ikke all gelcoat løsner når jeg tar drevplata ut (antar at den er limt/ tec7/ sikaflex/eller lignende) og så skal jeg bytte sylindrene!!!

Det er ikke det at jeg gleder meg, men det skal bli godt å bli ferdig med dette :-) !!

:-) steinar

Nå har jeg vært og jobbet på båten, og selv om det regnet godt så ble det en fin dag:

Det viste seg at på min båt (Skarpnes 25 Weekender) så har produsenten tatt hensyn til at det skal være plass til å få ut akseltappen for trimsylindrene uten å måtte ta av drevskjoldet! Akseltappene er gjenget for 6mm bolt i enden, og det var bare å skru inn sperrebolten (10mm nøkkel, 6mm bolt) i enden på akseltappen og så trekke akselen ut :yesnod::yesnod: Snadder!!

Selv har jeg kjøpt komplett installasjonssett for de nye sylindrene (nr 872612-7) hos Drevia, og det settet inneholder i tillegg til selve sylindrene bl.a. nye akseltapper, o-ringer, slanger og rør og alt man trenger for å montere nye sylindre. Ryddig pakke :-)

Så da blir det montering i morgen og deretter å flytte motoren tilbake på plass igjen og montere den igjen. Trivelig arbeid!!!

:-) steinar

den derre trykkleifen......

Redigert av fredriksen (see edit history)

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...