Jump to content

2 forskjellige bunnstoff?

vikers

Recommended Posts

På trebåten slipes nå alt gammelt bunnstoff av, og så hadde jeg tenkt å legge helt nytt stoff (etter å ha gått over skroget med lupe). Har sett at mange legger først en farge innerst og så en annen på utsiden - dette slik at du neste gang enkelt ser hvor du må flekke.

Spørsmålet blir da om jeg kan legge Jotuns kobberstoff innerst og Jotuns Non Stop (selvpolerende)på utsiden - dette pga at jeg vil ha blå farge (kobberstoffet finnes kun i grønt og rød).

Vil Non Stop få feste på kobberstoffet?

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Det tror jeg ikke det vil få. Mener at du må bruke primer før en legger nonstop oppå gammelt stoff.

Tror ikke du skal stresse med to frager på bunnstoffet. Legg heller to strøk i samme farge(primer først) og så stoffer du etter behov.

Jeg bruker nonstop og stoffer annenhvert år, tar avogtil og stoffer vannlinja hvertår(kosmetisk)

OK...men da blir det Non Stop på meg også. Det finnes i blått, og fungerer vel godt på treverk også?

Har du forresten et godt tips for fremgangsmåte for å lage en hvit vannlinje-stykke?

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Tape opp ovre del av hvitlinjen og la dette tørke noen dager. Tape opp nedre del av hvitlinjen med tapen på det hvite og bunnsmør

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Tape opp ovre del av hvitlinjen og la dette tørke noen dager. Tape opp nedre del av hvitlinjen med tapen på det hvite og bunnsmør

Ok..så jeg strter øverst - fint.

Hva slag brukes på en slik linje? Hvitt bunnstoff, eller oljemaling?

Jeg har brukt shipolin på min båt, aner ikke hva som er best

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

I følge en artikkel i Båtmagasinet et par år tilbake, så har ikke selvpolerende bunnstoff noe for seg på saktegående båter. Om jeg husker rett, så må du opp +20 knop før enn den selvpolerende funksjonen virker.

Selvpolerende bunnstoff virker sikkert greit nok som bunnstoff, men uten den selvpolerende effekten på en saktegående båt.

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

OK...da blir det shipolin på hvitstripa.

Kanskje jeg ser om jeg finner blått kobberstoff fra annen leverandør. Noen tips?

I følge en artikkel i Båtmagasinet et par år tilbake, så har ikke selvpolerende bunnstoff noe for seg på saktegående båter. Om jeg husker rett, så må du opp +20 knop før enn den selvpolerende funksjonen virker.

Så da har jeg, og veldig mange med meg, som bruker dette på seilbåten bomma totalt?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Ja, dersom Båtmagsinet har rett i sine undersøkelser trenger ikke dere dette dyrere stoffet da dere ikke får nytte av den selvpolerende effekten.

Har for sikkerhets skyld slått opp artikkelen i Båtmagasinet nr. 01, 2003. Der står det at slevpolerende bunnstoff egner seg best i med båter innen fartspotensialet 5-45 knop. Så de kan jo hende det gir litt effekt på de raskeste turseilerne.

Redigert av Arnstein (see edit history)

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Vil heller si det er motsatt. Selvpolerende egner seg meget godt på saktegående båter. Den såkallte selvpolerende effekten er egentlig uønsket da det fører til at bunnstoffet forsvinner på utsatte steder. Dette kan være ett problem på hurtiggående båter.

Fordelen med "selvpolerende" er at det løser seg opp ettersom virkestoffene blir brukt, så lenge det er bunnstoff igjen gror det ikke. Dette fungerer også om båten ligger stille.

Bruk selvpolerende du! Det krever ikke noen stor fart for å ha effekt. De fleste med plastsnekker bruker selvpolerende med godt resultat, og de går som regel ikke fortere enn deg. Jeg har egentlig lurt litt på dette hvorfor enkelte tviholder på kobberstoffet på trebåter. Det slites ikke vekk, og må derfor skrapes vekk med jevne mellomrom, og det er heller ikke særlig effektivt i forhold til selvpolerende. Har sett trebåter på brygga som har hatt en hel tareskog under kun få måneder etter stoffing med kobberstoff, mens nabobåtene med selvpolerende ser helt OK ut. Sant og si skjønner jeg ikke helt hvorfor kobberstoffet ikke er fjernet fra markedet nå når så mye bedre alternativer er tilgjengelige. Men det er vel sikkert noe med gammel vane da...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Så du mener primer og selvpolerende bør være en god løsning?

For jeg bør prime, eller...

For jeg bør prime, eller...

Absolutt! Men du bør nok bruke enkomponent primer, ikke Antipest. Og så to strøk selvpolerende over. Gjerne i to forskjellige farger, slik at du ser når det minker på toppstrøket. Men på trebåt er vel ikke dette så viktig som på plastbåt, da bunnstoffet uansett flasser mer på en trebåt slik at du sikkert kommer til å skrape vekk en del av det til neste vinter. Men jeg er ikke i tvil om at jeg ville ha brukt selvpolerende nei. Helst i svart eller blått, virker som om disse er mest effektive.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...