Jump to content

Bolt knakk - hva gjør jeg


"Mathilde"

Recommended Posts

I dag har jeg skiftet pakninger på varmeveksleren. For å komme til, måtte jeg fjerne festet til slangen som fører vann fra varmeveksleren til manifoilen. Jobben gikk greit og pakningene ble skiftet med suksess.

 

Men ved montering klarte jeg å skru til den ene bolten for feste mot manifolien for kraftig. Den brakk i flukt med godset. Så hva gjør jeg nå? Borer og gjenger opp på nytt? Eller har noen bedre forslag (til enklere løsninger).

Redigert av "Mathilde" (see edit history)
Link to post

Er det en bolt som har stukket ut fra godset og hvor du har skrudd på en mutter, eller er det et hull hvor en skrue er skrudd inn?

 

Om det er en bolt så må du vel trolig borre og gjenge, man hva er bak, kan du borre opp uten at du borrer hull inn til noen som du ikke bør borre hull til. Er det en skrue som er brukket i hullet så ville jeg prøvd å borre et passelig hull inn i denne og slått inn en umbrako for å få skrudd den ut.

Link to post

Det er flere muligheter her, begynner med den beste :

  • Legg en mutter utenpå den avbrukne bolten , sveis fast denne mutteren til den avbrukne bolten , skru ut bolten .
  • Lag et merke i senter av bolten med en kjørner , borr ut bolten , begynn med et 3 > 4 mm borr , hvis det er snakk om en grov bolt bør du jobbe deg etappevis opp til rett dimensjon , gjeng opp med rette gjenge dimmensjon .
  • Lag et merke i senter av bolten med en kjørner , borr et hull som passer med den grispikken du har/ kan skaffe .
Normalt er metode 3 ubrukelig , med siden bolten knakk ved montering "kan" den være en mulighet her .

 

Hvis du borrer ut den gamle bolten , og en nøyaktig med sentreringa kan du være heldig å kunn borre bort bolten, uten å skade gjengene , men du kan med fordel friske dem opp igjen med en gjengetapp .

 

Lykke til

Arne Kjetil

 

Link to post

Knakk en skrue på min Suzuki i fjor høst. Borret den ut i går med stort hell, mye jobb men.

Slo først et punkt midt i skruen med en kjørener, etterpå borret jeg gjennom med et tynt borr. Tok et litt tykkere etterpå, som knakk og satte seg selvsagt fast i hullet. En dremmel med diverse diamantslipere ol. var da kjekt å ha, fikk ut mesteparten av borret. Utvidet hullet gradvis med større borr, opp til 4 mm. Slike hull, som bores i rustfritt stål blir ofte litt videre ytterst, slik at jeg fikk slått inn en 4mm umbrako beregnet for bitsholder. Bankingen når su slår inn en slik gjør ofte at skruen løsner litt. Satte bitsholderen på skrudrillen, den bruker litt slag når den skrur på noe som står fast. Så etter 2 timer med borring etc. så kom skruen fint ut når drillen banke/skrudde den ut.

 

Hvorfor skruen skar seg og stod fast på en helt ny Suzuki har jeg tenkt å spørre forhandleren om :smash:

 

Og til sist, Grisepikker bør ikke brukes på skruer, derimot bør hanngrisen bruke den på purka :lol: Min erfaring er at umbrako er mye bedre en grisepikker til å få ut skruer. Bare gjør hullet litt videre ytterst slik at du får slått den inn.

Redigert av ok67 (see edit history)
Link to post

Takk for rask respons.

 

Er det en bolt som har stukket ut fra godset og hvor du har skrudd på en mutter, eller er det et hull hvor en skrue er skrudd inn?

 

Om det er en bolt så må du vel trolig borre og gjenge, man hva er bak, kan du borre opp uten at du borrer hull inn til noen som du ikke bør borre hull til. Er det en skrue som er brukket i hullet så ville jeg prøvd å borre et passelig hull inn i denne og slått inn en umbrako for å få skrudd den ut.

Det er en bolt som er skrudd inn i godset. Skal jammen prøve med umbrako. Det hørtes lovende ut. Ellers blir det vel den tunge veien med boring og gjenging.

Redigert av "Mathilde" (see edit history)
Link to post

Helt enig, men her hvor det IKKE er snakk om noe korrosjon ,er det eneste stedet den kunne blitt brukt .

 

Arne Kjetil

Faktisk så begynner jeg å helle i retning av at dette kan være verdt et forsøk. Bolten var ikke tung å skru og jeg ble noe forundret da den knakk. Det er ikke sikkert den sitter så veldig.

 

Uansett - takk for mange gode svar og ideer.

Link to post

Når du skrur den ut, så pass på at du bare skrur og ikke bryter sideveis i noen retning. Det er vel derfor skruer ofte knekker, fordi man skrur med skralla og da blir presset på skruen ikke bare rundt men også sideveis. Det kan derfor være en fordel å bruke en holder for gjengetapp når du skal skru ut en skrue som sitter veldig fast, dra like mye opp i den ene armen som ned i den andre, dermed blir all påkjenningen på skruen benyttet til å skru den rundt istedetfor at noe av kreftene går til å bryte den sideveis. Gjelder spesielt dersom du har "ett eller annet" verktøy i bruk inni et borret hull i skruen. Herdede knekte verktøy er ikke enkle å borre ut etterpå......

Redigert av ok67 (see edit history)
Link to post

Det er mulig å løsne en brukket bolt ved hjelp av kjørner eller dor, slå bolten opp ute i kanten og selvfølgelig mot solen.

Bolten er oppe .......ved bruk av dor :flag: Det var faktisk en effektiv metode du foreslo der h2o. Med bestemte faste dunk (slik du beskriver) skrudde bolten seg opp sakte men sikkert. Til slutt kom bolten så langt opp at jeg fikk tak på den med en tang. Og da var jobben gjort.

 

Nok en gang......TUSEN TAKK for gode råd. Hva skulle en gjort uten Båtplassen :confused:

Redigert av "Mathilde" (see edit history)
Link to post

Hei.

 

Gratulerer med utført jobb. Dette minner meg på at jeg har en forsenket ca. 5mm stålskrue med vanlig spor som sitter bom fast i en aluminiumskonstruksjon. Har forsøkt med varme og spray av diverse type, men den sitter som . . Heldigvis er sporet uskadet.

 

I problemet ovenfor, var det små slag som løste problemet. Jeg har derfor tenkt å forsøke med en slagtrekker jeg nylig kjøpte inn. Er det noen som har erfaring med slike? Jeg kjøpte den hos Clas Ohlson og den virker solid med sine 1,5kg, og den dreier en skrue veldig lite pr. slag.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Som sagt så hadde jeg en knekt skrue i toppdekselet på min Suzuki, den stakk litt ut slik at jeg prøvde først å slipe et lite spor i skruen med Dremelen og deretter prøvde jeg med slagtrekkeren. Godset i skruen var for svakt slik at slagtrekkeren bare malte det sundt. Jeg endte derfor opp med å borre ut et hull i skruen og slo inn en umbrako bits. KOmbinasjonen av å slå inn bitsen løsnet nok mye på skruen i tillegg satte jeg på batteridrillen på største moment. Når den skru på skruer som sitter fast så blir den stående å banke og det løsnet skruen. Nå var ikke skruen min fasterustet, den hadde bare "skjært seg". Var innom Suzukipusheren i dag og fikk en ny skrue. Han var enig i at slike ting skal ikke skje på en ny motor, han ville forøvrig raportere det tilbake i systemet som en feil/mangel.

Link to post

Jeg har derfor tenkt å forsøke med en slagtrekker jeg nylig kjøpte inn. Er det noen som har erfaring med slike?

Jeg har benyttet en slik med godt resultat. Men det er endel saker å passe på: Bitsen du benytter må passe nøyaktig til sporet i skruen, og den bør være av god kvalitet forøvrig. I tillegg er det jo et spørsmål om hvor godt skruen sitter. Siden den bare er 5 mm tykk, er det jo en fare for at du bare skrur hodet løs fra stammen. Men i så tilfelle har du jo de andre mulighetene med å banke inn en unbraco, bore ut skruen osv igjen å forsøke.

 

Lykke til.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post

Bra at problemet er løst, men jeg vil likevel nevne en metode som jeg har brukt når skruer knekker under montering.

 

Bor først med en liten bor.

 

Deretter bruker man en større bor for moturs rotasjon. Når den tar tak kommer ofte skruen ut i en fei.

 

Enkelt og greit. (jeg har alltid vestrebor i verktøykassa) :wink:

Link to post

Hvorfor skruen skar seg og stod fast på en helt ny Suzuki har jeg tenkt å spørre forhandleren om :smash:

Ser desverre ut til at det brukes ymse kvaliteter av skruer, feks på min 05 Suzuki SV650 så ser jeg på div. forum at det klages over at det mange steder er brukt skruer og bolter av slett kvalitet.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Ser desverre ut til at det brukes ymse kvaliteter av skruer, feks på min 05 Suzuki SV650 så ser jeg på div. forum at det klages over at det mange steder er brukt skruer og bolter av slett kvalitet

Ja, skruene ser ut til å være i et materiale som ikke tåler alverden av mekanisk påkjenning. De har nok valgt en legering som ikke ruster og som ikke skaper galvanisk tæring på motoren. Så lenge de ikke sitter for fast så går det bra, men dersom en skrue har skjært seg eller av en eller annen grunn sitter fast, da kan du fort ha et alvorlig problem.......
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...