Jump to content

Oljeskift på FM'en og luftfilterspørsmål

Happy Skvett

Recommended Posts

Hei folkens!

Jeg planla oljeskift på en 85 modell FM 8-12 bensin i helga. Kjøpte båten nøkkelferdig i fjor sommer, så dette skulle bli første gangen. Tidligere motorer jeg har vært borti, har hatt et lokk på toppen der man etterfyller olje. Men det har ikke FM'en, ikke min i hvertfall :confused: Jeg var inne på tanken om kanskje å fylle på gjennom peilehullet men kom til at det må finnes en enklere løsning. Hadde en kar ombord som lette etter en slags inspeksjonsluke, uten det førte fram. Det er sikkert noen her på baaplassen.no som har som har gjort dette før og vet hvordan det skal gjøres? Ikke fant jeg oljefilter heller.

Så var det luftfilteret eller mangelen på dette. Forgasseren er ikke koblet til luftfilter og tydeligvis går det greit uten (nå er det heldigvis ren luft der jeg går med min båt :wink: ), men jeg har sett at andre i dette forum har "luftet" problemstillinger ang. luftfilter på FM-motorer, så det skal nok være et. Hvor får man tak i slik saker, hva kan jeg bruke?

mvh John Øivind

mvh john øivind

Tror ikke det er mange som har sett en FM med vanlig gear? De fleste (jeg har sett og hørt om) har jo et vribart propellanlegg.

Slik så min FM 8-12 ut - men den var da fra 1963........... :rolleyes:

Bilde

I venstre billedkant ser man - nedenfra og opp - (1) oljefilter med oljetrykksgiver - (2) selve oljetømmepumpe (fastmontert) det er den med tverrpinne øverst og så (3) oljepåfylling (stort rundt lokk)

Fatter ikke at du ikke har oljefilter på din FM......har du oljetrykkslampe / -varsel / manometer? Selve oljepumpa sitter i motorens forkant (nedi sumpen, selvfølgelig) rett bak svinghjulet.

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Ooops - kom kanskje i skade for å uttrykke meg litt skjevt. Det er selvflølgelig vridbart propellanlegg her også. Det var han jeg snakket med hos FM idag som kalte den for gearboksen.

Ellers så har jeg oljetrykkslampe, oljefilter fortsatt savnet. Jeg skal sette opp et søk neste gang jeg er i båten. Eller forresten, jeg ringer FM igjen.

mvh john øivind

Hej.Min FM motor har ochså bara vanligt backslag,Har letad efter vridbart propelleranlegg.

Har stor propeller.får advara alla om att hålla i sig när jag kör i gång,den marsjar 3 knop på tomgång.Går bra när vi är många i båten,hopplöst när man är själv,båten gräver ner sig vid 6,5 knop

Odd

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...