Jump to content

Skifte av vinduslister

Hank

Recommended Posts

Skal i gang med å skifte vinduslister i båten. De er av gummi med springlist i midten. Har ikke gjort dette før og trenger noen råd. Finnes det en link til skriftlige instruksjoner? Er dette noe man greit kan gjøre selv? Etter det jeg har skjønt trenger man i alle fall eget verktøy for jobben.

Hei.

Har nettopp gjort det samme selv.

Det må i alle fall være 2 stykker.Eg hadde sifaflex i pakninga før montering på vindu.

Tre et tau i sporet som skal inn til båtenskroget.

Vinduet legges på utsia og inn mot åpningen til vindu. Bruk 1 stk person( i mitt tilfelle kjæresten) til å dra i tauet mens du klemmer vindu på plass.

Litt vannskelig å forklare,men om du ikke har mange tommeltotter skulle dette gå bra. Klarte det på første forsøk selv :eek:

Etterpå tetta eg vindu med pakningsilikon ol.

Ps.med nye vindu ble dette veldig pent

2007-Uttern C56 Mercury F50 ELPT EFI

2004 -Shetland Family Four 18fot Mercury 135 ELPTO

Ops.

Glemte å si at låselist i midten må det brukes spesialverktøy. I mitt tilfelle ble båten slept til nærmeste bilglassforettning. De monterte lista på 5 minutter....

Verktøy til Maritim.no koster jo flere hundre....og kansje til bare en gang bruk..

2007-Uttern C56 Mercury F50 ELPT EFI

2004 -Shetland Family Four 18fot Mercury 135 ELPTO

Anbefaler deg enten å få lånt eller kjøpt i hvertfall den lille guide-redskapen for låselista. Vrien å få inn skikkelig uten. Dette utstyret får du som ett sett. For inføring av rute får du nærmest en tykk bøyd syl. Den kan du enkelt lage selv. For låselista er det litt mer vrient å lage noe selv. Det følger med løse insatser for forskjellige listeprofiler.

Som nevnt er det greit å være to, men du klarer det alene også. Virker sikkert bra etter trådmetoden, men jeg har aldri hatt noen problemer med å dra pakningen på plass rundt ruta med "sylen". Smør godt første med molykote 111 eller tilsvarende. Sett inn pakningene med skjøten opp og løselista nede gir minst sjanser for fukt inn er min erfaring. Tett skjøten oppe pent med litt silicone.

Er alt godt reingjort og lista av rette typen skal det tette godt av seg selv. Ser det er anbefalt sikaflex. Helt greit det om du er bombesikker på at vinduet ikke skal ut igjen i resten av båtens levetid!

Lagt til; Leste grundig gjennom jankospeeds oppskrift og ser at den ikke virker for min type list. Ikke mulig for meg å montere rute med list påsatt. Lista trykkes godt på skottet først. Deretter settes ruta i sporet sitt utenfra. Begynn i ett nedre hjørne. Trykk pakningen godt mot ruta etterpå, hele veien rundt slik at ruta er helt i bunnen av sporet sitt. Deretter settes låselista inn. Ca 5 minutters operasjon om en har gjort det før

Redigert av Sigurd (see edit history)

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...