Jump to content

Om båter, lengder og markedsføring

Kristina III

Recommended Posts

Hvilke faktorer er det enkelte båtfabrikanter benytter når de regner fra meter til fot og bruker dette i markedsføringen? Britiske eller norske fot?

Og hva er det de egentlig henviser til når de i spesifikasjonene oppgir lengde på båten? Bør det ikke være total lengde på båten med alt standardutstyr, f.eks. badeplattform. Bavaria f.eks. oppgir både lengde i vannlinjen og total lengde på sine båter.

Windy gjør ikke dette så vidt jeg kan se.

Windy 32 Scirocco er nøyaktig like lang (og litt smalere) som en Scand 29 Baltic ifølge Windy's egne tall. Men i år har Windy til og med klart å legge på enda en fot i markedsføringen og kaller den 33 Scirocco.... En båt på 9,68 meter?

Windy 28 Ghibli er en 26 foter. En Bavaria 35 Sport er både lengre og bredere enn en Windy 37 Grand Mistral.

Bør vi som forbrukere kreve at fabrikantene kun oppgir totallengde i meter i markedsføringen av sine båter?

Man er forpliktet til å angi lengden som totallengde fra tuppen av baugspydets fenderlist til ytterste ende av badeplattformen. lengden oppgis i meter.

Norske fot brukes ikke. Når noen angir fot kan du være sikker på at det er 30,48cm som menes.

At båtnavnet ikke gjenspeiler faktisk lengde er det ingen lov mot. Lager jeg gummijoller og kaller den Rubber 29, betyr ikke det nødvendigvis at den er 29 fot. Ikke at den er 2,90 meter heller.

Lotus

Hvilke faktorer er det enkelte båtfabrikanter benytter når de regner fra meter til fot og bruker dette i markedsføringen? Britiske eller norske fot?

Og hva er det de egentlig henviser til når de i spesifikasjonene oppgir lengde på båten? [...]

Jeg tviler litt på at du får noe enkelt svar på dette, men med hensyn til hvilke føtter som brukes så er det vel vanlig at norske forhandlere bruker samme fot som produsenten - og produsenter i andre land bryr seg fint lite om den norske foten.

For dem absolutt vil vite slikt:

• Britisk fot (imperial foot) er 30,48 cm
  • Norsk fot er 31,374 cm
  • Dansk fot er 31,39 cm
  • Svensk fot er 29,69 cm
Fornuftige mennesker bruker meter i stedet for føtter. :yesnod:

I reklamen legger man ofte vekt på de største tallene og oppgir største lengde. Her tar man med alt som er skrudd fast og stikker ut, f.eks. baugspyd, ankerrulle og badeplattform. Dette målet er relevant ettersom det angir den plassen båten faktisk tar, f.eks. i en havn. Et annet viktig mål er skroglengde hvor alt som er løst eller bare er skrudd fast ikke skal måles. Dette er er et viktig mål for tollvesen og sjøfartsdirektoratet, og avgjør om båten krever sertifikat og om den må registreres i skipsregisteret. Dermed er dette målet i en del tilfeller svært relevant for forbrukere. (10, 12 og 15 meter er nøkkeltall for skroglengde på fritidsbåter.)

Lengden på vannlinjen er interessant for å anslå skrogfart for fortrengningsbåter, men det er for øvrig et upresist mål.

Redigert av Sjøtummel (see edit history)

Windy 32 Scirocco er nøyaktig like lang (og litt smalere) som en Scand 29 Baltic ifølge Windy's egne tall. Men i år har Windy til og med klart å legge på enda en fot i markedsføringen og kaller den 33 Scirocco.... En båt på 9,68 meter?

Windy 32 og Windy 33 Scirocco har ikke samme skrog. Skroget er forlengetakter, steglistene er flyttet og badeplatformen er ny. Totallengden på 33 Scirocco er ca. 10,07 meter. teknisk spesifikasjon på windy.no er ikke oppdatert - der står det 9,68 fortsatt. I siste brosjyra er det oppdatert.

Samme operasjon er gjort på 35 Khamsin.

Windy 37 Grand mistral har total lengde på 36,7 fot. Lengden i meter er 11,14 meter.

Windy 33 Scirocco

Bilde

Windy 32 Scirocco

Bilde

Windy 28 8.45 m lang, eller 27,9 fot som Windy skriver på sin hjemmeside. Jeg tror ikke denne båten noen gang har vært 26 fot.

Andre rare eksempler: Nidelv 320 har en total lengde på 34,5 fot.

Nidelv 300 er 30 fot totallengde, men da med et baugspyd på 1,5 fot.

Det er jo ikke verre enn å lese brosjyrer og annet litt nøye ... så ser man jo fort hva den opplyste lengden relaterer seg til. Trenden er vel å bruke LOA for alt det er verd, og det er jo litt synd, men når man vet om det så blir man jo ikke lurt. Av andre enn seg selv, kanskje? Best hadde det vel vært, om produsentene kunne oppgi både LOA og LH. Så kunne de muligens også hatt en egen rubrikk for "derav integrert badeplattform X fot/meter" ...

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Ett godt eksempel her er Skilsø 975 som er identisk med loa. Den het bare det, ikke noe fot-betegnelse. Så kom det en oppgradert versjon som fikk navnet Skilsø 33. Lengden på badeplattformen var øket med 15 cm, slik at loa ble 9,90 m, altså 32, 48 fot! Det kaller jeg å lure oss båtkjøpere for å være helt ærlig.

Jeg syns både badeplattform og baugspyd bør telle med - de har jo en praktisk misjon som verdsettes.

Egentlig er det rart at båtfolk er så opptatt av lengden. Det er få som spør hvor bred eller høy båten din er? Og volum er et ikke eksisterende begrep for lystbåter. Uansett om man bruker fot eller meter, teller med utvekster foran og bak, så kan ikke en båt vurderes ene og alene etter lengde.

Som ellers – velger man en sexy variant, må man gjerne forsake det praktiske :wink:

Egentlig er det rart at båtfolk er så opptatt av lengden. Det er få som spør hvor bred eller høy båten din er? [...]

Å jo da, jeg betaler for båtplass i breddemeter, og må passe like mye på fri seilingshøyde som jeg må tenke på hvor dypt det er.

Å jo da, jeg betaler for båtplass i breddemeter, og må passe like mye på fri seilingshøyde som jeg må tenke på hvor dypt det er.

Og utgifter til opplag blir regnet ut etter lengde x bredde og er båten høy (har mast) så må den (masten) taes ned og settes opp igjen og takstameteret går.......!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Disse "føttene" i navnet er vel egentlig brukt for å plassere båtene i et "segment" i markedet. Comfortina 32 er med sine 9.50 m. egentlig en 31-foting. Den er omtrent like lang som en Bavaria 30 som er 9.45 m.

Når First sier 31.7 så opplyser de vel egentlig at det er en mer sportslig båt i 30-fots segmentet. Den er jo 32.3 fot.

er gjort på 35 Khamsin

Denne er god. Her kan man velge lengde selv. Et sted mellom 35 og 50 fot.

Store Norske Kullseilingskompani.

Min båt heter Bayliner 2455. Det vil si 24 fot. Dersom man ser på nettet betegnes denne båten som 25 - 26 fot. Da regner jeg med at de har tatt med både baugspyd og badeplattform(ca en fot hver). Da jeg tittet i båtkortet står det at den er 23 fot. Regner med at det bare er en skrivefeil. Hvordan skal båten måles? Er lengden på båten den plassen den tar uten baugspyd og badeplattform eller skal jeg legge målbåndet langs fenderlista? Skal badeplattform og baugspyd tas med i lengden? :confused:

Det må da være mulig å drikke alkohol uten å ha det moro???

Ny Flem.jpg

Ja det er fort å surre her - og mange gjør det selv om de kan kalkulatoren.

Man trenger ikke gå lengre enn litt lengre opp i denne tråden før man finner eksempler med regnefeil.

Så lenge man bruker desimal henvises det til titallssystemet bak kommaet. Fot og tommer bruker noen å skrive slik: 32'3"

Men titallsystemet gjør sitt inntog og kommer nok også til båtmiljøet. Jeg prøvde å antyde meter som lengdeangivelse her på baatplassen.no - men vi er visst ikke moden for det enda...

Jeg har aldri forstått dette med fot og desimaler.

Består ikke en fot av 12 tommer da?

Jovisst, og dermed frå vi to skriveformer som er vesentlig forskjellig fra hverandre.

Desimaler er desimaler. Skriver vi 32,5 fot mener vi 32 og en halv fot, og det er det samme som 32 fot og 6 tommer. Det siste kan også skrives som 32' 6" og da er ikke veien lang til skrivefeil som 32,6 og den elendighet og ulykke slikt kan føre til. :rolleyes:

Men titallsystemet gjør sitt inntog og kommer nok også til båtmiljøet.

Franske Alubat lager jo modeller som Cigale 14 og Cigale 16 og den som tror at det er fot får seg en overraskelse. :wink:

Det mest håpløse er en lang rekke skjemaer som angir lengde i fot og bredde i meter.

Redigert av Sjøtummel (see edit history)

Denne er god. Her kan man velge lengde selv. Et sted mellom 35 og 50 fot.

:confused: Den kommentaren forstod jeg ikke.

Ellers er jeg ikke så veldig opptatt av betegnelsen på båten. Nidelv 690 er 7,14 meter lang - det skjedde i de dager da badeplatformen ble forlenget - men navnet ble ikke endret. Men vi var fornøyd med båten allikevel vi. :yesnod:

I ett eller annet land finnes da "50 vinden" :lol:

Det er riktig det ja..

KHAMSIN KHAMSIN (Arabic for fifty ), a hot oppressive wind arising in the Sahara. It blows in Egypt at intervals for about fifty days during March, April and May, and fills the air with sand.

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...