Jump to content

Hvor stor størrelse på forbruksbank?

SeaMaster175

Recommended Posts

Skal kjøpe to nye batterier til forbruksbanken. Det vi kommer til å ha av elektrisk utstyr er:

- 4 lanterner

- 5 belysningslamper

- Trykkvannspumpe

- 2 lensepumper

- Diverse instrumenter

- Ekkolodd

Dette vil anskaffes innen kort tid:

- 2 vindusvisker

- Kjøleskap

Hvor stort tror dere hvert forbruksbatteri trenger å være?

det er ikke så enkelt og svare på siden du ikke sier noe om hvor lenge du skal ligge uten og ladde dem opp i min gamlebåt var det 1 batteri på 180AMP til forbruk og det holt i massevis på et døgn eller to nå har jeg 2 på 200amp hver da er det dieselvarmer i tillegg det varer lenge

det er ikke så enkelt og svare på siden du ikke sier noe om hvor lenge du skal ligge uten og ladde dem opp i min gamlebåt var det 1 batteri på 180AMP til forbruk og det holt i massevis på et døgn eller to nå har jeg 2 på 200amp hver da er det dieselvarmer i tillegg det varer lenge

Det glemte jeg å skrive. Skal ligge ute i max 2 dager vil jeg tro...

Normalt forbruk pr. døgn var i fjor ca 40ah, på den delen av sesongen hvor varmeapparatet ikke var i bruk (den første helgen i juli som du sikkert husket). Da snakker vi om 85L kjøleskap, Wallas kok, septikkpumpe, trykkvann, radio og diverse lyspunkter. Kjøleskapet er selvsagt største forbruker, tipper rundt 75%

Kalde kvelder krever sitt om du har tenkt deg et varmeapparat. Denne helgen lå forbruket på ca. 80 ah i døgnet, med et varmeapparat som gikk 16 timer/døgn. Forbruket av lys øker selvsagt med mørke kvelder.

Med din oversikt over utstyr vil 2 stk normale 115 ah batterier være tilstrekkelig og med god sikkerhetsmargin, vil jeg si.

Mvh. BEG

Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil.

Med 2x 115Ah så greier du nok glatt tre døgn med det oppsettet, kanskje også litt mer. Så noe mer enn det tror jeg ikke dere skal tenke på. Det er jo i praksis bare det kommende kjøleskapet som trekker noe videre av det du har skissert opp.

Jeg har for øyeblikket kun 1x 105Ah forbruk (som heller ikke er i særlig god form), og med et Supercool kjøleskap som trekker litt mer enn et kompressorskap så holder dette max ett døgn før jeg må skru av kjøleskapet. Dette har egentlig ikke vært noe stort problem. Men siden det batteriet jeg har likevel begynner å vise tegn på å være utslitt så er planen å skifte dette ut med 2x110 eller 115Ah i løpet av sesongen. Så da regner jeg med å ha mer enn nok til mitt forbruk.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

husk at når instrumenter, lanterner osv. er idrift, er også motoren i drift. Dermed trenger dere ikke tenke på forbuket her.

Vindusviskere og lensepumpe behøver dere heller ikke dimensjonere banken for, når dere sitter lensevakt på trebåter er vel landstrøm tilkoblet, og springer båten lekk på tur, er vel motoren i gang.

Jeg vil si 1x100aH med økning til 2x100aH ved installering av kjøleskap. Velg et skap som bruker lite strøm ( DANFOSS BF35 kompressor, god isolering ) Har selv et engel skap, ubrukelig til mitt behov. Sluker strøm ( men var gratis )

Jeg kjører dette på helt maks når motoren er i gang, eller landstrøm er tilknyttet. Deretter setter jeg thermostaten helt på minimum, for å spare strøm.

Suzuki

No boat needed..

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...