Jump to content

GPS input til "Opplev Norge"

olpi

Recommended Posts

Hei!

Har programmet "opplev norge" (skal ikke bruke det til navigering i båt  :lol:).

Tenkte å koble inn GPS til programmet. Min nye laptop har 3 USB innganger som er definert som com5, com6 og com7, men i programmet kan kun com1 til com4 velges. Noen ide om hvordan jeg kan fikse dette??

Benytter WIN XP.

GPS`en som ble kjøpt for snaue 1000-lappen fra ELFA fungerer forøvrig utmerket til Fugawi og C-map ECS. Disse programmene kommer opp med valg for f.eks com6 som jeg benytter når GPS er innkoblet.

:cheers:

Hei!

Under innstillinger - kontrollpanel - datamaskinbehandling - enhetsbehandling, kan du finne en oversikt over alle enheter på pc'en og hvilke utganger de evt er knyttet mot.

Da kan du gå inn og endre USB-portens COM-referanse. Det kommer opp flere advarsler mot

å gjøre dette, men det fungerer. Det som kan være greit å sjekke er om det er andre viktige funksjoner som nytter den COM-porten du setter USB-porten som. Da kan det lønne seg å velge en av de andre.

Lykke til!

:lol:

Geysir

Hei!

Under innstillinger - kontrollpanel - datamaskinbehandling - enhetsbehandling, kan du finne en oversikt over alle enheter på pc'en og hvilke utganger de evt er knyttet mot.

Da kan du gå inn og endre USB-portens COM-referanse. Det kommer opp flere advarsler mot

å gjøre dette, men det fungerer. Det som kan være greit å sjekke er om det er andre viktige funksjoner som nytter den COM-porten du setter USB-porten som. Da kan det lønne seg å velge en av de andre.

Lykke til!

:drink:

Geysir

Hei og takk for tips!

Har gjort det på den måten tidligere for å forandre com nr. på serieporter. Det er riktig som du sier at man får advarsler når man gjør denne manuelle justeringen. Det er ikke uten grunn og jeg fikk skikkelig problemer etter å ha gjort det en gang. Fikk ikke opp pc`en i sikkerhetsmodus en gang og måtte installere win 98 på nytt. Jeg hadde manuelt byttet slik flere ganger tdiligere bl.a. for å ordne opp i interuptkonflikter. Det har alltid gått greit inntil den en gangen som sagt. Etter nå å ha kjøpt ny laptop som fungerer prikkfritt, tenkte jeg kanskje det var en måte å endre det på i "opplev norge" programmet istedet.

Tenkte å bli flinkere til ikke å fikle så mye med oppsettet i maskinen... .

Får se hvor lange jeg klarer det  :lol:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...