Jump to content

Motortemperatur og oljeskift

NW390

Recommended Posts

Normal driftstemperatur.

Her kommer jeg til å slite litt.... jeg oppnår ikke normal driftstemperatur uten at motoren belastes, tor jeg da(etter en halvtime på tomgang kan jeg knapt se det på tempmåleren, begynner på 40°C)... Da må jeg nok vente til jeg er på sjøen før jeg kan skifte olje...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

.... jeg oppnår ikke normal driftstemperatur uten at motoren belastes, tor jeg da(etter en halvtime på tomgang kan jeg knapt se det på tempmåleren, begynner på 40°C)...

Men er dette bra da??

Er kjøleanlegget kraftig overdimensjonert, eller henger termostaten?

Du må belaste motoren opp til skikkelig driftstemperatur for at disse vaccum sugerene skal virke optimalt. Selv om du skulle komme opp i 85 `C på vannet så trenger motoren å gå en stund på denne driftstemperaturen før oljetemperaturen kommer etter...så ta deg en liten tur på fjorden først :smiley:

Men er dette bra da??

Er kjøleanlegget kraftig overdimensjonert, eller henger termostaten?

Dette er vel normalt for de aller fleste dieselmotorer. De kan gå i timesvis på tomgang uten å få opp tempen, de må rett og slett ha motstand (jobbe litt) for å bli varme. Det er vel også derfor dieselmotorer soter ned hvis de går for lenge på tomgang, tempen blir rett og slett for lav. Så jeg tviler sterkt på om noe er galt på kjølesiden her, helt normal oppførsel etter mitt syn!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

ikke risikerer at plast slangen smelter og blir liggende igjen

den pumpen jeg kjøpte (på Maritim) har en metallspilet/wiret avslutning på en 70-80 cm slik at den delen jeg putter ned uansett vil være mulig å få opp (kanskje litt plast dekke i verste fall smelter, men har ikke opplevet dette ennå selvom den er brukt på både varme biler og båtmotorer).

Hei

Husk ivertfall på å la motoren stå stille en stund etter skikkelig tur på fjorden, så du ikke risikerer at plast slangen smelter og blir liggende igjen i bunnpannen.

Smaapala.

Advarselen fra Smaapala skal man ikke kimse av. Har selv gått på den "blemmen" :headbang: Slangen smeltet, men ble heldigvis med opp igjen i en tynn tråd.

Redigert av "Mathilde" (see edit history)

Dette er vel normalt for de aller fleste dieselmotorer. De kan gå i timesvis på tomgang uten å få opp tempen, de må rett og slett ha motstand (jobbe litt) for å bli varme. Det er vel også derfor dieselmotorer soter ned hvis de går for lenge på tomgang, tempen blir rett og slett for lav. Så jeg tviler sterkt på om noe er galt på kjølesiden her, helt normal oppførsel etter mitt syn!

Den temperature det siktes til her er vel kjølevannstemperaturen. Dersom den ikke kommer opp i nærheten av sin normale arbeidstemperatur, er det noe galt med termostaten, og motoren kan sote.

Hvis smøreoljetemperaturen blir liggende langt under sin normale arbeidstemperatur, er det noe galt der også.

I begge disse systemene reguleres væsketemperaturen av termostat. Nå er slike termostater såkalte proporsjonalitetsregulatorer. Dvs. at så lenge belastningen på motoren er lav, vil væsketemperaturen vise et avvik, f.eks. 4-5 grader for lavt, mellom ønsket og virkelig temperatur.

Hvis du kjører med ekstrem lav temperaur på smøreoljen, blir dens viskositet for høy, og det gir dårligere smøring av lagrene. I verste tilfelle kan de brenne (lagermetallet kan smelte altså).

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...