soloraid Startet 24.April.2006 Link til dette innlegget Startet 24.April.2006 Hei! I motsetning til eieren av "Motkonasvilje" etc, har jeg en kone som nå er meget ivrig på den nye båten vår. Hennes store ønske nå er å komme seg ut på shopping for å finne alt mulig uknuselig utstyr til båten, kopper, tallerkener etc. Noen som kjenner til hvor man bør gå for å finne det mest "brukandes" utstyret av slikt ? _______ Soloraid Sitér dette innlegget Link to post
M/S Bastard Svart 24.April.2006 Link til dette innlegget Svart 24.April.2006 Her for eksempel. Kjøper man en eller to slike malamin startpakker kommer man ganske greit ut av det Sitér dette innlegget Link to post
Geir Kallevik Svart 24.April.2006 Link til dette innlegget Svart 24.April.2006 (redigert) Anbefaler henne å ta turen innom en caravan foretning. Har stort sett det samme vareutvalget, men til hyggligere priser Redigert 24.April.2006 av Scand Atlantic (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
submiss Svart 24.April.2006 Link til dette innlegget Svart 24.April.2006 (redigert) Jeg var og handlet sist uke, eller supplerte fra i fjor, er vel rettere å si Synes det er bra utvalg i kopper og tallerkener i vanlige møbel-/utstyrsbutikker, der får man mye fint og sommerlig i hardplast. Jeg fant mye flott til båten vår hos møbelkjeden Living. Ser dere bor i Hordaland, og Living har avdeling i Rådal og på Ulset leser jeg av telefonkatalogen.no. Og hos utstyrskjeden Princess fant jeg brikker, løper, tørkehåndklær, grytekluter og puter med maritimt motiv (anker)! Du får også tipse henne om at hun - ved å sende en IM til Ingar - kan få tilgang til Rosa sider her inne på båtplassen, der vi damer hjelper hverandre med råd og tips Redigert 24.April.2006 av submiss (see edit history) Sitér dette innlegget How is education supposed to make me feel smarter? Besides, every time I learn something new, it pushes some old stuff out of my brain. Remember when I took that home winemaking course, and I forgot how to drive? - Homer Simpson submiss blog Link to post
Krapyl Svart 24.April.2006 Link til dette innlegget Svart 24.April.2006 Sånne kopper og pletter med "maritimt" preg? Sånne med bilder av tau og ankre? Nei takk. Man må kunne dekke et bord. Til seks ombord hos meg. Det får være grenser. Middagstallerkener, vinglass og vannglass har jeg handlet på Ikea. God kvalitet og så billig at det ikke gjør noe om man knuser noe. Alt av bestikk kommer fra Raadvad. Frokostservise er riktig nok i plast. Kjøpt på Imerco. Kjøkkenredskap kommer stort sett fra Raadvad og Eva-trio. Det finnes ingenting utrangert hjemmefra. I gryteskapet har jeg, etter opprydding, tre ildfaste former, stor og liten stekepanne samt stor og liten kjele. Sitér dette innlegget Store Norske Kullseilingskompani. Link to post
Suzuki Svart 24.April.2006 Link til dette innlegget Svart 24.April.2006 Fordelen med enden av disse " maritime " sakene, er at middagstallerkene er ovale. Veldig kjekt for oss med ikke alt for store gryteskap, og heller ikke alt for store salong / utebord. Forøvrig vil jeg anbefale Krapylet å tømme gryteskapene før Færder`n påbegynnes. 25kg ildfaste fat, gjør antagelig ikke C32`an kjappere i lett vind akkurat. ( lettvektsanker i aluminium, samt 30m 6mm spectra ankerline, regner jeg med er innhandlet allerede ?? ) Forøvrig skys ekte glass / keramikk som pesten ombord hos oss. Kan gi ganske utrivelig resultat om noe av dette kommer på vidvanke i litt sjø. For ikke å snakke om når en Scand Baltic passerer i fint driv, samtidig som kapteinen på Initium nyter en treretters, inkl. vin og aquavit. Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
Sofaseileren Svart 24.April.2006 Link til dette innlegget Svart 24.April.2006 Jeg sverget i utgangspunktet til at alt skulle være uknuselig.... Det er bare at feks. vin/ankerdram i plastglass er å blir nedtur . Ikke minst, den lille "skålen", etter en vakker dag på sjøen, og ungene sover og kartongen funnet fram, mister liksom snerten med plastglass..... Så visse ting kommer til å være knusbart hos oss i framtiden, og med omsorgsfull stuing regner jeg med at knuserisikoen ikke er større ombord enn hjemme. Men alt annet en vin og drammeglass forblir i uknuselig materiale, det samme gjelder vinembalasjen. Sitér dette innlegget Link to post
Krapyl Svart 24.April.2006 Link til dette innlegget Svart 24.April.2006 Har tatt mine forholdsregeler. Jeg har lempet så mye ved ut av båten, at jeg kan tillate meg litt vektmessige utskeielser. Videre har jeg tatt på land Alessi vinopptrekkeren og erstattet den med en sammeleggbar Pulliups. en Scand Baltic passerer Ja de kan ødelegge ethvert måltid. Sitér dette innlegget Store Norske Kullseilingskompani. Link to post
tuffff Svart 24.April.2006 Link til dette innlegget Svart 24.April.2006 Porselen og glass ombord hos oss. Melamin og biffkniver er en dårlig kombinasjon. Alt naturligvis stuet og stemplet under gange, men kommer det en (gjøk?) med enorm hekksjø midt under måltidet, så kan det naturligvis bli litt hektisk. mvh tuffff Sitér dette innlegget Link to post
Lillefix Svart 24.April.2006 Link til dette innlegget Svart 24.April.2006 Vi har kjøpt det vi trenger på Ikea. Men synes det var litt stusselig å drikke ankerdrammen av rosa plastkopper Kapteinen fekk ankerdrammeglass i messing fra fruen til jul........ Men på Clas Ohlson har de glass til alle anledninger i hardplast. Har ingen erfaring med desse men såg at det var en overkommelig pris. Sitér dette innlegget Det finnes alltid noe å glede seg over! Link to post
Krapyl Svart 24.April.2006 Link til dette innlegget Svart 24.April.2006 (redigert) drikke ankerdrammen Inntas fra dertil bestemte glass fra Holmegaard. Jeg tillater meg å være pirkete på enkelte punkter. Jeg glemte: Det eneste brukte jeg har er kopper fra Statoil og Hydro/Texaco som er gått ut på dato. Veldig fine å ha i sittebrønnen under seilas. De er nesten halvplanersikre. Redigert 24.April.2006 av Krapyl (see edit history) Sitér dette innlegget Store Norske Kullseilingskompani. Link to post
Suzuki Svart 24.April.2006 Link til dette innlegget Svart 24.April.2006 ja; ankerdram og vin, nytes i ekte glass-glass. Ellers ser jeg behovet for stadig mer uknuselige saker ombord, med det salget som er av bølgekraftverk. Kanskje tallerker av stål er tingen ? Så kan man bare levere de inn til biloppretteren etter årets sesong, for oppretting og shining ? Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
tuffff Svart 24.April.2006 Link til dette innlegget Svart 24.April.2006 Inntas fra dertil bestemte glass fra Holmegaard. Jeg tillater meg å være pirkete på enkelte punkter. Enig! Øl direkte fra boks eller helst flaske, vin fra stetteglass, og dram fra drammeglass - ikk'no' plastdrikkebeger ombord hos oss. :nono: Har akkurat montert flaskeholdere med sånn drammetappetut - er dog litt usikker på om de overlever slag i litt sjø. Det vil imidlertid tiden vise. mvh tuffff Sitér dette innlegget Link to post
Sofaseileren Svart 24.April.2006 Link til dette innlegget Svart 24.April.2006 Løsningen er salongbordplate i syrefast stål, gyro-montert, stanset ut ala eldre amerikanske fengselstallerkner. Kan enkelt demonteres etter middagen, og slepes bak båten for rengjøring . Sitér dette innlegget Link to post
Suzuki Svart 24.April.2006 Link til dette innlegget Svart 24.April.2006 tja, kanskje løsningen er å innføre et eget halvplaner-sertifikat. Dermed kan alle som ikke er i stand til å håndere " særs farlig og skadelig redskap " nektes med loven i hånd, til fryd og gammen for andre som ferdes på sjøen ? Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
Sofaseileren Svart 24.April.2006 Link til dette innlegget Svart 24.April.2006 Vel drastisk Suzuki. Innside informasjon fra den rødgrønne regjeringen tyder på at de går for et ferdselsforbud for halvplanere enkelte tidspunkt på døgnet, som tiden rundt rundt frokost, lunch og middag. I tillegg vil det bli innført ferdselsforbud nattestid. Dette er langt mer enkelt å administrere enn sertifikatplikt. For spising utenom de faste måltidstidspunkter heises et flagg med motiv av kniv og gaffel. Det fører til forbud mot mer enn 3 knops maks fart i nermeste område, for enkelte fartøyer. Liste over hvilke fartøyer som er definert som halvplanere kunngjøres senere. Sitér dette innlegget Link to post
Krapyl Svart 24.April.2006 Link til dette innlegget Svart 24.April.2006 Innside informasjon fra den rødgrønne regjeringen Og det inngår i samme lekkasje av nyheter at de som fører slike farkoster må være medlemmer i Norsk sammenslutning av Brøytebilsjåfører. Sitér dette innlegget Store Norske Kullseilingskompani. Link to post
Sofaseileren Svart 24.April.2006 Link til dette innlegget Svart 24.April.2006 Og det inngår i samme lekkasje av nyheter at de som fører slike farkoster må være medlemmer i Norsk sammenslutning av Brøytebilsjåfører. Min kilde sier at dette kun er delvis riktig. Det var diskutert, men er nå tatt ut av forslaget. Begrunnelsen for å ta dette ut var at ved krav om medlemskap i en såpass sterk interesseforening, ville eierne av disse båtene kunne få gjennomslag for et krav på vederlag for brøyting av kysten på sommerstid. Sitér dette innlegget Link to post
Suzuki Svart 24.April.2006 Link til dette innlegget Svart 24.April.2006 Ettersom det nok er definert som hobby, kan inntektene holdes lave ( og dermed skattefrie ) Forøvrig anbefales Krapylet å se på og hente inspirasjon i arvingenes utvalg av dekketøy. En sånn kopp med blylodd i bunnen og lokk og tut på toppen, er garantert helt halvplaner-sikker. Koster bare en slant, på dertil passende handelssted. Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
Sofaseileren Svart 24.April.2006 Link til dette innlegget Svart 24.April.2006 Forøvrig anbefales Krapylet å se på og hente inspirasjon i arvingenes utvalg av dekketøy. En sånn kopp med blylodd i bunnen og lokk og tut på toppen, er garantert helt halvplaner-sikker. Koster bare en slant, på dertil passende handelssted. Takk..... Der berget du oss tilbake til Topic... Sitér dette innlegget Link to post
Faxen Svart 24.April.2006 Link til dette innlegget Svart 24.April.2006 Det fører til forbud mot mer enn 3 knops maks fart i nermeste område, for enkelte fartøyer. Liste over hvilke fartøyer som er definert som halvplanere kunngjøres senere. Er def. av "nærmeste område"= 12 nautiske?? Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
Sofaseileren Svart 24.April.2006 Link til dette innlegget Svart 24.April.2006 Er def. av "nærmeste område"= 12 nautiske?? Har du også "innside connections" Faxen? Fikk følgende svar når jeg la inn spørsmålet: "Et sammenbrudd i forhandlingene med våre naboland kan gjøre at man må redusere forbudssonen til 12 nautiske mil". Sitér dette innlegget Link to post
Eline Svart 24.April.2006 Link til dette innlegget Svart 24.April.2006 Hos oss har vi også vært hos IKEA og handlet til ny båt! Var lei av å ha anker og ratt på absolutt alt ombord i den gamle båten, så vi ble enig om at det trenger vi faktisk ikke for å bli minnet om at vi er ombord i en båt! Plast er heller ikke noe spesielt hyggelig å spise av, så vi fant ut at vi kom billig og bra ut av det ved å ta en tur til IKEA. Da har vi råd til å knuse noe uten at det gjør noe. Så langt har det gått bra! Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 24.April.2006 Link til dette innlegget Svart 24.April.2006 Da har vi råd til å knuse noe uten at det gjør noe. Så langt har det gått bra! Råd til å knuse er vel det minste problemet i denne sammenhengen. Glasskår overalt, kutt, sår og griseri er vel hovedgrunnen til at de fleste velger melamin og denslags vil jeg tro. Det er i alle fall mine argumenter for å velge kunststoffer i denne sammenheng. Ellers så selges det jo porselen og glass til båt som visstnok skal tåle nesten alt (Schooner serien bl.a.), men det koster også deretter... Må også få si meg enig i dine tanker rundt diverse artikler med maritime motiver på. Har aldri skjønt helt grunnen til at det skal være bilder av anker og ratt på hver minste lille ting ombord.... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
bliss X Svart 24.April.2006 Link til dette innlegget Svart 24.April.2006 minner meg på ... Hvor får man tak i ankerdramglass i messing? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.