Jump to content

Lakkering av ventildeksler

Tor_K

Recommended Posts

Hei!

Jeg har fått tak nye ventildeksler til min 5,7 liter GM bensinmotor.

Dekslene er ulakkerte -bart stål- og skal lakkeres.

Så er det dette med temperaturen da. Hvor høy kan den være i lokkene? 50-60 grader?

Med andre ord: Kan jeg bruke Begalac eller Hammerite?

Jeg har allerede prøvd lakk på srayboks som tåler 150 grader (Biltema), men den går av når man skraper i den med neglen. Jeg kommer derfor til å vaske den av og starte på nytt!

Jeg innbiller meg at det uansett blir bedre om jeg bruker en lakk som smøres på. Eller er det bare synsing?

Har noen av dere gode -og holdbare- råd?

På forhånd takk!

Hilsen

Tor

Bengalakk er sikkert greit, jeg er maler, men har lite erfaring med malingsprodukter når det kommer til salt, olje, bensin eksos osv...

Men en ting er hvertfall helt sikkert, og det er om du går over litt med sandpapir, så holder det mye lenger. Sørg for at du matter ned metallet, eller få lagd litt riper i det... Bengalakk dekker ujevnheter og riper, med mindre de er for grove/dype.

Ellers er det mange produkter som er bra. Panserol er også en god maling til metall, og som har litt rusthindrende egenskaper. Ellers så har jeg best erfaring med å legge på et strøk med Owatrol mot rust først. Isolerer godt mot fukt og luft, og er fin å male på. Ellers kan du også tilføre Bengalakken litt Owatrol også, så får den finere flyt, og motstandsdyktig mot rust.

Men som malere generelt sier, maling på metall er no dritt ;) Uforutsigbart matriale..

Hadde for noen år siden en lengre prat med en av Jotuns eksperter på området da jeg skulle marinisere og lakkere en bilmotor. Hans råd var krystallklart (i alle fall om en bruker Jotuns produkter) og det var grunning med Antipest og HardTop som toppstrøk. Kanskje litt "overkill" for et par ventildeksel..... Fungerte veldig bra på min motor, ingen misfarging eller avskalling med unntak av et par mindre områder på turboen der det ikke var plass til vannkjøling.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...