Jump to content

Mye nytt fra Volvo Penta


Ingvar J., Redningsselskapet

Recommended Posts

Hei, alle sammen!

 

Her er litt Volvo Penta nytt på morgenkvisten. Legg spesielt merke til aluminiums - femmeren. Du finner flere opplysninger på nettsidene til Volvo Penta.

 

Season of launches for Volvo Penta

 

By IBI Magazine

 

Volvo Penta is claiming that 2003 will be the company's most intensive launch year to date with four new diesel engines, two Aquamatic Duoprops, one new Saildrive, new propellers and a newly developed electronic platform, to be unveiled by the company.

 

To debut at this year's winter boat shows will be the newly developed D4 and D6 diesel engines with electronic engine control, common-rail direct fuel injection, four-valve technology and turbochargers.

 

Both are available with a new Duoprop DP drive exclusively developed for the D4 and D6.

 

Also on show will be the Volvo Penta D3, a five-cylinder diesel engine constructed completely in aluminium. With its low weight of just 215 kg and high output of 130hp or 160hp, the D3 is designed principally for sports boats up to 8m in length.

 

Two years ago, Volvo Penta launched the D2-55 for sailing boats. Now, the company is launching the new D2-75, which is basically the same engine supplemented with a wastegate turbocharger and charge-air cooler.

 

Volvo Penta also says that its 12 litre D12 engine, launched in 2000, has been equipped with the manufacturer's new Electronic Vessel Control (EVC) platform, which comes with a new instrument and display series. The system comes in two versions: one with an electronic engine control unit adapted for larger boats, and one with a traditional mechanical control unit for smaller boats.

Ingvar Johnsen, Redningsselskapet.

Link to post

Jeg må si meg meget lite imponert over de større nyhetene fra VP...

 

Den nye D6 er 172kg(!) tyngre enn forgjengeren KAD300 og har 1.9l mer volum (5.5l mot 3.6l). Og hvilken effektøkning har de fått til med 1.9l mer volum ? Jo, fantastiske 25hk...

 

Til og med den nye D4 med 210hk er vesentlig tyngre (og har større volum) enn KAD300 som har 75hk mer.

 

Hva er det de driver med ? Trenden går da mot lettere dieselmotorer med høyere effektuttak for bruk i stadig mindre og raskere båter. Hydrolift bruker Steyr-motorer i S-24, en 240hk 6-sylindret Steyr med Bravo I drev veier 435kg. VP D4 210hk 4-sylindret med DP drev veier 644kg. Ikke spesiellt konkurransedyktig.

 

Den eneste nye motoren som er nogenlunde på linje med konkurrentene vektmessig er D3. De burde kanskje vurdere å bygge D6 i aluminium også og heve effekten til omtrent 400hk.

Link to post

De vet nok hva de driver med. Lett vekt er ikke bare av det gode. Man må ha litt gods i steikepanna for å steike biffen på sterk varme. Det samme gjelder for en dieselmotor. 60% av energien i drivstoffet går over i varme - på de beste dieselmotorene. Her finnes det ikke et ord som heter en liten overoppheting slik som i bensinmotorverdenen. En liten overoppheting i dieselmotorverdenen heter katastrofe. Man må ha litt gods for å forhindre denne katastrofen. Å balansere på en knivegg er ikke alltid den beste løsningen. Effekt, vekt, turtall, sylindervolum, levetid - en del  gamle regler har fortsatt gyldighet.

 

Lotus

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...