Jump to content

Utvidelse av forbruksbatteribank - kabeltversnitt


estark

Recommended Posts

Jeg har nå lest så mange tidligere poster om emnet, og gått igjennom så mange tidligere poster at det går nesten rundt i hodet :crazy: . Men klarer ikke å finne svar på det jeg lurer på.

Planen er som følger. Jeg har pr i dag 2 batterier. 2 helt like batterier et til start og et til forbruk. Begge på 100Ah. Se bilde.

Bilde

 

Disse batteriene står i et rom på babord side akter. I et tilsvarende rom på styrbord side akter har jeg plass til å putte inn et batteri til. Jeg har tenkt å ta (det som nå er) startbatteriet og flytte dette til styrbord side og parallell koble dette med forbruksbatteriet for å øoke banken til 200Ah. Deretter kjøpe et nytt startbatteri og sette ned i den eksisterende batterikassen for startbatteri.

Så endelig til spørsmålet :smiley: . Det blir nå litt kabel mellom de 2 forbruksbatteriene ca 2.5 mtr. For å beregne kabeltversnittet må man jo ha maks-strøm. Hva blir maks-strøm her, er det når dynamo på motoren lader batteriene? Klarer ikke helt å tolke manualen til motoren. Motoren er en VolvoPenta D4-210.

 

Fra manual til VolvoPenta D4-210:

Elsystem

Systemspänning ................................................. 12/24V

Startmotorbatteri, kapacitet ................................. 2 x 88Ah 800cca

Växelströmsgenerator, effekt max ...................... 14V/115A 28V/80A

Startmotor, effekt ................................................ 12V/3,6 kW 24V/5 kW

 

Er maks strøm som kan gå 115A? Dette vil gi et voldsomt kabeltversnitt. Kanskje ikke batteriene kan stå for langt fra hverandre.

Hva med forslag til nytt startbatteri? Prøve å få tak i et likt batteri til?

 

Denne postingen ble litt lang :sleep: .

 

Nordstar

Link to post

Starteren din trekker 300 amp max. ((3,6kw ) 3600 / 12volt = 300)

Tror eg har rekna rett da.. Om du skal ha kabel da så må du vel ha 150 kvadrat tror eg. 2,5 meter kabel kvar veg. + og - . La til grunn 0,2 volt tap i kabelen..Er ikke heilt sikker her.

Du kan rekne selv her

Redigert av Wellcraft (see edit history)

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

Link to post

Hei.

Hvis jeg tolker teksten din rett så er det forbruksbanken du skal øke, det vil si at du ikke trenger å tenke på startmotoren din – den hentes nemlig fra startbatteriet.

 

Høyeste strøm til/fra forbruksbanken blir da sannsynligvis ladestrøm på maksimalt 115 A, dette forutsetter det teoretiske at startbatteriet ditt er helt oppfylt og ikke trekker strøm i det hele tatt, samt at forbruksbatteriene dine er så tomme at de belaster dynamoen maksimalt. Disse 115 Amperene skal fordeles på 2 batterier, det vil si litt under 60 A til hvert batteri. Nå tar jeg igjen en teoretisk påstand, nemlig at batteriene er tappet like mye og derved trekker like mye strøm... Du beholder sannsynligvis tilkoblingskabelen fra dynamoen til dit hvor dagens batteri står, hvilket vil si at det bare blir ladestrømmen til det ene batteriet som skal igjennom de nye kablene, derfor bare halve ladestrømmen. Så blir det opp til deg å sjekke om du har forbrukere til forbruksbatteriene som trekker mere enn 60 A. Da må du i såfall bruke dette strømtrekket dividert på 2 (bare halvparten av strømmen skal forsynes fra motsatt side) istedet for maksimal ladestrøm. Typisk forbrukere her er vinsj og thruster, neppe så mye annet å velge i (?)

 

Så er det bare å pakke tallene inn i formelen henvist til ovenfor av Wellcraft. Maksimalt 0,5 V tap er ofte brukt (Wellcraft brukte 0,2), så da ender du opp på en 12 kv kabel. Dette er ukurant størrelse, de nærmeste standard er 16, 25, 35, 50 og 70. Jeg ville gått for 25 eller 35 kvadrat.

 

Aero.

Link to post

Kablen du skal trekke er til forbruk. Strømmen til starteren er derfor uvesentlig!

 

Dynamoen din gir max 115Amp.!

 

Det som er vesentlig er hva har du har koblet til forbruksbatteriet.

Regner med at det ikke er noe som har særlig høyt strømmtrekk ( ikke mer en 20-30 Amp.).

Da er den høyeste strømmen LADESTRØMMEN fra dynamoen din.

 

Siden du skal ha to batterier i parallel vil strømmen i den nye 2,5 meter kablen din bli max 57,5 Amp.

 

Det er altid best med tykkest mulig kabel til slikt, men jeg ville ikke brukt noe mer enn 35 kvadrat kabel.

 

Slik kabel får du billigst på Biltema! (se u nder bilsteroartikkler)

 

 

Lykke til! :flag:

Link to post

Hei.

 

Her er det ladestrømmen til forbruksbatteriene som betyr noe, det blir jo ingen endring i lengden på kablingen til startbatteriet.

 

Og ja, du må ha bra kvadrat til sammenkoblingen, 2,5m mellom batteriene er jo en del. Og skal en regne på det blir det 5m ekstra kabel (summer lengden på pluss og minuskabelen) strømmen må gå i.

Men det vil det jo ikke gå over 100A i sammenkoblingen. Den vil jo fordele seg på de to parallellkoblede batteriene.

 

Jeg vil foreslå 70 kvadrat kabler til sammenkoblingen. I tillegg bør du gjøre en liten smart endring for at ikke det batteriet som er lengst unna får dårligere lading. La minuskabelen som nå går til minus på ditt nåværende forbruksbatteri være slik den er, men koble fra og forleng forleng (bytt ut) plussledningen slik at den rekker over til pluss på batteriet på den andre siden og koble den til der i stedet. Dermed vil batteriene få lik lading. Med 70 kvadrat vil du da kun få et spenningstap på 0,08volt (med 35 kvadrat 0,16 volt). Har du ekstern senseledning fra dynamoen, rekker 35 kvadrat.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Yepp, det er forbruksbanken som blir øket. Hva starteren trekker er som Aero og FriDa påpeker uinterressant. Regner nok med at det er ladestrømmen fra dynamoen som gir den høyeste strømmen. Har ingen virkelig store forbrukere, har ikke vinsj eller thruster. Dvs forbrukere er kjøleskap, elektronikk, vhf, spylepumpe, septikkpumpe, osv....

Nordstar

Link to post

Som Lars H. nevner blir det sentrale spørsmålet for deg hvorledes du sikrer at du får skikkelig ladning av begge forbruksbatteriene. Her betyr hver 1/10 volt mye for batterienes levetid og kapasitet. Hvorledes tenker du å koble sammen forbruksbatteriene med så pass stor avstand som 2.5 meter?

 

Er det aktuelt å bruke de to battereiene som står nær hverandre som forbruksbatterier og det ene isolerte som startbatteri. dermed kan skillerele håndtere de to bankene.

Link to post

Det er mulig at det er mye lurere å parallell koble de to batteriene som står der de er nå til en forbruksbank, og sette startbatteriet i rommet på styrbord side. Hovedstrømtavle, med hovedstrømbrytere osv. er på babord side, så en eller annen plass må det bli noe lengre kabler, forsøker å finne beste løsning uten å måtte koble om hele det elektriske systemet.

 

Nordstar

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...