Jump to content

Rensing ruglete gåsoner på dekk (antiskli mønster)

Mouche

Recommended Posts

Hva bruker dere til å rense dette området. Kan jo ikke vokse det etterpå for da blir det glatt. Har sett i et blad at det finnes noen rondeller/koster til å sette på drillen som er egnet til formålet, hvor kjøper man de og hva koster de?

Bruker vann og såpe og går på med kost og børste, men møkka sitter godt! Tenkte litt maskinbruk kunne spare meg for litt tid og krefter.

Forslag mottas! :flag:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

JIF og en litt stiv kost fungerer godt til dekket på min båt (skilsø 975). Vil ikke anbefale JIF på blanke og polerte deler av båten, har erfart at JIF gir en matt overflate. Ellers har jeg god erfaring med Hugos skurekrem til mange ting, har blant annet brukt det til forsiktig skrubbing av de hvite skaiputene i båten.

Bruker "Star brites" - "Deck cleaner". Du får den hos Maritim (katalognummer 1101-45). Som det står i katalogen: "Fjerner smuss fra anti-sklibelegg på dekk. Forsegler og beskytter". Du fordeler stoffet, lar det stå en stund, og børster med dekskosten. Dekket blir som nytt!! :flag:

Vann, vann og masse vann - skurebørste og en god dæsj rengjøringsmiddel (ikke Jif eller Hugos for da blir det mye "hvitt støv" i ruglene), f.eks OMO, Blenda eller et annet vaskemiddel for klær i pulverform.

Skyll godt, med masse vann og det blir rent.

mvh

Fru Charete

Enig med Gunga Din.

Alt som minner om polish på nonskidflatene er strengt forbudt.

Nonskiden er ikke der for å se pen ut, men for at jeg ikke skal falle.

Det er en del av båtens sikkerhet.

Det er bedre med litt møkk i nonskiden enn en kul i hue eller ett ufrivillig bad.

Store Norske Kullseilingskompani.

Jeg ville limt på Treadmaster el.

Alternativet er å maskere området hvor du vil ha nonskid. Bruk skalpell el for å få fine runde hjørner.

Slip og rengjør flaten.

Rull på gelcoat, IKKE topcoat.

Strø på et tjukt lag filtersand.

Kjøp øl.

Konsumer nevnte øl.

Børst av overflødig sand.

Fjern maskering.

Store Norske Kullseilingskompani.

Istedenfor sand, kan også salt brukes for å lage sklisikkert område. Rengjør, masker, rull på hardtop eller lignende, fordel utover tykt lag salt med f.eks. ei kjøkkensikt, kjøp og konsumer øl, tissepause, fjern maskering, vask vekk overflødig salt. Her er et bilde som viser hvordan det ble i Selco'en. Et par firkanter hvor flaten er blank markerer hvor setene står. Resten er sklisikkert. Noe herk å holde rent, men veldig trygt å bevege seg på.

Bilde

Takk for mange raske og gode svar, som alltid, fra Båtplassens engasjerte medlemmer! :flag:

Var en tur innom den nye båtbutikken Båtland.no på CC-Vest på Lysaker rett utenfor Oslo. De har i sin katalog en poleringsmaskin som heter Flex electronic 1300 Watt, og som tilbehør til den kan man få en dekksskrubb. Problemet er at den finnes kun i katalogen, ikke engang i prislisten. Forhandleren/importøren(?) i Kristiansand hadde den heller ikke. Ser ut som en sirkelrund børste som festes til polermaskin (Drill eller vinkelsliper også?) og med en nylonbust. Burde gjøre vei i vellinga sammen med noen av de mange forslåtte vaskemidler, men hva hjelper det hvis den ikke er å få tak i?

Får vel fortsette med "gamlemetoden", kost, diverse såpemidler, masse vann og såre knær og slitne armer. Polere til slutt - absolutt ikke! Antisklisone skal forbli antisklisone, men vil ha den ren også. :yesnod:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Hei

Leste gjennom hele sullamitten, siden jeg "nesten" gav opp prosjektet med å vaske min 1 år gamle Bavaria Sport etter vinterens skitne nedbør (ja den ligger på sjøen hele året). Men jeg tenkte å prøve på dette forumet, og såg at diskusjonen allerede var godt i gang.

Antiskli mønsteret har rugler som igjen har mikrohull som samler og holder vannvittig bra på all skitten som er i nedbøren. Her får den så gro fast og kose seg gjennom hele vinteren. Det er jo skitten nede i disse man ikke når med skurekost. Dermed ser jeg for meg vaskemiddel som får virke, og deretter høytrykkspyler. Hvordan vil ren klorin virke på gelcoaten? Hva skade kan evt. høytrykkspyleren gjøre?

Og når høsten nok en gang kommer, kan man ikke da likegodt smøre inn hele greia med vaselinolje? Eller voks for den saks skyld. Riktignok dersom man da ikke skal spankulere oppe på dekk om vinteren. Da ville ihvertfall ikke 6 mnd skitten nedbør gjøre så stor skade.

Hva med rengjøring av hvite sikaflex fuger?? Beste tips ønskes!

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...