Jump to content

Raymarine SL70CRC Plus

tuffff

Recommended Posts

Spørsmålet som må avveies når man i dag skal kjøpe en Raymarine SL70CRC Plus selv om den er til betraktelig redusert pris er følgende:

1. Raymarine har nå gått over til Navionics kart på sine sine nye plottere og programoppdateringen skjer - så langt jeg kjenner til - via nettet og lagring av softvare på CF kasetter. Jeg vet ikke hvordan det stiller seg med oppdatering ved hjelp av tilsvarende C-map brikker.

2. Jeg finner ikke oppdateringsinformasjon på nettet fra Raymarine om SL70CRC. Jeg har i flere år benyttet selve radardelen og er fornøyd med den. Spørsmålet er når du legger så mye penger i et kombinert apparat om du får oppdatering. Jeg vet ikke om Raymarine SL70CRC Plus tar MAX kartene, eller om du må begrense deg til gamle kart-brikker. Jeg ville tatt en telefon til Belamarin for å få svar på hvor klokt kjøpet er med hensyn på at apparatet nå skal vare i mange år fremover.

3. Raymarin lager stort sett gode produkter, så dette gjelder ingen kritisk holdning til apparatene de lager i sin alminnelighet, men til muligheten for å oppgradere eldre modeller.

4. Jeg ville nok i stedet vurdert Raymarine C70 eller høyere hvor du etter behov kan koble til givere og få ekkolodd, radar, kartplotter o.a. Raymarin C-serien bruker Navionicskartene og du får helt andre dekningsområder.

Redigert av roaldbj (see edit history)

Oppgraderinger av kart er ikke noe problem. Dette har jeg gjort i år. Oppgradering av programvaren som ligger i selve enheten har jeg ikke gjort og ser heller ingen behov for dette.

MAX kartene kan ikke benyttes. Min erfaring er at C-MAP kartene har vesentlig høyere kvalitet enn Navionics. En tur til Koster vil fortelle deg hvorfor. Enkelte fyr f.eks kommer ikke frem på Navionics kartene.

Har navionics noe bedre dekningsområde enn CMAP? Og hva er egentlig vitsen med en oppdatering av software i apparatet? Hva kan du i så fall få i tillegg som du ikke hadde før?

Alternativet er uansett ikke noen annen modell til 30-40.000,-. Poenget var den relativt lave inngangsbilletten til radar. Kartplotter har jeg fra før (Garmin 182C).

mvh tuffff

Ser nå at det dekningsområde jeg trenger fra Stavanger til Malmø/østkysten av DK, koster ca. 1.500,- mer fra Navionics enn fra CMAP, så det er ikke noe argument.

Redigert av tuffff (see edit history)

Min erfaring er at C-MAP kartene har vesentlig høyere kvalitet enn Navionics. En tur til Koster vil fortelle deg hvorfor. Enkelte fyr f.eks kommer ikke frem på Navionics kartene.

Jeg har brukt både BSB-kart og C-map kart og har seilt de fleste stedene på Syd-Koster i mer enn 10 år. Jeg bruker nå Navionics.

Kan du oppgi posisjon på det fyret som ikke er avmerket på Navionics-kartet så skal jeg sjekke i kveld.

Jeg har brukt både BSB-kart og C-map kart og har seilt de fleste stedene på Syd-Koster i mer enn 10 år. Jeg bruker nå Navionics.

Kan du oppgi posisjon på det fyret som ikke er avmerket på Navionics-kartet så skal jeg sjekke i kveld.

Dessverre, men jeg har det fra 2 uavhengige og sikre kilder (begge har kystskipper'n). Det er mulig at Navionics har oppgradert kartene, men de jeg refererer til ble innkjøpt i 2005.

Det sies så mye om de elektroniske kartdatabasene og nøyaktighet.

For meg er det underordnet hvilken maritim eksamen man har - det virktigste er om man kan påpeke faktiske feil i kartdataene, enten disse er på papir eller elektroniske.

Jeg har fulgt med i enkelte farvannsområder i forbindelse med fremstillingen av elektroniske kart, først om fremst C-map og Maptechs BSB kart - og forkjærligheten har vær farvannet omkring Sør-Koster.

Sjøfartsverket har gitt kartprodusenter tilgang til kartdatabasen S57 og så langt jeg har registrert er Garmins Bluechart de første som foretok en reell overføring fra kartdatabasen til Sjøfartsverjet til sine egne brikker.

C-map har brukt hybride løsninger som har resultert i at flere - som jeg kan dokumentere på gamle C-map brikker - områder i Sør-koster har blitt feilaktig gjengitt i kartdatabasene på brikkene.

Både Barmin, C-map og Navionics har fått mye "pepper" for sine tidlige kartbrikker.

Jeg har sett en del på Navionics brikke 15G som ble frigitt i januar i år. Jeg synes derfor det er fint om disse med kystskippere'n kan påpeke feilene du nevner.

Alle produsentene av kartbrikker foretar stadige oppdateringer av kartene for å gjøre dem mer nøyaktige.

Jeg tror vi i dag skal være forsiktige med å spre rykter om kartene uten at vi kan dokumentere dette med faktiske observasjoner.

Jeg har tillatt meg å påpeke at Navionics brikke 15 G har følgende dekning:

I nord-vest går den til og med Flekkefjord

I nord-øst går den helt til Øland i Sverige

I sør-vest går den til og med Groningen i Nederland

I sør-øst går den østenfor Berlin til Polen og tar med alle de store vassdragene nord i Tyskland.

Er den brukt eller ny, og hvor kjøper du den?

Øhhh... den er helt ny i originalforpakning med full garanti, men siden jeg ikke helt har bestemt meg ennå så røper jeg vel foreløpig ikke hvor (kuppet?) er. Dersom jeg hopper av så skal jeg gjerne dele med meg.

mvh tuffff

Bilde

Det har vel litt med hvor ofte kartene har blitt korrigert. Dette er korrigert til 2004-03-17.

At det skal være sånn kjempeforskjell på kart fra samme dato fra fabrikant til fabrikant, trur jeg ikke noe på. De kjøper de forskjellige lands data, gjerne i S57 formatet, og legger det over på sitt eget format. Noen fabrikanter har egne data, men jeg tviler på om slikt finns for området rundt Koster.

At et kart er i S57 sier ikkeno om kvaliteten, kun om måten data overføres.

Hva mener du med hybrid løsninger fra C-Map?

Store Norske Kullseilingskompani.

Med hybridløsning mener jeg at C-map startet med å scanne papirkart, senere korrigerte de sine kart - ifølge informasjon fra Belamarin - med informasjon fra kartdatabasen S57.

Det var åpenbart på kartbrikker levert i 2004 og før dette at C-map umulig kunne ha brukt informasjon fra S57 som total informasjon i brikkene sine, brikkene viste bl.a. en dybde på '0' hvor koten var omring et skjær.

Jeg har i mange år sammenlignet informasjon fra C-map brikkene med papirkart fra Sør-Koster og Hvaler.

Når jeg har meddeelt avvik til C-map Norge i Egersund har de utvist en arroganse som jeg skjelden observerer blant selgere i andre næringsområder.

Jeg har påpekt feil omkring Gula Humpen, Sør-koster og Hvaler. Jeg har tidligere uttalt at den forståelse jeg mottok hos C-map Norge var dårligere enn elendig.

Jeg kan dokumentere mange avvik hos C-map opp gjennom årene.

For å være konstruktiv vil jeg fremheve at konkurransen mellom Navionics, C-map og Blue Chart nå er svært positiv.

Skulle jeg ha valgt kartsystem i dag ville jeg utvilsom ha valgt Blue Chart.

Frem til i år har jeg investert svært mye penger i C-map og har vært delvis fornøyd med dette systemet - selv om 'forecast' har vært elendig - jeg har ikke skjønt at C-map i det helle kunne forsvare dette produktet .

Inneværende sesong bruker jeg Navoonics Platinum grunnet en grei totalpakkepris.

Øhhh... den er helt ny i originalforpakning med full garanti, men siden jeg ikke helt har bestemt meg ennå så røper jeg vel foreløpig ikke hvor (kuppet?) er. .

Det trenger du ikke. Jeg hadde ikke tenkt å kjøpe den, men trodde kanskje at det var en butikk som solgte Raymarine. Da kunne det vært interessant å få et tilbud på en 80crc..

Har 'p.aas' eller andre funnet de fyrene som ikke er avmerket i Koster i Navionics kartet - jeg har nå sømfart Navionics kartet (15 G) og kan ikke finne hvilke fyr dette er.

Jeg har i mer enn 10 år benyttet dette kartet og kan ikke finne feilen i Navionicsbrikken.

Jeg synes alltid det er urovekkende når dyktige båtfolk melder om vesentlige feil i de områder jeg seiler i.

Jeg ønsker derfor å få bistand til å utdype hvilke fyr som ikke finnes i Kosterområdet på kartbrikke 15 G

Til orientering: jeg bruker kartbrikke med dato Januar 2006, men har tidligere benyttet eldre brikker.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...