mortenl Startet 25.April.2006 Link til dette innlegget Startet 25.April.2006 Hei, har nettopp skiftet ny dynamo på min ford 2728Tim 200HK. Den gamle dynamoen hadde ikke innebygget laderegulator, ledningene fra min gamle Lucas dynamo gikk bort til en boks rett ved siden av. Venter nå på en som skal koble om dette men ser ut som det drøyer på. Har noen gjort dette tidligere. Noen som har et bilde av hva som er gjort..eller kan tegne et lite skjema til meg. Når + og minus er koblet til dynamoen + turteller så er det to ledninger, en blå og en rød som går ned til denne laderegulatoren.. Noen som kan hjelpe her? send gjerne en mail til privaten@epost.no mvh morten Bor i Stavanger Sitér dette innlegget Gla eier av Viksund 310 St-Cruz 2007 modell Link to post
Isfeldt Svart 25.April.2006 Link til dette innlegget Svart 25.April.2006 Hei Hvilken dynamo har du kjøpt, og hvilken type ekstern laderegulator var det på den gamle? Jeg vil anbefale å fjerne den nye regulatoren og montere en Ladac/sterling i steden. Kansje den gamle regulatoren er en Ladac ? Bjarne Sitér dette innlegget Link to post
mortenl Svart 25.April.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.April.2006 Har ikke navnet rett her. Det var en innbytte dynamo 90Amp. Som jeg kjøpte på Varhaugs Diesel Elektro. Han anbefalte denne marine dynamoen. Den gamle laderegulatoren kan jeg ikke lese noe av... den er overmalt.. kan alltids skrape av.. denne er fra 1983. Er ikke laderegulatorer orginalt på dynamoer gode nok? mvh Morten Sitér dette innlegget Gla eier av Viksund 310 St-Cruz 2007 modell Link to post
slettet Svart 25.April.2006 Link til dette innlegget Svart 25.April.2006 (redigert) hvis det er en Lucas regulator kan det hende jeg har vært borte i den i forbindelse med ustkifting til en PSR for mer enn 10 år siden. laget et skjema du kanskje kan ha nytte av. tror å huske at du behøver å lokalisere ladelampeforbindelsen fra tenning/start til Lucas regulatoren og så koble den fra Lucasen og så forbinde den direkte på riktig punkt på den nye generatoren. husker ikke hva standard betgnelse er men det fulgte kanskje med et skjema? W pleier å være turtallsgiver. under finner du noen skjemaer til den andre installasjonen. litt usikker for det er så lenge siden - så litt forbehold men hvis du kan få noe ut av de gamle skjemaet er de her: (spesialløsning med hjelpereleer) æsj, beklager størrelsen. er det noe "autosizing" av bilder på dette forument? dette er skjema for moddet løsning - for ny PSR med hjelpereleer - spesialløsning. releer er ikke nødvendig. Redigert 26.April.2006 av The Scrutinizer (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
mortenl Svart 25.April.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.April.2006 Så glimrende ut det første skjemaet. Det ser temmelig nøyaktig ut slik. Regulatoren samt relenene står temmelig likt dette. Tror det står et til rele, et rundt som en pluss ledningen fra regulatoren går til . Skal ned i båten å sjekke dette. Tusen! Takk for hjelpen. Sitér dette innlegget Gla eier av Viksund 310 St-Cruz 2007 modell Link to post
Ingar Svart 25.April.2006 Link til dette innlegget Svart 25.April.2006 Hvis det er den Lucas regulatoren som bl.a. ble benyttet på Perkins er denne langt å foretrekke fremfor en integrert regulator. Den kan føle spenningen på batteripolene samt at man kan koble den for forskjellig ladespenninger. Men da må du sannsynligvis erstatte den innebygde regulatoren med en børsteholder slik at du får koblet regulatoren til børstene (DF). Ett nærbilde av baksiden av dynamoen samt Lucas regulatoren ville vært nyttig. Sitér dette innlegget Link to post
slettet Svart 25.April.2006 Link til dette innlegget Svart 25.April.2006 (redigert) PS regulatoren som er vist over erstattet nettopp Lucasen på en Perkins fordi den alltid ladet med alt for lav spenning til tross for at den haddde flere settpunkter (justring hi-lo-med eller så). ladespenningen var alltid for lav. glemte å si at skjemaet jeg laget og postet er for den nye PSR regulatoren men generatorens koblingspunkter/betegnelser er fra den originale Lucas generatoren. Redigert 25.April.2006 av The Scrutinizer (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 25.April.2006 Link til dette innlegget Svart 25.April.2006 Ok, det er ikke min erfaring. Vi hadde i mange år en slik regulator i båten til Søgne Dykkerklubb og den fungerte meget bra. En ulempe med PSR konstruksjonen er at den både føler på, og forsynes fra, D+. Dette vil føre til at spenningen ligger for lavt ved høy ladestrøm. Som man ser av tegningen over er dette løst vha ett eksternt relé. Ladac, og jeg vil tro Sterling, føler direkte på batteriet uten noen utenforliggende komponenter. Sitér dette innlegget Link to post
slettet Svart 25.April.2006 Link til dette innlegget Svart 25.April.2006 ingen ting i veien for å velge samme løsning med psren men det vanlige er å bare måle ladingen over batteripolene og justere regulatoren ut fra det. grunnen til at hjelperele ble valgt i denne sammenheng var som du indikerer å eliminere veien rundt "tenningsløs" osv og dermed eliminere problemer som kunne oppstå grunnet "løen" kabelstokk. men det spiller ingen rolle for justeringen av og reguleringsnøyaktigheten hva batteriene angør så lenge hovedkablene er i bra stand. Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 25.April.2006 Link til dette innlegget Svart 25.April.2006 Tja, uansett hvor mye man justerer er det umulig å få en stabil regulering hvis regulatoren føler på D+, det er jo derfor det finnes regulatorer med ekstern sense. Sitér dette innlegget Link to post
mortenl Svart 25.April.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.April.2006 Her er noen bilder. Det går inn en Rød og en blå ledning fra den gamel dynamoen og inn til laderegulatoren. Har prøva og feil litt nå så nå virker ingenting lenger.. Venter fremdeles på Varhaug Diesel elektro.. Har brukt halvanen uke på venting nå. De var raske å selge men lite behjelpsom når jeg trenger de ned i båten,, selv med mange service biler.. Og jeg blir utollmodig og feiler å ødelegger.. var borti med minus ledningen på ladestrømmen ... det gnistra litt.. får ikke håpe noe gikk sunt Ladelyset slutta å virka(kan det være et av relea som gjør det ikke lyser)...hehe kunne nesten vert sabbotør jeg .. Sitér dette innlegget Gla eier av Viksund 310 St-Cruz 2007 modell Link to post
slettet Svart 25.April.2006 Link til dette innlegget Svart 25.April.2006 (redigert) Tja, uansett hvor mye man justerer er det umulig å få en stabil regulering hvis regulatoren føler på D+, det er jo derfor det finnes regulatorer med ekstern sense. du tar fullstendig feil. kan forsikre deg om at den er fullstendig stabil men når el anlegget er råttent kan den pulsere men rms er fortsatt 14.4 eller hva en setter. et rele eliminerer oscillasjonen. dette har ingen betydning for reguleringen. Redigert 25.April.2006 av The Scrutinizer (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 25.April.2006 Link til dette innlegget Svart 25.April.2006 At ladelampa ikke lyser lenger kommer mest sannsynlig av dårlig kontakt ett eller annet sted. Denne dynamoen har innebygd regulator, da er det kun 3 ledninger som må kobles opp: B+ og B- til batteriet. D+ til ladelampa. (D+ kan også hete 61) Så kan du evnt koble opp Lucas regulatoren etter at du har fått standard oppsettet til å fungere. Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 26.April.2006 Link til dette innlegget Svart 26.April.2006 du tar fullstendig feil.Med stabil mente jeg uavhengig av belasting. Det kan kan ikke oppnå ved å ha sense på D+. Sitér dette innlegget Link to post
mortenl Svart 26.April.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.April.2006 ok.. Da har Varhaugs Diesel Elektro vert nede å koblet vekk den gamle laderegulatoren samt koblet dynamoen.. En hyggelig fyr, var gjort på et øyeblikk. Av alle ting så hadde jeg tatt den gule ledningen som en pluss og den svarte ledningen som minus. Dette var fullstendig feil. Den svarte var nemmlig + og den gule minus.. så nå virker alt sammen. Og jeg har fått ny 90Amp dynamo. Den lada 14.26V ved batteriene. Burde nok legge opp bittelitt tykker ledning til batteriene sa han..:) Glad som en lerke nå!! Morten Sitér dette innlegget Gla eier av Viksund 310 St-Cruz 2007 modell Link to post
slettet Svart 27.April.2006 Link til dette innlegget Svart 27.April.2006 (redigert) QUOTE(The Scrutinizer @ 25.04.06 20:47) du tar fullstendig feil. Med stabil mente jeg uavhengig av belasting. Det kan kan ikke oppnå ved å ha sense på D+. hmmm.. resonementet ditt blir feil og fra praktisk installasjon og bruk vet jeg at det er feil. vet ikke om du har fått med deg at PSR regulatoren er helt annerledes en de 2 andre alternativene dere liker å nevne her både når det gjelder design/lademetode og tilkobling? det eneste som kunne vært en faktor er om høyt forbruk er hentet fra batterier som er plassert svært langt fra generator og at det er et betydelig spenningsfall i kabel mellom generator og batteri - noe du ikke er tjent med som bruker og bør unngå. med noenlunde riktig dimensjonert kabling er dette ikke noe problem og avviket vil ikke ha noen betydning siden problemet eliminerer seg selv om kabeldimensjonene er sånn noenlunde og etterhvert som batteriet når normal fyllingsgrad. problemet du beskriver som er relevant for de andre regulatorene og bunner så langt jeg vet at de har en tydelig hystereskurve og ved høy belastning vil ladespenningen dale som på alle andre regulatorer. "sense" kablelen som benyttes er lagt inn for å kompensere for hystereseavviket. det ser ut til at de to regulatorene dere nevner er bygget over omtrent samme lest og har samme svakhet hvis de må ha en "sense" kabel for å ta hånd om dette poblemet siden regulatoren i seg selv ikke er designet på en slik måte at den tar hånd om det. har selv testet den både i bil og benk både sammen med Per Smith og for egen del med alle grader av belastning innenfor generatorenees spec og utenom at Per hadde lagt inn en liten forsinklse "smoothing" av reguleringen viste den overhode ingen endring i ladspenningen over hele generatorens last område. kalibrert instr 4 siffer. fra den tiden jeg holdt på med dette vet jeg at komplementærregulatorer som de dere liker å omnevne, gjerne utvikler problemer etter noen tid bla fordi den originale regulatoren ikke er frakoblet. feilen behøver ikke oppstå med en gang eller noen gang men det skjer i en del tilfeller. spørsmålet er om og når og eventuelt med "din". jeg vet at Per Smith byttet ut endel Ladacer av denne grunn da de hadde enten kokt/ødelagt batteriene eller ikke regulerte tilstrekkelig. denne usikkerheten er totalt eliminert med PSR regulatoren i tilegg til at regulatoren har mye bedre reguleringsfunksjon/puls system/batteribehandling for alltid fulladete batterier med "evig liv". Redigert 27.April.2006 av The Scrutinizer (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 27.April.2006 Link til dette innlegget Svart 27.April.2006 det ser ut til at de to regulatorene dere nevner er bygget over omtrent samme lestJa, disse to regulatorer bygger kanskje på samme lest, men bare mht. betegnelsen "eksternt regulator",men ellers "bor disse typer ikke på samme etasjen" i det hele tat. ...vet du, jeg er ikke produsent, men selger regulatorer overhodet siden mange år og regulatorer fra Sterling siden 1999. Sterling selger jeg med salgstallene som jeg sikkert ville også har ønsket vennen din Per Smith, men uten at jeg bare fikk en reklamasjon, men flere tusen "hurra" til i dag. Og jeg er bare en relativt liten lys i forhandlergjilden til Sterling i Europa. Nå spørr jeg deg, spesiellt mht. all denne tiden som gikk siden PSR ble utviklet: hvor er den regulator på markedet og hvorfor vet man bare så lite om PSR overhodet, hvis systemet er så revolusjoner som du sier Om den virker vill jeg ikke betvile, fordi jeg kjenner PSR ikke. Men jeg mener, alle andre produsenter hadde også flere år utviklingstid, men ble kjennt med systemene sine. Spesiellt når disse har bare vært halveis dugelige, eller bare spesiellt mht. type regulator. Og hvis kanskje du ikke vet, det finnes "hele" 16 produsenter på hele kloden i dag som produserer eksterne regulatorer i serie. Men hvorfor finnes ikke PSR minst som nr. 17 på markedet ? Selv jeg ville plassere hele formuen min på en superstar som er så bra. En sånt ville har vunnet i mot alle andre, før den bare teoretisk ha kommet på markedet. Men, "dessverre" satser jeg på Sterling i øyenblikk, fordi det er det beste som jeg vet om i dag. Poenget er at du gjerne kan være overbevist om PSR og har testet PSR selv, men det betyr ikke at det er "siste løsningen". I tillegg må jeg dessverre bare si at det er faktisk helt urealistisk for min skyld, hvis man snakker om "evig liv" for bare en ting som ble oppfunnet fra mennesker, og spesiellt mht. batterier som er for-bruksvarer. Men du kan jo framskaffe en sånn modell for meg (kr. 1300,- betaler jeg gjerne for bare å prøve en PSR), så sender jeg den vidre til riktige forsøksavdelinger i tekniske universiteter der jeg er bekjennt med noen folk. Og hvis den er så bra som du sier, så ønsker jeg til å kjøpe hele patenten, hvis det finnes patent, og produserer selv. Men til og med denne tidspunkt orienterer jeg meg på fakta, tilbyr det som er FAKTISK best i dag, men bekymre meg ikke særlig om drømm og teori. Og fakt om både "best" som jeg snakker om i dag & i saken eksterne regulatorer, har et navn: Sterling PDAR. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Seastar Svart 27.April.2006 Link til dette innlegget Svart 27.April.2006 Hei! Dette kalles jo å være REALIST dette jo, Jørg! Man bør være løsningsorientert med i hvert fall noe som finnes i det virkelige liv per idag, - og jeg fant en utmerket løsning på mine behov for optimal lading ved bruk av en PDAR! Ship'O'Hoi! Sitér dette innlegget Link to post
Lotus Svart 27.April.2006 Link til dette innlegget Svart 27.April.2006 Problemet du beskriver som er relevant for de andre regulatorene og bunner så langt jeg vet at de har en tydelig hystereskurve og ved høy belastning vil ladespenningen dale som på alle andre regulatorer. "sense" kablelen som benyttes er lagt inn for å kompensere for hystereseavviket. Det ser ut til at de to regulatorene dere nevner er bygget over omtrent samme lest og har samme svakhet hvis de må ha en "sense" kabel for å ta hånd om dette poblemet siden regulatoren i seg selv ikke er designet på en slik måte at den tar hånd om det. Du blander sammen fortidens regulatorer med bruk av diskrete komponenter med dagens microprosessorteknologi. Verden er ikke lenger slik du beskriver. Moderne microprosessorkontrollerte regulatorer har tilnærmet null hysterese og særdeles stabil reguleringsspenning. Feltet reguleres med en oscillatorfrekvens som gjerne er på over 100 Hz. Skulle reguleringsspenningen dale ved høy belastning, er det først etter at regulatoren har åpning 100% av tiden for feltet. Da er det jo ikke en feil at spenningen daler, men tvert i mot et faktum at slik må det bli når nytt likevektspunkt mellom strøm og spenning skal etableres. Jeg mener at det du sier er direkte feil. Mulig det gjaldt for 20 år siden. Det gjelder ikke lenger innen moderne microprosesserteknologi. Så vidt jeg kan se, regulerer f.eks. Sterling sin PDAR med spenningsvariasjonene først i 3 siffer etter komma, uavhengig av både belastningen og belastningsvariasjonene. Det er i min verden ekstremt bra. Selv en enkel chip til noen få dollar, f.eks. L585 fra ST Microelectronics regulerer bedre enn de aller, aller fleste har behov for. Og enkel? Den er ikke enkel, den er særdeles avansert sammenlignet med fortidens alternativer. Lotus Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 1.August.2011 Link til dette innlegget Svart 1.August.2011 Noen som vet typebetegnelsen på denne Lucas regulatoren, brukt bl.a. av Perkins. Den gulmalte boksen, er egentlig av aluminium. Sitér dette innlegget Link to post
TMe Svart 1.August.2011 Link til dette innlegget Svart 1.August.2011 Ikke Lucas, men CAV. Tilhørende alternator var CAV AC5. En god og velkonstruert sak som var mye brukt noen tiår tilbake. http://www.ebay.co.uk/itm/NEW-REGULATOR-12V-CAV-AC5-TYPE-ALTERNATORS-VRG3694-/310052916948 Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 1.August.2011 Link til dette innlegget Svart 1.August.2011 Tusen takk TMe! Funnet ut at den heter 'CAV regulator type 440'. Har ekstern sense samt mulighet for å velge 3 forskjellige spenninger, low-medium-high. Står mye om den her, bl.a. at den hadde en svakhet som ble rettet opp i en ny utgave, 440D. "Initially the 440 regulator was fitted, but was superseded by the 440A that could work at higher temperatures. Both types had the disadvantage that should the connection to the LO, MED or HI terminals fail then too high a voltage will be given out resulting in excessive alternator output. The 440D, which is directly interchangeable with the earlier regulators, has a fail-safe arrangement. In the event of a similar fault the output voltage is held down." Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.