magbolme Startet 25.April.2006 Link til dette innlegget Startet 25.April.2006 Hei! Har en Waeco Coolmatic med kompressor, mekanisk termostat og evaparator som har sluttet å kjøle. Har 13.5V inn til kompressoren, regulatoren står på, og vifta går ikke. Er litt usikker på hvor jeg bør starte feilsøkingen! Noen idéer? Magnar Sitér dette innlegget Skipper på S/Y "Hei serr'u serr'u hatten!" Link to post
Ingar Svart 25.April.2006 Link til dette innlegget Svart 25.April.2006 Normalt går slike kompressorer på vekselstrøm, mao er det en vekselretter involvert. Du skriver heller ikke om kompressoren går... Sitér dette innlegget Link to post
magbolme Svart 25.April.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.April.2006 Virker ikke som kompressoren går. Vekselsretteren sitter vel i tilfelle på kompressoren? M Sitér dette innlegget Skipper på S/Y "Hei serr'u serr'u hatten!" Link to post
Ingar Svart 25.April.2006 Link til dette innlegget Svart 25.April.2006 Det kan tenkes, men dette er en såpass stor sak at den lett kan lokaliseres. Sitér dette innlegget Link to post
magbolme Svart 25.April.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.April.2006 (redigert) Det kan tenkes, men dette er en såpass stor sak at den lett kan lokaliseres. Ser ut som den er laget for 12V: http://www.waeco.com/dk/255_423.php?hirID=...6&artOrigID=135 M Redigert 25.April.2006 av magbolme (see edit history) Sitér dette innlegget Skipper på S/Y "Hei serr'u serr'u hatten!" Link to post
magbolme Svart 26.April.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.April.2006 Ingen idéer? Ingen som har hatt tilsvarende problemer med kjøleaggregat? Sitér dette innlegget Skipper på S/Y "Hei serr'u serr'u hatten!" Link to post
Ingar Svart 26.April.2006 Link til dette innlegget Svart 26.April.2006 Dette er en Danfoss kompressor, vekselretteren er den "kassa" som sitter på siden av kompressoren. Du må være helt sikker på at det er 12V inn på denne og at spenningen ikke synker under 11V når kompressoren starter. Samt at termostatinngangen er kortsluttet. At ikke vifta går tyder på termostatproblem, mener vifta er direkte styrt av termostaten. Sitér dette innlegget Link to post
magbolme Svart 26.April.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.April.2006 Har hhv 13.5V/ 14.4V (landstrøm/ motor). Har også dobbeltsjekket koblinger i tilfelle strøm-problem. Kan jeg sjekke om det er termostaten ved å kortslutte termostatinngangen? M Sitér dette innlegget Skipper på S/Y "Hei serr'u serr'u hatten!" Link to post
Anonym Svart 26.April.2006 Link til dette innlegget Svart 26.April.2006 Hei! Har en Waeco Coolmatic med kompressor, mekanisk termostat og evaparator som har sluttet å kjøle. Har 13.5V inn til kompressoren, regulatoren står på, og vifta går ikke. Er litt usikker på hvor jeg bør starte feilsøkingen! Noen idéer? Har denne saken stått ubrukt en stund? Foreksempel en hel vinter? Lenge siden det ble gjort noe med systemet? Alle slike systemer får nemlig ørsmå gasslekkasjer fra tid til annen, disse lekkasjene fører så til at systemet blir tomt for kjølemedium (R134a/R12). Er det R12, og trykket av kjølemedium er for lavt kan du bytte hele greia, er det R134a, og problemet er samme kan du få noen som driver med AC-anlegg i bil til å vakuumkjøre anlegget, og fylle det opp på nytt. Men klart, det er mange andre ting det kan være også.. Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 26.April.2006 Link til dette innlegget Svart 26.April.2006 Kan jeg sjekke om det er termostaten ved å kortslutte termostatinngangen? Sitér dette innlegget Link to post
magbolme Svart 26.April.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.April.2006 (redigert) Har denne saken stått ubrukt en stund? Foreksempel en hel vinter?Den har stått av i vinter, men var i bruk hele påsken! Står på kontinuerlig med landstrøm. Merka tilfeldig da jeg var nede i båten en kveld at kjøleboksen ikke var kald! Hva er R12 og R134a? Hvordan vet jeg om det mangler kjølemedium? M Redigert 27.April.2006 av Ingar (see edit history) Sitér dette innlegget Skipper på S/Y "Hei serr'u serr'u hatten!" Link to post
Anonym Svart 26.April.2006 Link til dette innlegget Svart 26.April.2006 R12 er det samme som før i tiden ble kalt Freon, R134a er en erstatning som er mye mer skånsom for miljøet. En måte å finne ut det på er å måle trykk (gjøres via påfyllingsventilen på anlegget, må koble til et manometer her..), men da må du også vite hvor høyt det skal og må være. Sitér dette innlegget Link to post
magbolme Svart 27.April.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.April.2006 Da er problemet funnet og løst! Det var en god del irr på vekselretteren (kretskortet), og jeg var rimelig overbevist om at jeg måtte få tak i ny. Gjorde uansett et forsøk med å CRC-spray for så å rense skikkelig etterpå, og det gjorde faktisk susen: Kompressoren går igjen og maten og pilsen blir atter kalde! Tusen takk til Ingar for sakkyndig hjelp (igjen)!!!! Magnar Sitér dette innlegget Skipper på S/Y "Hei serr'u serr'u hatten!" Link to post
Sebaldus Svart 19.April.2009 Link til dette innlegget Svart 19.April.2009 Har identifiser kjøleboksen min til å være av merket Coolmatic og mener feilen med den er termostaten. Har koblet meg utenom termostat og da kjøler boksen som bare det. Spørsmålet er da om termostat kan byttes? Finnes det som dyr reservedel eller finnes noe standard greier som kan brukes? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.