Jump to content

Waeco Coolmatic - tips til feilsøking

magbolme

Recommended Posts

Dette er en Danfoss kompressor, vekselretteren er den "kassa" som sitter på siden av kompressoren.

Du må være helt sikker på at det er 12V inn på denne og at spenningen ikke synker under 11V når kompressoren starter.

Samt at termostatinngangen er kortsluttet.

At ikke vifta går tyder på termostatproblem, mener vifta er direkte styrt av termostaten.

Hei!

Har en Waeco Coolmatic med kompressor, mekanisk termostat og evaparator som har sluttet å kjøle. Har 13.5V inn til kompressoren, regulatoren står på, og vifta går ikke.

Er litt usikker på hvor jeg bør starte feilsøkingen! Noen idéer?

Har denne saken stått ubrukt en stund? Foreksempel en hel vinter?

Lenge siden det ble gjort noe med systemet?

Alle slike systemer får nemlig ørsmå gasslekkasjer fra tid til annen, disse lekkasjene fører så til at systemet blir tomt for kjølemedium (R134a/R12).

Er det R12, og trykket av kjølemedium er for lavt kan du bytte hele greia, er det R134a, og problemet er samme kan du få noen som driver med AC-anlegg i bil til å vakuumkjøre anlegget, og fylle det opp på nytt.

Men klart, det er mange andre ting det kan være også..

Har denne saken stått ubrukt en stund? Foreksempel en hel vinter?

Den har stått av i vinter, men var i bruk hele påsken! Står på kontinuerlig med landstrøm. Merka tilfeldig da jeg var nede i båten en kveld at kjøleboksen ikke var kald!

Hva er R12 og R134a? Hvordan vet jeg om det mangler kjølemedium?

M

Redigert av Ingar (see edit history)

Skipper på S/Y "Hei serr'u serr'u hatten!"

Da er problemet funnet og løst! Det var en god del irr på vekselretteren (kretskortet), og jeg var rimelig overbevist om at jeg måtte få tak i ny. Gjorde uansett et forsøk med å CRC-spray for så å rense skikkelig etterpå, og det gjorde faktisk susen: Kompressoren går igjen og maten og pilsen blir atter kalde!

Tusen takk til Ingar for sakkyndig hjelp (igjen)!!!!

Magnar

Skipper på S/Y "Hei serr'u serr'u hatten!"

• 2 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...