Power by Yanmar Startet 25.April.2006 Link til dette innlegget Startet 25.April.2006 Jeg skal montere davitere på en scand atantic. Lurte på om noen har bygge tegninger av brakett til baltic eller atlantic. Daviterne er laget avindustri lamberseter. Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 26.April.2006 Link til dette innlegget Svart 26.April.2006 Her er feste for daviter jeg har hatt på en baltic og på en atlantic. Dette er montert av Bjørn Waatvik, Polyglass; Sonskilen båthavn Jeg mener daviterfestene ble laget av firma som jobber med syrefast sveis i Fredrikstad-området. I tillegg er akterspeilet forsterket slik at vi kunne sitte i daviterbåten uten at akterspeilet ga etter. Sitér dette innlegget Link to post
Blanco Svart 26.April.2006 Link til dette innlegget Svart 26.April.2006 (redigert) I tillegg er akterspeilet forsterket slik at vi kunne sitte i daviterbåten uten at akterspeilet ga etter. Min erfaring fra montering av daviter på Baltic'en, er at dette ville du antakeligvis kunne gjort uten å forsterke. Redigert 26.April.2006 av Blanco (see edit history) Sitér dette innlegget Blanco - I stille vær er alle gode sjømenn (Margaret Riis) Link to post
roaldbj Svart 26.April.2006 Link til dette innlegget Svart 26.April.2006 Balticen var fra 1985 tror jegt, og det ble innvendig laget kraftig forsterkning langs hele akterspeilet. Før dette var det litt mykt og ga etter ved stort press på en daviter. Etter forsterkningen ble akterspeilet atskillig stivere. Atlanticen ble forsterket i akterspeilet under byggingen hos Scand. Det er relativt store momenter som påvirker akterspeilet når man kjører med daviterbåt, eksempelvis 50 kg tung og påhengsmotor, ca 40 kg, og det er store bølger som skaper interferensfenomener på sjøen. Sitér dette innlegget Link to post
Akult Svart 26.April.2006 Link til dette innlegget Svart 26.April.2006 Noen spesiell grunn til at dere ikke velger snap-daviter? Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 26.April.2006 Link til dette innlegget Svart 26.April.2006 (redigert) Du kan vel i og for seg ta med deg en papp-plate og lage et eksakt "avtrykk" av de områdene du skal feste dette i - og elvere til et hvilken som helst sveiseverksted. Sofus AS, www.sofus.no, er vel et slikt eksempel og lager en del syrefaste ting til båt. Det er relativt store momenter som påvirker akterspeilet når man kjører med daviterbåt og av den grunn valgte jeg selv en spesielt lett båt med oppblåsbar dørk og oppblåsbar kjøl som tilsammen skulle veie kun 30 KG Redigert 26.April.2006 av nordan family 27 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 26.April.2006 Link til dette innlegget Svart 26.April.2006 Hovedgrunnen til at jeg har valgt vanlige davitere er at da slipper jeg å ta av påhengsmotoren når daviterbåten skal opp og ned, samt at ungene i prinsippet klarer dette selv. Mistet påhengsmotoren en gang på sjøen - heldigvis ferskvannet i Vannsjø, Moss. Etter dette ble snapdavitere helt uaktuelt for meg. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 26.April.2006 Link til dette innlegget Svart 26.April.2006 Skrekken er som du skriver å miste motoren over bord, og min forsikring dekker heller ikke dette. Men samtidig er det vanskelig å få vanlige daviter på båten min. Jeg har blitt advart mot teleskopdaviter fordi det er vanskelig å få båten til å henge i ro - så da endte jeg opp med ny og lett på henger samt snapt davit og brakett. Men er jeg ikke fornøyd i sommer blir det teleskopdavit i vinter. Har tenkt tanken på å bruke tenders stabiliseirngsstag for å stabilisere jolla når den henger i teleskopdaviten Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 27.April.2006 Link til dette innlegget Svart 27.April.2006 Jeg har sett at noen med snap-davitere kan få vansker med å betjene akterdreggen når daviterbåten er oppheist. Dette ville jeg tro også begrenser lengden på daviterbåten. Det beste er vel å kunne heise daviterbåten opp på eget daviterdekk, slik som hos Grand Banks og andre trawlere. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.