Jump to content

brakett til daviter

Power by Yanmar

Recommended Posts

Her er feste for daviter jeg har hatt på en baltic og på en atlantic.

Dette er montert av Bjørn Waatvik, Polyglass; Sonskilen båthavn

Jeg mener daviterfestene ble laget av firma som jobber med syrefast sveis i Fredrikstad-området.

I tillegg er akterspeilet forsterket slik at vi kunne sitte i daviterbåten uten at akterspeilet ga etter.

Bilde

I tillegg er akterspeilet forsterket slik at vi kunne sitte i daviterbåten uten at akterspeilet ga etter.

Min erfaring fra montering av daviter på Baltic'en, er at dette ville du antakeligvis kunne gjort uten å forsterke.

Redigert av Blanco (see edit history)

Blanco - I stille vær er alle gode sjømenn (Margaret Riis)

Balticen var fra 1985 tror jegt, og det ble innvendig laget kraftig forsterkning langs hele akterspeilet. Før dette var det litt mykt og ga etter ved stort press på en daviter. Etter forsterkningen ble akterspeilet atskillig stivere.

Atlanticen ble forsterket i akterspeilet under byggingen hos Scand.

Det er relativt store momenter som påvirker akterspeilet når man kjører med daviterbåt, eksempelvis 50 kg tung og påhengsmotor, ca 40 kg, og det er store bølger som skaper interferensfenomener på sjøen.

Du kan vel i og for seg ta med deg en papp-plate og lage et eksakt "avtrykk" av de områdene du skal feste dette i - og elvere til et hvilken som helst sveiseverksted. Sofus AS, www.sofus.no, er vel et slikt eksempel og lager en del syrefaste ting til båt.

Det er relativt store momenter som påvirker akterspeilet når man kjører med daviterbåt

og av den grunn valgte jeg selv en spesielt lett båt med oppblåsbar dørk og oppblåsbar kjøl som tilsammen skulle veie kun 30 KG

Redigert av nordan family 27 (see edit history)

Hovedgrunnen til at jeg har valgt vanlige davitere er at da slipper jeg å ta av påhengsmotoren når daviterbåten skal opp og ned, samt at ungene i prinsippet klarer dette selv.

Mistet påhengsmotoren en gang på sjøen - heldigvis ferskvannet i Vannsjø, Moss. Etter dette ble snapdavitere helt uaktuelt for meg.

Skrekken er som du skriver å miste motoren over bord, og min forsikring dekker heller ikke dette. Men samtidig er det vanskelig å få vanlige daviter på båten min. Jeg har blitt advart mot teleskopdaviter fordi det er vanskelig å få båten til å henge i ro - så da endte jeg opp med ny og lett på henger samt snapt davit og brakett. Men er jeg ikke fornøyd i sommer blir det teleskopdavit i vinter. Har tenkt tanken på å bruke tenders stabiliseirngsstag for å stabilisere jolla når den henger i teleskopdaviten

Bilde

Jeg har sett at noen med snap-davitere kan få vansker med å betjene akterdreggen når daviterbåten er oppheist.

Dette ville jeg tro også begrenser lengden på daviterbåten.

Det beste er vel å kunne heise daviterbåten opp på eget daviterdekk, slik som hos Grand Banks og andre trawlere.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...