Jump to content

Problemer med gearflens


Montana

Recommended Posts

Har hatt problemer med framdriften på båten min. Motoren går med høyt turtall, men får ikke fart på propellen. Trodde det var vridningen (vridbar propell) - men den ser ut til å være ok.

Var ute å testet litt i går. Plutselig smalt det i motoren og båten for frem som skutt ut av en kanon (ok - litt overdrevet). Oppførte seg eksemplarisk etter dette. Dette skjedde også sist jeg testet.

 

Har tatt noen bilder av hva jeg mistenker er årsaken:

Bilde

 

Mangler det ikke en splint eller noe sånt her??

Link to post

Kan ikke forstå at koblingen mot gearet vil være feil. Her sitter der kile som ligger i et kilespor og da må den være borte for å få noen form for sluring i systemet. :crazy: Hvis du får rusning av motoren så kan der forekomme sluring i gearet/ koblingen. Hvis du er usikker på om der er noe som slurer, sett et skikkelig merke med en fet tusj el., både på aksling og hylse/ akselflens. Litt lettere å se om der er noe som "gir" seg under drift. Hva slags motor/gear?

 

XD3P

Redigert av XD3P (see edit history)
Link to post

Dette er kun enden av kilesporet. Lettest å se om kilen er der ved å løsne akselflensen og se inn på enden av aksel. Hvis kilen mangler så vil du fort se om akslingen dreier inne i flensen, jmf. tusjmerket. Du vil nok sannsynligvis også finne en del spon fra akselen under delene hvis dette er løst.

 

XD3P

Link to post

For meg kan det se ut som om du drar med deg hele akslingen istede for trekkakslingen. Dvs at du drar hele propellen inn og ut i stede for at propellbladene endrer vridning. Prøv å se samtidig som du endrer vridning om den ytterste akslingen beveger seg..Det skal den ikke...På bildet ser det ut som om hovedakslingen har skrudd seg ut...de gjengene du ser skal være fast i godset. Når du har vridbar propell vil det si at det er 2 akslinger i en, hvor den innerste er trekk akslingen som sørger for vridningen på propellen.

Har vært borti et lignende tilfelle som dette før og det ser veldig likt ut...

 

Men for all del så trenger ikke dette stemme...

Link to post

Mener at vridning av propellen fungerer ok. Ser at akslingne beveger seg litt (maks .2-.5 cm) når jeg vrir.

Men - det må jo være noe som er helt løst og som fikk plutselig feste får å gi den fartsøkningen. Og - det må jo være noe helt sentralt (he he) ikke en liten filleting.

Legger ut noen bilder av hele sulamitten.

 

Bilde

 

Bilde

Redigert av Montana (see edit history)
Link to post

Har du sjekka propellen? Ingen løse/manglende splinter her? Evt så må den deles for å se dette. Hvis propell og trekkrør med tilhørende deler ikke er løst, ja så er det kun frikoblingen/gear som fusker. Hva slags overføring har du til propellaksling?

 

XD3P

Link to post

Har ikke sjekket propellen, men har vanskelig for å se for meg at den kan gi den smellen i motoren som jeg merket.

Skal åpne frikoblingen snarest å ta en titt. Er ikke sikker på hva overføringen heter men det er en gammel FM motor.

Link to post

Hei igjen..

 

Jeg tror fremdeles på at du drar på hele akslingen. På de siste bildet ditt ser du jo at akslingen har "ferske"spor (blanksliptflate) som viser at den vandrer...

 

Du kan godt merke et lite rykk hvis akslingen kommer på sin rette plass og du får maks vridning..

Link to post

Dette systemet har et trekkrør utenpå akslingen. Klemhylsa med fettkoppen sitter klemt fast i trekkrøret (sitter denne fast?) og bevegelse av trekkrør vha. de to stagene gir forflytting av røret forover og akterover og dermed vridning av propellvinger. Se etter om fetthylsa/ klemflens vandrer forover/ akterover ved å dra i spaken for vingejustring.

 

XD3P

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...