Montana Startet 26.April.2006 Del på Facebook Startet 26.April.2006 Har hatt problemer med framdriften på båten min. Motoren går med høyt turtall, men får ikke fart på propellen. Trodde det var vridningen (vridbar propell) - men den ser ut til å være ok. Var ute å testet litt i går. Plutselig smalt det i motoren og båten for frem som skutt ut av en kanon (ok - litt overdrevet). Oppførte seg eksemplarisk etter dette. Dette skjedde også sist jeg testet. Har tatt noen bilder av hva jeg mistenker er årsaken: Mangler det ikke en splint eller noe sånt her?? Sitér dette innlegget Link to post
Faxen Svart 26.April.2006 Del på Facebook Svart 26.April.2006 Jeg synes det ser ut som om pakkboksen har skrudd seg ut på den forreste enden. Vet ikke om dette er rett, men jeg har de skrudd sammen uten synlige gjenger. Lekker det ikke inn vann her da? Faxen Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
Cirkeline Svart 26.April.2006 Del på Facebook Svart 26.April.2006 (redigert) Kan ikke forstå at koblingen mot gearet vil være feil. Her sitter der kile som ligger i et kilespor og da må den være borte for å få noen form for sluring i systemet. Hvis du får rusning av motoren så kan der forekomme sluring i gearet/ koblingen. Hvis du er usikker på om der er noe som slurer, sett et skikkelig merke med en fet tusj el., både på aksling og hylse/ akselflens. Litt lettere å se om der er noe som "gir" seg under drift. Hva slags motor/gear? XD3P Redigert 26.April.2006 av XD3P (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Montana Svart 26.April.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.April.2006 (redigert) Er det ikke et tomt kilespor som synes på akslingen? Redigert 26.April.2006 av Montana (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Cirkeline Svart 26.April.2006 Del på Facebook Svart 26.April.2006 Dette er kun enden av kilesporet. Lettest å se om kilen er der ved å løsne akselflensen og se inn på enden av aksel. Hvis kilen mangler så vil du fort se om akslingen dreier inne i flensen, jmf. tusjmerket. Du vil nok sannsynligvis også finne en del spon fra akselen under delene hvis dette er løst. XD3P Sitér dette innlegget Link to post
2715e Svart 26.April.2006 Del på Facebook Svart 26.April.2006 For meg kan det se ut som om du drar med deg hele akslingen istede for trekkakslingen. Dvs at du drar hele propellen inn og ut i stede for at propellbladene endrer vridning. Prøv å se samtidig som du endrer vridning om den ytterste akslingen beveger seg..Det skal den ikke...På bildet ser det ut som om hovedakslingen har skrudd seg ut...de gjengene du ser skal være fast i godset. Når du har vridbar propell vil det si at det er 2 akslinger i en, hvor den innerste er trekk akslingen som sørger for vridningen på propellen. Har vært borti et lignende tilfelle som dette før og det ser veldig likt ut... Men for all del så trenger ikke dette stemme... Sitér dette innlegget Link to post
Montana Svart 27.April.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.April.2006 (redigert) Mener at vridning av propellen fungerer ok. Ser at akslingne beveger seg litt (maks .2-.5 cm) når jeg vrir. Men - det må jo være noe som er helt løst og som fikk plutselig feste får å gi den fartsøkningen. Og - det må jo være noe helt sentralt (he he) ikke en liten filleting. Legger ut noen bilder av hele sulamitten. Redigert 27.April.2006 av Montana (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Cirkeline Svart 27.April.2006 Del på Facebook Svart 27.April.2006 Har du sjekka propellen? Ingen løse/manglende splinter her? Evt så må den deles for å se dette. Hvis propell og trekkrør med tilhørende deler ikke er løst, ja så er det kun frikoblingen/gear som fusker. Hva slags overføring har du til propellaksling? XD3P Sitér dette innlegget Link to post
Montana Svart 27.April.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.April.2006 Har ikke sjekket propellen, men har vanskelig for å se for meg at den kan gi den smellen i motoren som jeg merket. Skal åpne frikoblingen snarest å ta en titt. Er ikke sikker på hva overføringen heter men det er en gammel FM motor. Sitér dette innlegget Link to post
2715e Svart 27.April.2006 Del på Facebook Svart 27.April.2006 Hei igjen.. Jeg tror fremdeles på at du drar på hele akslingen. På de siste bildet ditt ser du jo at akslingen har "ferske"spor (blanksliptflate) som viser at den vandrer... Du kan godt merke et lite rykk hvis akslingen kommer på sin rette plass og du får maks vridning.. Sitér dette innlegget Link to post
Cirkeline Svart 27.April.2006 Del på Facebook Svart 27.April.2006 Dette systemet har et trekkrør utenpå akslingen. Klemhylsa med fettkoppen sitter klemt fast i trekkrøret (sitter denne fast?) og bevegelse av trekkrør vha. de to stagene gir forflytting av røret forover og akterover og dermed vridning av propellvinger. Se etter om fetthylsa/ klemflens vandrer forover/ akterover ved å dra i spaken for vingejustring. XD3P Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.