Jump to content

Skilledioder- modifisering av dynamo


Athene

Recommended Posts

Har nettopp installert skilledioder for å få to separate batterikretser. I anvisningen for skillediodene står det at du kan kompensere for spenningsfallet i diodene ved å koble en ledning fra R-utgangen på skilledioden og bruke denne som erstatning for dynamoens D+ spenning. På tegningen så dette svært så enkelt ut, men når jeg åpnet dynamoen ble jeg mer i tvil.... D+signalet ser ut til å starte ved dynamoens diodebro der en lilla ledning er koblet på for så å forsvinne inn i dynamoens indre. Denne ledningen har tydeligvis forbindelse med D+ kontakten der ladelampa tilkobles og fortsetter så til et punkt der laderegulatoren er tilkoblet.

Utfra det jeg har sett tidligere på båtplassen er ladelampa nødvendig for å få dynamoen til å lade og jeg regnet derfor med at ladelampa måtte kobles slik at den fortsatt hadde kontakt mot diodebroa. Forbandt derfor ledningen fra ladelampa direkte hit, mens den lilla ledningen som tidligere var koblet i dette punktet ble kuttet og forbundet med R-kabelen fra skilledioden.  Det fungerte nesten........ Dynamoen lader med høyere spenning enn før (korrigerer for tapet i skilledioden) ,- men ladelampa slukker ikke som den skal.. Mistenker at dette er fordi ladelampa er koblet på feil sted i dynamoen, men har ikke lyst til å gjøre noe som kan gjøre skade. Er det noen som har forslag til hva jeg har gjort feil ? Har ikke typebetegnelse på dynamoen men den er på 70A og er angivelig fransk. (Perkins-motor)

Athene

Link to post

Om du setter allt tilbake slik det opprinnelig var.  Så finner du senseledningen til dynamoen, sannsynligvis koblet til + rett i utgangen fra dynamoen.  Denne ledningen forlenger du, og kobler til pluss på forbruksbatteribanken, slik at regulatoren føler på forbruksbatteriet, og ikke på utgangen fra dynamoen.  Da får du kompensert for spenningsfall i skillediodene, og i ledningene mellom dynamo og batteri.

 

Grunnen til at sensingen tas fra forbruk og ikke start, er at startbatteriene alltid etter en stopp har lavere spenning enn startbatteriene, slik at det er disse som trenger lading mest. Etterhvert som spenningen kommer opp mot startbatterienes spenning vil begge bankene lades.  Har brukt dette nå i et par sesonger, og det fungerer helt perfekt.

 

Om du, siden du har en Perkins (du sier ikke hvilken type), har en egen regulatorboks fra CAV, kan det hende at den har tre innganger for senseledningen, merket Low, Medium og High.  Om ikke den allt står der, velg High.  Da får du en ladespenning på batteriene på 14,2 til 14,4 volt, noe som er akseptabelt. :drink:

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...